ممبران های تصفیه آب

بررسی انواع ممبران های تصفیه آب RO بر اساس پارامترهای مختلف

سیستم‌های تصفیه آب RO از موثرترین روش‌هایی هستند که در صنایع مختلف برای کاهش TDS آب به کار می‌روند. در ساختار این سیستم‌ها از فیلترهای ممبران استفاده می‌شود، فیلترهای ممبران RO دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند. از آنجایی که کاربردهای این فیلترها با توجه به نوع متفاوت است، بررسی نوع و ویژگی‌های ممبران برای خرید تا حد زیادی حائز اهمیت می‌باشد.

ممبران های تصفیه آب صنعتی RO، بر اساس عوامل مختلف مثل ظرفیت، میزان TDS، کاربرد و… انواع مختلفی دارند، که در ادامه به بررسی دقیق ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

انواع ممبران های اسمز معکوس (RO) بر اساس میزان TDS آب ورودی

فیلترهای ممبران RO برای کاهش TDS آب در ساختار دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی کاربرد دارند. ممبران های اسمز معکوس (RO) با توجه به پارامتر میزان TDS آب ورودی و ظرفیت در انواع فیلترهای ممبران خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی به کار می‌روند.

1- ممبران های RO خانگی: در ساختار دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مختلفی برای افزایش سطح کیفی آب استفاده می‌شود. اما اصلی‌ترین فیلتر در این دستگاه ها، ممبران های تصفیه آب هستند. ممبران های خانگی RO در مرحله چهارم فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب خانگی تعبیه می‌شوند و در کنار کاهش سختی آب باعث حذف آلاینده‌هایی مثل فلزات سنگین می‌شوند. فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی با توجه به ظرفیت شامل دو نوع ممبران های تصفیه آب 50 و 75 گالن می‌شوند. در صورت تمایل برای خرید فیلتر ممبران خانگی باید بعد از تعیین میزان آب مورد نیاز به صورت روزانه، ظرفیت فیلتر ممبران را مشخص کنید.

ممبران های تصفیه آب خانگی RO بر اساس برند، دارای تنوع بالایی هستند؛ اما بهترین برندهایی که در حال حاضر در بازار ایران ارائه می‌شوند فیلترهای ممبران فیلمتک، سی سی کا، ونترون و هیوندای می‌باشند.

2- ممبران های RO نیمه صنعتی: دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی با هدف تصفیه آب در مواردی مثل رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، شرکت‌ها، ساختمان‌های اداری، آزمایشگاه‌ها و… طراحی و تولید می‌شوند. فیلترهای ممبران نیمه صنعتی RO بر اساس کاربرد و میزان ظرفیت می‌توانند در انواع 100 و 400 گالن به کار بروند.

3- ممبران های RO صنعتی: فیلترهای ممبران RO صنعتی برای کاهش سختی آب در صنایع مختلف به صورت گسترده‌ای کاربرد دارند. سختی بالای آب یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث بروز آسیب به سیستم‌ها در صنایع مختلف شود. اصلی‌ترین بخش در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، واحد تصفیه آب RO می‌باشد، که شامل فیلترهای ممبران RO و پرشروسل‌ها می‌شوند. فیلترهای ممبران صنعتی RO با توجه به میزان TDS آب خوراک می‌توانند در انواع ممبران های آب لب شور و ممبران های دریایی به کار بروند.

کاربرد فیلترهای ممبران آب لب شور در مواردی مثل صنایع کشاورزی، داروسازی و… می‌باشد. فیلترهای ممبران RO دریا، در سیستم‌هایی که میزان TDS آب بین 10,000 تا 45,000 میلی گرم بر لیتر است به کار می‌روند. از آن جایی که عملکرد فیلترهای ممبران RO صنعتی در ساختار سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت است، باید از مناسب‌ترین نوع پیش تصفیه برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران استفاده شود.

ممبران های تصفیه آب صنعتی RO هم با تنوع بالایی بر اساس برند ارائه می‌شوند، سطح کیفی برندهای مختلف ممبران متفاوت است و بر همین اساس توصیه می‌شود برای خرید برند و اصل بودن فیلتر را به دقت بررسی کنید. بهترین برندهای ممبران های تصفیه آب صنعتی RO شامل ممبران های لنسس (Lanxess)، CSM، ممبرانیوم (Membranium) و LG می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کربن فعال یا کربن اکتیو

 انواع ممبران های اسمز معکوس (RO) بر اساس اندازه

یکی دیگر از عوامل موثر برای دسته بندی ممبران های تصفیه آب RO، اندازه قطر و ارتفاع فیلتر می‌باشد. معمولا فیلترهای ممبران RO با توجه به این پارامتر، در دو نوع ممبران های تصفیه آب 10 و 40 اینچ طراحی و تولید می‌شوند. قطر فیلترهای ممبران خانگی به اندازه 2/5 اینچ و اندازه ارتفاع آن 10 اینچ است. ممبران های تصفیه آب صنعتی معمولا در ارتفاع 40 اینچ و قطر 4 و 8 اینچ ارائه می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ممبران های تصفیه آب RO این است که معمولا اندازه آنها بر اساس استانداردهای بین المللی مشخص می‌شود و میزان تعیین شده‌ای دارند. به همین دلیل می‌توان تمام فیلترهای ممبران را با برندهای مختلف در سیستم‌های تصفیه آب، مورد استفاده قرار داد.

«فیلترهای ممبران از قطعات مهم و کاربردی در ساختار دستگاه‌های تصفیه آب RO محسوب می‌شوند، که دارای تنوع بالایی بر اساس نوع برند هستند و سطح کیفی متفاوتی هم با توجه به این موضوع دارند. یکی از مهم ترین عوامل برای خرید فیلترهای ممبران، بررسی دقیق سطح کیفی، برند و اصل بودن فیلتر است، در این زمینه می‌توانید از افراد متخصص و کارشناسان در این زمینه هم مشاوره بگیرید. خرید ممبران های تصفیه آب از فروشگاه معتبر که ضمانت دهنده اصالت کالا می‌باشد هم تا حد زیادی حائز اهمیت است.»

سایت آبین با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل به دریافت مشاوره با مراجعه به www.abin.ir با کارشناسان مجموعه از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید. همچنین انواع آنتی اسکالانت‌ها و رزین‌ها در وب سایت آبین موجود هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از آنتی اسکالانت‌ها می‌توانید به بخش مقالات سایت آبین مراجعه فرمایید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.