سویه دلتا کرونا

آیا این احتمال وجود دارد که افراد دریافت کننده واکسن ناقل سویه دلتا کرونا باشند؟

محققان اظهار می‌کنند افراد واکسینه شده نیز می‌توانند ناقل سویه دلتا کرونا باشند و به همین خاطر باید به رعایت پروتکل‌ها ادامه داد.

به تازگی اخباری با این عنوان منتشر شده است که افراد دریافت کننده واکسن کرونا می‌توانند ناقل سویه دلتا کرونا باشند که سرایت پذیری آن از انواع قبلی بسیار بیشتر است. این اخبار باعث ایجاد نگرانی گسترده در مردم شده و یک متخصص بیماری‌های عفونی تصمیم گرفته تا در ارتباط با این مسئله توضیحاتی را ارائه کند.

منشأ این نگرانی‌ها توصیه‌ای است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به تازگی کرده است. این مرکز در توصیه خود از افراد دریافت کننده واکسن کرونا تقاضا کرده تا به علت سرایت‌پذیری بسیار بالای کرونا در مکان‌های بسته نیز ماسک خود را برندارند. لازم به ذکر است که این مرکز توصیه مذکور را سریعا پس از آن که تعدادی از دریافت کنندگان واکسن در ماساچوست به کرونا مبتلا شدند کرده است.

انتقال کرونا از واکسینه شدگان امکان‌پذیر است

مطابق با این یافته که در گزارش CDC به آن پرداخته شده است،‌ احتمال انتقال کرونا از افراد دریافت کننده واکسن نیز وجود دارد. با وجود این آدام لورینگ،‌ متخصص بیماری‌های عفونی به افراد توصیه می‌کند که خیلی به مطالعه در خصوص این موضوع نپردازند. لورینگ عنوان کرد که گزارش CDC این مسئله و تمام موارد مربوط به آن را به روشنی آورده است. به فرض مثال تزریق واکسن به تعداد بیشتری از افراد باعث پیشرفت در زمینه تزریق واکسن و گسترش جمعیت واکسینه شدگان می‌شود. علاوه بر این با یک تست PCR تنها می‌توان به اندازه‌گیری میزان RNA که در بینی شخص وجود دارد پرداخت و امکان تشخیص میزان عفونت ویروس با استفاده از این روش وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد با وجود این که ژنوم موجود یک نشان‌گر است،‌ نمی‌توان با تکیه‌ بر آن گفت که امکان سرایت از این افراد به همان اندازه وجود دارد. علاوه بر این یک تست نمی‌تواند با زمانی که عفونت در بدن فرد وجود دارد تطابق داشته باشد،‌ چرا که فرد در زمان مشخصی تست می‌دهد.

احتمال ابتلای واکسینه شدگان به سویه دلتا کرونا بسیار کم است

احتمال ابتلای دریافت‌کنندگان واکسن به سویه دلتا کرونا بسیار کم است و هم‌اکنون با سرعت زیادی به جمعیت دریافت‌کنندگان واکسن اضافه می‌شود. این در صورتی است که بیشتر افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند به ویروس مبتلا می‌شوند. نکته قابل توجه این است که تحقیقات صورت گرفته مشخص می‌سازد احتمال انتقال سویه دلتا کرونا از افراد دریافت کننده واکسن نسبت به سایر گونه‌ها بیشتر است.

از این رو باید در مکان‌هایی که به شدت درگیر کرونا هستند پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک در مکان‌های بسته به طور همه‌جانبه رعایت شود. علاوه بر این باید واکسیناسیون نیز به صورت گسترده انجام شود. نتایج به دست آمده از مطالعات مشخص می‌سازد که میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها بر بیماری‌های شدید و فوت ناشی از آن‌ها تا 80 درصد است.

لورینگ در ادامه عنوان کرد در مناطقی که تعداد کمتری از افراد واکسن دریافت کرده‌اند شمار مبتلایان بالاتر است که این مسئله نشان دهنده تأثیرگذاری واکسن کرونا بر تمام گونه‌های ویروس است. علاوه بر این باید برای محافظت از کودکانی که امکان دریافت واکسن را ندارند و همچنین افرادی که ایمنی بدن آن‌ها پایین است،‌ افراد بیشتری واکسن دریافت کنند. ضمن‌ این که با تزریق واکسن می‌توان از  پیدایش سویه‌هایی که احتمال انتقال آن‌ها بیشتر است جلوگیری کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*