طرح صیانت از فضای مجازی

طرح صیانت از فضای مجازی دو هفته دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت طرح صیانت از فضای مجازی دو هفته دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مجید نصیرائی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در کمیسیون فرهنگی مجلس قصد داریم قانونی جامع و قاطع برای ساماندهی فضای مجازی ایجاد کنیم و در این راه مصمم هستیم. اگر ما 80 قانون در حوزه‌ فناوری اطلاعات داریم، پس چرا وضع موجود ما اینگونه است؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد اگر گوگل بخواهد و در مقطعی خدمات خود به ایران را متوقف سازد، تکلیف مردم چه خواهد شد؟ چگونه می‌توانیم حقوقشان را پیگیری کنیم؟ در خصوص اینستاگرام نیز وضع به همین گونه است، آن هم در وضعیتی که هر روز تعداد بیشتری از کسب‌وکارها و حتی فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی وارد این فضا می‌شود. وی نسبت به انتقادتی که از طرح صیانت از فضای مجازی می‌شود گفت

تا به امروز متخصصان این حوزه چه طرح یا ایده اثرگذاری برای ساماندهی فضای مجازی ارائه داده‌اند که به آن توجه نشده است؟ آیا فضای مجازی فقط به کسب‌وکارها محدود می‌شود و نباید فرهنگ و امنیت در این حوزه را نیز مورد توجه قرار داد؟ چرا فعالیت‌های داخلی در فضای مجازی باید توسط بیگانگان مدیریت شود؟ ما یک پیش‌نویس برای طرح ساماندهی فضای مجازی آماده کردیم و معتقدیم هنوز برخی از ابعاد در آن دیده نشده است بنابراین صاحب‌نظران می‌توانند پیشنهادات خود را برای اصلاح آن ارائه دهند.

بررسی طرح صیانت از فضای مجازی تا دو هفته دیگر

نصیرائی در ادامه در خصوص دلیل بررسی این طرح در چهارچوپ اصل 85 عنوان کرد در حال حاضر روش بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی را تصویب کردیم و هنوز جزئیات آن مورد بررسی قرار نگرفته است. وی افزود تصمیم بر آن شد تا  کمیسیون مشترکی تشکیل شود و از کمیسیون‌های تخصصی مختلف مجلس نمایندگانی در آن حضور داشته باشند و از دو هفته‌ آینده طرح صیانت در قالب این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد:

اینکه گفتیم طرح در قالب اصل ۸۵ بررسی شود به این معنی نیست که می‌خواهیم مخفی‌کاری کنیم. می‌خواهیم به صورت مفصل با حضور شما طرح را بررسی کنیم. حتی برخی از دوستانی که موافق اصل ۸۵ بودند، در مورد بندهایی از این طرح بحث دارند. از شما دعوت می‌کنیم و می‌توایند در مورد واو به واو این طرح بحث کنید تا در نهایت بتوانیم براساس اظهارنظرها و اصلاحات انجام‌شده، به جمع‌بندی نهایی برسیم.

اینترنت مسدود نمی‌شود

نصیرائی در ادامه عنوان کرد پیش از اینکه لایحه بودجه به مجلس فرستاده شود، پیش‌نویس این طرح آماده شده بود، اما به دلیل برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و اکنون نیز نگاه فراقوه‌ای به این طرح وجود دارد. از این رو قطعا باید با نگاهی فراتر از دیدگاه دولت‌ها و ادوار مختلف مجلس آن را بررسی کنیم. وی در بخشی دیگری از گفته‌های خود بیان کرد:

مگر می‌شود اینترنت را مسدود کرد؟ بر این باوریم فضای مجازی بستر مناسبی برای این است که بتوانیم انقلاب را به دنیا صادر کنیم بنابراین باید بتوانیم از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. نگاه ما در بررسی این طرح ملی و حاکمیتی بوده است و حتما در روند بررسی آن از نظرات کارشناسان قوه قضائیه و دولت جدید نیز استفاده خواهیم کرد.