امنیت سایبری

آذری جهرمی: امنیت سایبری ایران ۱۶ پله صعود کرد

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن توضیح در مورد مشکلات سایبری ایجاد شده، از ارتقای ۱۶ رتبه‌ای ایران در زمینه امنیت سایبری خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم توضیحاتی در مورد وضعیت امنیت سایبری ایران و مشکلاتی که اخیرا در خصوص حملات سایبری ایجاد شده بود ارائه داد. وی در این جلسه گفت دولت یازدهم و دوازدهم به وعده‌هایی که به مردم داد عمل کرد و بخش عمده‌ای از آنها امروز به ثمر نشسته است. در حال حاضر صد در صد شهروندان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۹۸.۵ درصد مردم نیز در روستاهای سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند. وزیر ارتباطات در ادامه پس از ارائه برخی آمارها از عملکرد دولت در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد:

مجموع شاخص‌های دولت الکترونیکی که بر اساس قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش شده به صورت مشترک ارزیابی شدند و ما به دستگاه‌های کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی امتیاز می‌دهیم. این شاخص را مد نظر داشته باشید در سال ۹۵ که اولین دوره ارزیابی انجام شد کلا هفت خدمت الکترونیکی داشتیم، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲۳ خدمت رسیده و روی تمام این خدمات پایش کیفیت صورت می‌گیرد. نمره ۷ خدمت در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۵ بوده که در گزارش ماه پیش برای پایان دوره هفتم ارزیابی، ۱۰۲۳ خدمت ارائه شده نمره ۴۵.۳ را دریافت کردند.

امنیت سایبری

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد در سال ۱۳۹۲ چهل درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور هاست می‌شد و میزبانی خدمات الکترونیک دولت در خارج از کشور بود. اما اکنون با توجه به زیرساخت‌هایی که در دولت توسعه دادیم، ما هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن در خارج از کشور هاست شود.

وضعیت امنیت سایبری ایران در جهان

به گفته وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، در سال اخیر به گواه سازمان‌های بین‌المللی، امنیت سایبری ایران ۱۶ پله در جهان صعود کرده که این مساله بسیار حائز اهمیت است. آذری جهرمی می‌گوید اگر گاها اخباری منتشر می‌شود که از مشکلات در حوزه امنیت خبر می‌دهند، مساله آن روشن است. ما از ۷ خدمت به ۱۰۲۳ خدمت رسیده‌ایم و طبیعی است که وقتی این خدمات توسعه پیدا می‌کنند، امنیت آن هم به یک چالش جدی تبدیل می‌شود. اما در دولت توجه ویژه‌ای به امنیت اطلاعات می‌شود و امروز هیچ اطلاعات دولتی در خارج از کشور نگهداری نمی‌شود و همه روی زیرساخت‌های داخلی نگه داشته می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:

اخباری که در مورد حملات سایبری به ایران منتشر می‌شود و البته دشمنانی هم در این حوزه داریم به این خاطر است که ما موفق شدیم زیرساخت‌های اساسی حوزه ارتبااطت و فناوری اطلاعات را گسترش دهیم. بعضی‌ها اعتقاد دارند که شبکه هم خاموش است، اما ما بر این باوریم که شبکه باید یک شبکه روشن، پایدار، آسان کننده کار مردم، تسهیل کننده زندگی افراد و ارائه دهنده خدمات باشد. ما باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و تلاش می‌کنیم امنیت آن را هم فراهم کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*