کنسول نینتندو سوییچ اولد

هرآنچه که باید از کنسول نینتندو سوییچ اولد بدانید

کنسول نینتندو سوییچ اولد – Nintendo Switch OLED در مقایسه با مدل‌های پیشین، ویژگی‌های تازه‌ای دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

اگر قصد خریداری کردن کنسول نینتندو سوییچ اولد را دارید یا می‌خواهید آشنایی بهتری با آن پیدا کنید، بهتر است که نکات زیر را در یاد داشته باشید.

در حالی که طرفداران بی‌صبرانه در انتظار معرفی «سوییچ پرو» بودند، نینتندو سوییچ اولد از راه رسید که اگرچه ویژگی‌های تازه‌ای دارد اما آن چیزی نیست که مخاطبان انتظار داشتند. این کنسول در واقع هیچ ارتقای سخت افزاری نسبت به نسخه‌های پیشین نداشته و همان ساختار سوییچ اصلی را حفظ کرده است.

برخلاف «سوییچ لایت» که یک کنسول دستی خالص به حساب می‌آمد و در کنار جدا نشدن جوی کان‌ها، نمی‌توانستید آن را به تلویزیون هم متصل کنید؛ سوییچ اولد به همان ساختار سوییچ اصلی بازگشته است.

کنسول نینتندو سوییچ اولد و نکاتی که باید بدانید

معرفی این کنسول اگرچه کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد اما تصمیمی منطقی از سوی نینتندو به حساب می‌آید. فروش پلتفرم سوییچ در دوران شیوع کرونا ویروس، جهش چشمگیری داشته و حتی از سال‌های گذشته نیز بالاتر بوده است. با این تفاصیل، اگر شرکت سازنده یک کنسول کاملا جدید معرفی می‌کرد، مطمئنا با ضرر و زیان رو به رو می‌شد و اُفت فروش فاحشی را تجربه می‌کرد. اگر از کسانی هستید که نسبت به نینتندو سوییچ اولد کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید از تفاوت‌های آن نسبت به دو مدل قبلی آگاهی پیدا کنید، نکات زیر می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

10- یک صفحه نمایش بزرگ‌تر

کنسول نینتندو سوییچ اولد

برگ برنده‌ی اصلی این کنسول، صفحه نمایش تازه‌ی آن است که از نظر اندازه نیز بزرگ‌تر شده. صفحه نمایش سوییچ اصلی، 6.2 اینچی و صفحه نمایش سوییچ لایت، 5.5 اینچی بود، مدل اولد اما از نمایشگر 7 اینچی بهره می‌برد که می‌تواند راضی کننده باشد.

اولد بودن این صفحه نمایش نیز اتفاق خوبی است و رنگ‌ها را بهتر به نمایش می‌گذارد اما در مجموع انقلابی نیست و بسیاری از گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر با این فناوری‌ عرضه شده‌اند. همچنین شایعات حاکی از این بودند که مدل اولد می‌تواند خروجی 4K بدهد که کذب است و مشابه نسخه‌های سوییچ قبلی، تنها رزولوشن 1080p را می‌توانید دریافت کنید که چندان بد نیست اما در مقایسه با کنسول‌های نسل نهمی که خروجی 4K می‌دهند، حرفی برای گفتن ندارد.

رزولوشنی که بر روی خود دستگاه دریافت می‌کنید، همانند گذشته 720 در 1280 است که شاید در ظاهر کمی پایین به نظر برسد اما باعث می‌شود تا عملکرد باتری بهبود پیدا کند و با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش، تفاوت آن با رزولوشن 1080p به گونه‌ای نیست که آزار دهنده باشد.

9- تفاوت نمایشگر اولد و ال‌سی‌دی

کنسول نینتندو سوییچ اولد

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، صفحه نمایش اولد عملکرد بهتری در ارائه رنگ‌ها دارد و آن‌ها را با وضوح بهتری به نمایش می‌گذارد و در مقایسه با صفحه نمایش ال‌سی‌دی مدل اصلی، گزینه‌ی مناسب‌تری برای بازی دوستان است.

بزرگ‌ترین تفاوت میان نمایشگر کریستال مایع (Liquid-Crystal Display) و دیود نورگسیل ارگانیک (Organic Light Emitting Diode)، روش‌هایی است که آن‌ها برای روشن شدن و به نمایش گذاشتن تصاویر بر روی صفحه نمایش به کار می‌گیرند. ال‌سی‌دی پس از روشن شدن دستگاه، از بک لایت استفاده می‌کند تا یک منبع نوری ثابت بسازد (در نتیجه مصرف برق بیشتری نیز دارد).

در سوی دیگر، اولد از پیکسل‌های کوچکی استفاده می‌کند که خود منبع نوری هستند؛ و صفحه نمایش فقط زمانی روشن می‌شود که تصویری برای نمایش وجود داشته باشد. در همین راستا، نه تنها کنتراست میان رنگ‌های سیاه و سفید افزایش می‌یابد، بلکه مصرف برق نیز کاهش پیدا می‌کند. مشکل اولد اما این است که در کنار گران بودن، آن روشناییِ نمایشگرهای ال‌سی‌دی را ندارد.

8- داک پورت لن

کنسول نینتندو سوییچ اولد

کسانی که بر روی نینتندو سوییچ اصلی به صورت آنلاین بازی می‌کنند، مشکلات زیادی در این بخش داشته‌اند و باید به سراغ ابزارهای جانبی ترد پارتی برای اترنت می‌رفتند که معمولا گران هستند، تاخیر بالایی دارند و خیلی زود خراب می‌شوند.

به همین دلیل، یک داک رسمی که از لن هم پشتیبانی می‌کند، می‌تواند این دغدغه‌ را برای کسانی که مدل جدید را خریداری می‌کنند، برطرف نماید. اما اگر صاحب مدل سوییچ اورجینال هستید، یک داک اختصاصی برای آن نیز در راه است و به زودی به صورت جداگانه وارد بازار می‌شود. قیمت این داک مشخص نیست اما می‌توان انتظار داشت که با نرخ مناسبی در اختیار طرفداران قرار بگیرد.

در رابطه با داک مدل اولد، این را هم به یاد داشته باشید که در کنار پورت اترنت، شامل دو درگاه USB-A، یک درگاه HDMI و یک درگاه USB-C برای شارژ کردن نیز می‌شود.

7- نینتندو سوییچ اولد با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

کنسول نینتندو سوییچ اولد

سوییچ اولد قرار است با قیمت 349.99 دلار وارد بازار شود که حدود 50 دلار گران‌تر از سوییچ اصلی و 150 دلار گران‌تر از مدل لایت است. این قیمت گذاری با توجه به هزینه‌های ساخت و ویژگی‌های تازه، منطقی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشته باشید که کنسول نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری اس، 299.99 دلار است؛ به عبارت دیگر، شما سخت افزاری که 4 سال قبل عرضه شده را گران‌تر خریداری می‌کنید.

از طرف دیگر، قیمت مدل اولد پس از معرفی کنسول استیم دک (Steam Deck) حتی جلوه‌ی بدتری هم دارد و می‌توان گفت که ارزش خرید آن تا حد زیادتری پایین آمده است. مدل پایه‌ی استیم دک قرار است با قیمت 399 دلار وارد بازار شود اما این کنسول از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای ذن 2 (Zen 2) شرکت ای‌ام‌دی استفاده می‌کند و از پردازنده‌ی گرافیکی RDNA2 با هشت واحد پردازشی بهره می‌برد (همان معماری به کار رفته در پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس)، ضمن اینکه می‌تواند به عنوان یک رایانه‌ شخصی نیز استفاده شود. باید دید استیم دک تا چه اندازه فروش سوییچ اولد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خرید یک کنسول دستی البته لزوما به قیمت آن بستگی ندارد بلکه سلیقه‌ی شخصی هم در تصمیم گیری‌های شما دخیل است. اگر از کسانی هستید که به بازی‌های شرکت نینتندو علاقه‌مند هستند یا فرزند کوچکی دارید که جذب عناوین این شرکت شده، سوییچ اولد می‌تواند گزینه بهتری باشد اما خرید کارتریج‌ها یا بازی‌های بر روی اولد به راحتی امکان پذیر نخواهد بود، در سوی دیگر بر روی استیم دک نه تنها می‌توانید بازی‌ها را به صورت غیرقانونی نصب کنید (چرا که بر روی آن می‌توان ویندوز نصب کرد) بلکه خریداری آثار به صورت رسمی، از طریق پلتفرم استیم به راحتی انجام می‌پذیرد.

6- خبری از سخت افزار تازه نیست

کنسول نینتندو سوییچ اولد

بالاتر هم گفتیم که نینتندو سوییچ اولد با همان سخت افزار قدیمی عرضه می‌شود و متاسفانه شایعات مربوط به مدل سوییچ پرو حقیقت ندارند. حالا هر سه مدل سوییچ، دارای سخت افزار مشابه‌ای هستند و در یک خانواده قرار می‌گیرند.

سوییچ اولد همانند مدل‌های پیشین از پردازنده سفارشی‌سازی شده‌ی‌ انویدیا تگرا (Tegra) استفاده می‌کند و دارای باتری یون‌ لیتیم 4310 میلی آمپر ساعتی است که با توجه به گرافیک یک بازی، می‌توانید به مدت 4.5 الی 9 ساعت از آن استفاده کنید. شارژ کامل دستگاه نیز حدود 3 سه ساعت به طول می‌انجامد.

5- استند بهبود یافته

کنسول نینتندو سوییچ اولد

یکی از مشکلات بزرگ سوییچ اصلی، پایه‌ی متزلزل و کوچک آن بود؛ ضمن اینکه برای استفاده از کنسول در حالت رومیزی، کار آسانی در پیش نداشتید. بارها پیش آمده که بازیکنان به صورت تصادفی و با توجه به وزن کنسول، کیک استند را شکسته‌اند.

خوشبختانه پایه‌ی کنسول نینتندو سوییچ اولد کمی عریض‌تر است و ثبات بیشتری دارد، بنابر این دیگر نیازی نیست که نگران شکسته شدن آن باشید. سوییچ اصلی را تنها در یک زاویه می‌توانستید قرار دهید اما در مدل اولد، دست شما کمی بازتر است و اجازه دارید زاویه‌ی صفحه نمایش را کمی تغییر دهید تا دید بهتری داشته باشید.

4- افزایش حافظه داخلی

کنسول نینتندو سوییچ اولد

در دوره‌ای که دانلود و نصب بازی‌ها به صورت دیجیتالی مرسوم شده، حافظه داخلی کنسول‌ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مدل اصلی سوییچ، تنها 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی داشت که بخشی از آن هم در اختیار سیستم عامل بود و بازیکنان مجبور بودند که به سراغ کارت‌های حافظه بروند.

خوشبختانه سوییچ اولد با حافظه‌ 64 گیگابایتی عرضه خواهد شد که نسبتا قابل قبول است، چرا که با توجه گرافیک نسبتا پایین عناوین سوییچ، آن‌ها معمولا حجم پایین‌تری هم دارند و بر روی یک حافظه 64 گیگابایتی، می‌توانید حداقل هفت یا هشت بازی نصب کنید (برای مثال، بازی ماریو کارت 8، حدود 7 گیگابایت است). با تشکر از پشتیبانی دستگاه از کارت‌های حافظه میکرو اس دی، میکرو اس‌دی‌اچ‌دی و میکرو اس‌دی‌ایکس‌سی، مشکلی در افزایش حافظه‌ی کنسول نیز نخواهید داشت.

3- صدای بهبودیافته

کنسول نینتندو سوییچ اولد

یکی از ویژگی‌های تازه‌ی نینتندو سوییچ اولد که شرکت سازنده بر روی آن مانور زیادی داده، صدای بهبود یافته‌ی آن است. در حال حاضر جزئیات دقیقی از این ویژگی در دسترس نیست اما به گفته‌ی نینتندو، در تجربه‌ی شنیداری شما، زمانی که با هدفون بازی می‌کنید یا بلندگوهای تلویزیون را به کار می‌گیرید، تغییری ایجاد نخواهد شد.

بنابراین، صدای بهبود یافته‌ی مذکور تنها به زمانی خلاصه می‌شود که از خود کنسول به صورت پرتابل استفاده می‌کنید. مدل اولد از دو بلندگوی استریو بهره می‌برد اما جزئیات دقیق آن فاش نشده است.

2- عدم پشتیبانی از هدفون‌های بلوتوثی

کنسول نینتندو سوییچ اولد

نینتندو سوییچ اصلی نقاط مثبت فراوانی داشت اما یکی از ضعف‌های آن، عدم پشتیبانی رسمی از هدفون‌های بلوتوثی بود. تقاضا برای هدفون‌های بلوتوثی در سال‌ها اخیر بسیار بالا بوده و اکثر شرکت‌ها در تلاش هستند تا محصولات‌شان از این هدفون‌ها پشتیبانی کنند. حتی برندهای بزرگی همانند سامسونگ و اپل، جک هدفون را به کلی کنار گذاشته‌اند.

از سال 2017 تاکنون، آداپتورهای بلوتوثی ترد پارتیِ مختلفی برای سوییچ عرضه شده اما مسلما نمی‌توانند جایگزین پشتیبانی رسمی شوند. حتی در نظرسنجی‌هایی که پیرامون ویژگی‌های سوییچ پرو انجام گرفت، بسیاری از طرفداران به اهمیت این ویژگی اشاره داشتند. متاسفانه نینتندو سوییچ اولد این مشکل را برطرف نکرده است و همچنان باید به سراغ تجهیزات ترد پارتی بروید.

شرکت سازنده ضمن تایید این مسئله، اعلام کرده که بلوتوث مدل اولد تنها برای کنترلرهای جوی-کان کنسول قابل استفاده خواهد بود. البته اولد همچنان جک هدفون 3.5 میلی‌متری را دارد که اتفاق خوبی است. اگر سوییچ اصلی را خریداری کرده‌اید و می‌خواهید به سراغ مدل اولد بروید، آداپتور بلوتوثی خود را دور نیندازید!

1- تاریخ عرضه

کنسول نینتندو سوییچ اولد

اما طرفداران چه زمانی به این کنسول مورد انتظار دسترسی پیدا می‌کنند؟ کنسول نینتندو سوییچ اولد در تاریخ «8 اکتبر 2021» (جمعه، 16 مهر 1400) به صورت رسمی وارد بازار می‌شود. اگر این تاریخ برای شما آشناست، به این دلیل است که یکی از موردانتظارترین بازی‌های نینتندو یعنی Metroid Dread نیز در همین روز منتشر می‌شود.

آیا به نظر شما کنسول نینتندو سوییچ اولد ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*