اینترنت ماهواره ای استارلینک

به این دلایل اینترنت ماهواره ای استارلینک فعلا در ایران قابل استفاده نیست

طرح صیانت فضای مجازی همه را به فکر خرید اینترنت ماهواره ای Starlink انداخته است. اما ما دلایلی داریم که نشان می‌دهد اینترنت ماهواره ای استارلینک فعلا در ایران قابل استفاده نیست.

طرح جنجالی صیانت از کاربران در فضای مجازی، همچنان یکی از مباحث داغ میان مردم ایران است؛ تا جایی که ترس از محدودیت های احتمالی ناشی از این طرح، مردم را به فکر تهیه اینترنت ماهواره ای استارلینک انداخته است. اما آیا در حال حاضر امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران وجود دارد؟

در ادامه به دلایلی اشاره کرده‌ایم که نشان می دهد، در حال حاضر امکان دسترسی به اینترنت استارلیک در ایران غیر ممکن، و البته احتمال دارد در آینده نیز امکان پذیر نباشد!

چرا اینترنت ماهواره ای استارلینک فعلا در ایران قابل استفاده نیست؟

1- عدم پوشش ماهواره های استارلینک در ایران

اینترنت ماهواره ای استارلینک

بر خلاف شایعات منتشر شده در روزهای اخیر که خبر از پوشش ماهواره های استارلینک در ایران را می‌دهند، تا لحظه نگارش این مقاله، ماهواره های استارلینک در ایران پوشش نداشته و اگر شما با ورود به سایت استارلینک نام هرکدام از شهر های ایران برای سفارش سرویس اینترنت ماهواره ای را وارد کنید، با پیامی مبنی بر عدم پوشش استارلینک در منطقه مورد نظر در ایران روبرو خواهید شد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

البته طبق اعلام رسمی کمپانی استارلینک، تا پایان سال 2021 تمام نقاط جهان تحت پوشش ماهواره های این شرکت قرار خواهند گرفت.

2- محدودیت و کمبود تجهیزات اینترنت استارلینک در جهان

اینترنت ماهواره ای استارلینک

فراموش نکنید که Starlink، یک پروژه نوپا و تازه تاسیس است؛ به همین جهت هنوز میزان تولید تجهیزات راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک به حدی نرسیده که پاسخگوی نیاز کاربران در سراسر جهان باشد و فعلا این شرکت با کمبود تجهیزات برای عرضه به متقاضیان این سرویس مواجه است.

ناگفته نماند که بررسی های ما نشان می‌دهد که کمبود تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک، حتی در آمریکا هم برای متقاضیان وجود دارد. البته این کمبود به مرور و با ورود شرکت های دیگر به تولید و عرضه این تجهیزات برطرف خواهد شد.

3- قیمت بالای تجهیزات و اشتراک استارلینک برای ما ایرانی ها

اینترنت ماهواره ای استارلینک

هزینه های اینترنت ماهواره ای استارلینک شامل دو بخش هزینه خرید تجهیزات و هزینه ماهیانه اشتراک این سرویس است. طبق اعلام رسمی استارلینک، تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک 499 دلار و هزینه اشتراک ماهیانه آن نیز 99 دلار قیمت دارد که با این حساب، تهیه این سرویس جمعا 598 دلار برای هر کاربر هزینه خواهد داشت.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که بر اساس قیمت امروز دلار در ایران که برابر با 26 هزار تومان است، هزینه تجهیزات چیزی حدود 13 میلیون تومان و هزینه اشتراک ماهیانه هم حدود 2.600 هزار تومان خواهد شد. البته درصورتی که هزینه های دلالی و غیره را به این مبالغ اضافه کنیم، با ارقام بزرگتری روبرو خواهیم شد که نشان می دهد تهیه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران حتی اگر پوشش شبکه و سایر موانع وجود نداشته باشد، از نظر هزینه بسیار گران تمام خواهد شد.

4- ممنوعیت استفاده و نصب تجهیزات اینترنت ماهواره ای در ایران

رویای شگفت‌انگیز اینترنت جهانی استارلینک از همیشه به واقعیت نزدیک‌تر است

طبق قانون کشور، استفاده، فروش و نصب تجهیزات ماهواره ای در ایران ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنابراین، ممنوعیت قانونی نیز یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران خواهد بود.

5- ممنوعیت ورود تجهیزات اینترنت ماهواره ای به کشور

اینترنت ماهواره ای استارلینک

علاوه بر ممنوعیت استفاده، فروش و نصب تجهیزات ماهواره ای در ایران، واردات این تجهیزات هم به کشور غیر قانونی بوده و اگر این تجهیزات به صورت غیر قانونی هم وارد کشور شوند، بدون شک با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت اصلی آن که در بالا اشاره شد به فروش خواهند رسید.

6- ایجاد اختلال در سرویس اینترنت استارلینک از طریق ارسال پارازیت

اینترنت استارلینک به زودی به مسافران هواپیماها سرویس می‌دهد

به فرض اینکه از نظر فنی و سایر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، امکان استفاده از سرویس اینترنت استارلینک در ایران وجود داشته باشد، به دلیل ممنوعیت استفاده از سرویس های ماهواره ای در ایران، احتمالا دولت اقدام به ارسال پارازیت و ایجاد اختلال در دریافت امواج ماهواره های استارلینک خواهد کرد.

البته به نظر می رسد که گزینه پارازیت چندان برای استارلینک کارساز نباشد؛ در صورت پوشش ایران و دسترسی به این خدمات، ارسال پارازیت روی این سیستم به دلیل تعداد بالای ماهواره‌ها، مدار نزدیک به زمین و سرعت بالای آن، سخت است.

7- عدم اجازه دولت ایران به فعالیت استارلیک در کشور

اینترنت ماهواره ای استارلینک

مدتی پیش، خانم گوئین شاتول، مدیر عامل اسپیس ایکس رسما اعلام کرد که طبق قوانین بین المللی، این شرکت برای فعالیت در هر کشوری باید مجوز فعالیت در آن کشور را دریافت کند. با این حساب، در صورت پوشش ماهواره های استارلینک در ایران و وجود تجهیزات آن در کشور، همچنان دولت ایران باید مجوز فعالیت استارلینک را صادر کند؛ موضوعی که در شرایط فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

8- احتمال برخورد نظامی و هدف قرار دادن ماهواره های استارلینک توسط ایران

اینترنت ماهواره ای استارلینک

یکی از مواردی که البته تنها یک احتمال بوده و هنوز هیچ مقام رسمی در مورد آن اظهار نظر نکرده است، احتمال هدف قرار دادن ماهواره های استارلینک بر فراز ایران، درصورت فعالیت بدون مجوز این شرکت در کشورمان است.

هرچند که طبق اطلاعات موجود، ایران هنوز به فناوری نظامی موشک های ماهواره زن مجهز نشده، اما با توجه به اینکه روسیه و چین که روابط خوبی با ایران دارند، به موشک های ماهواره زن مجهز هستند، تهیه این تجهیزات نظامی برای ایران از کشورهای نامبرده کار سختی به نظر نمی‌رسد.

جمع بندی

موارد اشاره شده در بالا، از مهمترین موانع دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران است. همانطور که دیدید، چالش ها و موانع بسیاری بر سر راه استفاده از این سرویس در کشورمان وجود دارد و می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اینترنت ماهواره ای استارلینک فعلا در ایران قابل استفاده نیست. هرچند که تجربه ثابت کرده، به هیچ وجه نمی‌توان مانع پیشرفت و دسترسی مردم به تکنولوژی شد و امیدواریم شاهد هیچگونه محدودیتی در اینترنت ایران نباشیم.

نظر شما در این مورد چیست؟

همچنین بخوانید: