خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ : شش نکته ضروری که قبل از خرید لپ تاپ باید بدانید

این روزها به قدری زندگی‌‌هایمان با تکنولوژی و ارتباطات از راه دور گره خورده است که احتمالا بتوان گفت که داشتن یک لپ تاپ جزو نیازهای اولیه هر شخص است.

با اوج گرفتن شیوع کووید ۱۹ و انواع جدید آن، تمایل همه‌‌ی دنیا آنلاین پیش بردن پروسه‌ی کار و تحصیل و حتی دورهمی‌ها است. همین امر باعث شده که همه به فکر خرید لپ تاپ مناسب نیازهای روزمره‌ی خود باشند.

لپ تاپ ها به اندازه کافی جمع و جور هستند که بتوانید آنها را با خود حمل کنید، اما در عین حال با یک انتخاب درست می‌توانید تا سال‌ها کارهای روزمره و امور مربوط به شغل خود را به راحتی با آن انجام دهید. لپ تاپ‌ها بهترین ابزار برای انجام کارهای تخصصی یا بازی هستند، چه در خانه باشید، چه در جاده و چه در کلاس درس دانشگاه. در حالی که تبلت‌ها و تلفن های هوشمند همیشه محبوب هستند، اکثر مردم متوجه می‌شوند که همه چیز از تایپ مقاله علمی تا فیلم‌های جذاب تا بازی در لپ تاپ بهتر کار می‌کند. بنابراین چه نوع لپ تاپی باید تهیه کنید؟ ما راهنمای خرید لپ تاپ را برای کمک به شما آماده کرده‌ایم. تنوع زیادی در اندازه‌ها، ویژگی‌ها و قیمت‌ها وجود دارد که انتخاب بهترین لپ تاپ را به چالش می‌کشد. به همین دلیل مهم‌ترین نکته این است که مشخص کنید که نیازهای شما چیست.

1. پلتفرم خود را انتخاب کنید: ویندوز، مک یا سیستم عامل کروم؟

پاسخ به این سوال اصلا آسان نیست، به خصوص اگر با مک و ویندوز آشنایی ندارید. در ادامه به سرعت به نقاط قوت و ضعف هر یک می‌پردازیم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

منعطف ترین سیستم عامل ، ویندوز 10

اکثر لپ تاپ‌ها با ویندوز 10 عرضه می‌شوند. قیمت لپ تاپ های ویندوزی کاملا منعطف است و مجموعه وسیعی از ویژگی‌ها از صفحه نمایش لمسی گرفته تا خواندن اثر انگشت و تراشه‌های گرافیکی دوگانه را به کاربر خود ارائه می‌دهد. اگر شما یک کاربر عادی هستید که از لپ تاپ خود برای کارهای روزمره تا حرفه‌ای و بازی می‌خواهید استفاده کنید و یا نمی‌خواهید انتخاب پلتفرم، شما را در اختصاص بودجه اذیت کند، لپ تاپ های ویندوزی می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند.

سیستم عامل مک، اختصاصی ولی حرفه‌ای

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کمپانی اپل که می‌توان آن را در بعضی موارد نقطه ضعف و در بعضی موارد نقطه قوت آن دانست انحصاری بودن تمام سیستم عامل‌ها است. برای مثال شما نمی‌توانید روی یک لپ تاپ لنوو سیستم عامل مک نصب کنید، البته برعکس آن کاملا امکان‌پذیر است. یعنی می‌توانید یک لپ تاپ مک بوک تهیه کنید و در صورت نیاز سیستم عامل لینوکس روی آن در کنار سیستم عامل مک نصب و استفاده نمایید. اگر شما یک لپ تاپ برای کارهای گرافیکی سنگین و رندر آنها دارید، توصیه ما به شما خرید لپ تاپ مک و استفاده از سیستم عامل مک است.

سیستم عامل کروم، مختصر و مفید

در کشور ما کروم بوک‌ها به ندرت پیدا می‌شوند و طرفدار آنچنانی ندارند، اما ویژگی‌هایی دارند که لپ تاپ های ویندوزی و مک آن را ندارند. کروم بوک‌ها بیشتر برای افرادی که که اکثر کارشان را روی کروم و برنامه‌های تحت وب انجام می‌دهند مناسب است. این نوع لپ تاپ‌ها معمولا قیمت پایینی دارند. گوگل در نسخه جدید سیستم عامل کروم قابلیت نصب و استفاده برنامه‌های اندرویدی را نیز اضافه کرده است که باعث شده طرفداران بیشتری پیدا کند.

2. تصمیم بگیرید، لپ تاپ دو در یک می‌خواهید یا خیر؟

بسیاری از لپ تاپ ها در دسته لپ تاپ های دو در یک قرار می‌گیرند ، دستگاه‌های ترکیبی که می‌توانند بین حالت سنتی تاشو، حالت تبلت و یا ایستاده جابجا شوند. لپ تاپ های دو در یک عموما دارای دو سبک مختلف هستند: قابل جدا شدن با صفحه‌هایی که به طور کامل از صفحه کلید خارج می‌شوند و لپ تاپ های انعطاف پذیر با لولا که 360 درجه به عقب خم می‌شوند تا حالت‌ها را تغییر دهند. لپ تاپ‌ها با صفحه کلید قابل جدا شدن تجربه‌ای بسیار منحصر به فرد را به شما می‌دهند، اما اگر نیازی به استفاده از لپ تاپ خود به حالت تبلت ندارید، با انتخاب و خرید لپ تاپ تاشوی سنتی، بودجه‌ی خود را هدر ندهید.

خرید لپ تاپ

3. اندازه مناسب مهم‌ترین نکته است

قبل از این که به مشخصات فنی یا قیمت‌ها نگاه کنید، باید مشخص کنید که لپ تاپ شما چقدر قابل حمل است. لپ تاپ‌ها معمولا بر اساس اندازه صفحه نمایش خود طبقه‌بندی می‌شوند:

11 تا 12 اینچ: باریک‌ترین و سبک‌ترین سیستم‌های اطراف دارای صفحه نمایش 11 تا 12 اینچی هستند و به طور معمول 2.5 تا 3.5 پوند وزن دارند.

13 تا 14 اینچ: بهترین تعادل قابلیت حمل و قابلیت استفاده را فراهم می‌کند، به ویژه اگر می‌خواهید لپ تاپی با وزن کمتر از 4 پوند تهیه کنید.

15 تا 16 اینچ: رایج‌ترین لپ تاپ های 15 اینچی با اندازه معمولا 4 تا 5.5 پوند وزن دارند. اگر می‌خواهید صفحه نمایش بزرگتری داشته باشید و قصد ندارید نوت بوک خود را اغلب با خود حمل کنید ، این اندازه را در نظر بگیرید.

7 تا 18 اینچ: اگر لپ تاپ شما هر روز روی میز شما است و نیازی به حمل و نقل دائمی آن ندارید، یک سیستم 17 یا 18 اینچی می‌تواند قدرت پردازشی مورد نیاز شما برای انجام بازی‌های سطح بالا، انجام کارهای حرفه‌ای محاسباتی و گرافیکی را در اختیار شما قرار دهد.

4. کیبورد و تاچ پد به اندازه کافی حائز اهمیت است

اگر لپ تاپی که خریداری می‌کنید از ارگونومی خوبی برخوردار نباشد، چشمگیرترین مشخصات جهان هم نمی‌تواند این عیب را بپوشاند. اگر قصد دارید کارهای زیادی را بر روی رایانه خود انجام دهید، مطمئن شوید که صفحه کلید فیدبک لمسی کاملا مستحکم، حرکت زیاد کلید (مسافتی که کلید با فشار دادن کاهش می‌یابد، معمولاً 1 تا 2 میلی متر) و فضای کافی بین کلیدها را ارائه می‌دهد. در صورت خرید لپ تاپ ویندوز، مطمئن شوید که لپ تاپ شما حتما دارای درایور صفحه لمسی Precision باشد. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که تاچ پد لپ تاپ پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی را دارا باشد.

5. مشخصات فنی خود را تعیین کنید

اجزای لپ تاپ مانند پردازنده ، هارد دیسک ، حافظه رم و تراشه گرافیکی می‌توانند حتی علاقه‌مندان به لپ تاپ را گیج کنند. به همین دلیل برای خرید لپ تاپ باید مشخصات فنی را به دقت مطالعه کرد تا بتوان

  • پردازنده: “مغز” رایانه شما. پردازنده تأثیر زیادی بر عملکرد دارد، اما بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، حتی کم هزینه‌ترین مدل ممکن است به اندازه کافی خوب باشد.

پردازنده های نسل 11 اینتل: جدیدترین نسل پردازنده‌های تولیدی کمپانی اینتل است که با تراشه‌های ده نانومتری و سقف سرعت 4.8 گیگاهرتزی طراحی شده تا بهترین تجربه در استفاده را به کاربر ارائه دهد. خرید لپ تاپ با پردازنده‌های نسل 11 اینتل می تواند بهترین خریدی باشد که در سال 2021 انجام داده‌اید. دو عدد اول در مدل پردازنده نسل آن را مشخص می‌کند، برای مثال پردازنده‌ای که مدل آن 10750 است پردازنده‌ای از نسل 10 کمپانی اینتل است.

پردازنده Intel Core i9 : اینتل پردازنده های Core i9 را به جای Core i7 به عنوان پردازنده برتر هر نسل معرفی کرد. CPU های Core i9 تنها در لپ تاپ های فوق حرفه ای، ایستگاه های کاری و لپ تاپ های گیمینگ گران قیمت موجود هستند. اگر نیاز به قدرت پردازنده فوق‌العاده بالا دارید این پردازنده را انتخاب کنید، در غیر این صورت خرید لپ تاپ با چنین پردازنده‌ای هدر دادن بودجه محسوب می‌شود.

پردازنده Intel Core i7: یک مدل بالاتر از Core i5 هستند که مدل‌های مختلف آن با اعداد مشخص می‌شوند که در برخی مدل‌ها به K یا HQ ختم می‌شوند و این مدل‌ها از توان بیشتری استفاده می‌کنند، دارای چهار هسته هستند که با فعال کردن قابلیت OC امکان بازی و بهره‌وری سریع‌تر را نیز فراهم می‌کند. تراشه های سری Core i7 Y نیز وجود دارند که قدرت و کارایی کمتری دارند.

پردازنده Intel Core i5: اگر به دنبال یک لپ تاپ معمولی با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، به شما توصیه می‌کنیم یک لپ تاپ با پردازنده Core i5 تهیه کنید. مدل‌های معمولی و رایج این سری از پردازنده‌ها به U ختم می شوند. اگر کار روتین شما دارای پردازش‌های حرفه‌ای است و یا قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارید پردازنده Core i5 با مدل HQ مناسب شما خواهد بود.

پردازنده Intel Core i3: عملکرد فقط یک مرحله پایین‌تر از Core i5 از نظر قیمت و قدرت است. اگر بودجه شما محدود است خرید لپ تاپ با پردازنده‌ی Core i3 نیز می‌تواند مطلوب باشد.

پردازنده های رایزن کمپانی ای ام دی سری 4000 و 5000: مجموعه جدیدی از تراشه‌ها که برای رقابت با Intel Core i5 و Core i7 طراحی شده‌اند. پردازنده های رایزن 4000 و 5000 در اجرای برنامه‌های پردازشی سنگین عملکرد بهتری نسبت به پردازنده های اینتل نشان داده‌اند. علاوه بر آن شما با انتخاب رایزن به عنوان پردازنده لپ تاپ خود، می‌توانید هزینه کمتری نسبت به کانفیگ مشابه با پردازنده های اینتل بپردازید.

خرید لپ تاپ

  • حافظه رم: برخی از لپ تاپ های ارزان قیمت تنها 4 گیگابایت رم دارند، اما در حالت ایده‌آل با نرم افزارها و کاربردهای روزمره امروزی، شما حداقل 8 گیگابایت در سیستم مقرون به صرفه و معمول و 16 گیگابایت در صورتی که از نظر بودجه مشکلی ندارید نیاز خواهید داشت. برای اکثر افراد، 32 گیگابایت یا بیشتر از حد مورد نیاز بالاتر است. لپ تاپ های فوق حرفه‌ای با 64 گیگ رم نیز موجود هستند.
  • حافظه اس اس دی، سرعت بیشتر، مصرف برق کمتر: حافظه های اس اس دی با مصرف برق کمتر نسبت به حافظه‌های مکانیکی HDD باعث طولانی‌تر شدن عمر باتری لپ تاپ می‌شود. مزیت دیگر این حافظه‌ها سرعت بسیار بالای آن در مقایسه با HDDها است که این مسئله باعث می‌شود عملکرد کلی لپ تاپ بهتر شود و با سرعت بیشتری برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا کند.
  • صفحه نمایش: هرچه تعداد پیکسل‌های شما بیشتر باشد، محتوای بیشتری را می‌توانید روی صفحه قرار دهید و وضوح بیشتری در تصاویر خواهید داشت. در صورتی که بودجه شما خیلی محدود نیست خرید لپ تاپ با کیفیت صفحه نمایش  FHD توصیه می‌شود. لپ تاپ‌هایی با وضوح 4K نیز موجود هستند اما اگر کار شما گرافیکی نیست و نیاز مبرم به این کیفیت ندارید، نه تنها انتخاب این وضوح تصویر گران است بلکه باعث می‌شود عمر باتری شما خیلی زود به پایان برسد.
  • تراشه گرافیکی: اگر از با لپ تاپ خود بازی گرافیکی سنگین نمی‌کنید، اشیای سه بعدی ایجاد نمی‌کنید یا ویرایش ویدئوهای با وضوح بالا را انجام نمی‌دهید، یک تراشه گرافیکی یکپارچه (که از حافظه اشتراکی لپ تاپ استفاده می‌کند)، به ویژه جدیدترین گرافیک Iris Xe اینتل، خوب خواهد بود. اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید، یک پردازنده گرافیکی مجزا از Nvidia یا AMD ضروری است.

6. باتری را نادیده نگیرید

اگر یک نوت بوک بزرگ و حجیم یا یک لپ تاپ گیمینگ خریداری می‌کنید که فقط روی میز کار در نزدیکی پریز از آن استفاده می‌کنید، نگران عمر باتری نباشید. با این حال، اگر قصد دارید از لپ تاپ بر روی پای خود یا جایی غیر از میز کار خود استفاده کنید، حتی اگر در خانه و یا محل کار باشد، به حداقل 7 ساعت طول عمر باتری نیاز خواهید داشت ، که 8+ ساعت ایده‌آل است. برای تعیین عمر باتری مورد انتظار نوت بوک، حرف سازنده را نپذیرید و به نظرات تخصصی در مورد هر مدل لپ تاپ مراجعه کنید.

در آخر برای خرید و بررسی قیمت لپ تاپ  و لپ تاپ گیمینگ می‌توانید از یک مسیر جدید استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی تلکام، با عرضه جدیدترین مدل‌ها از برندهای روز جهان، خریدی مطمئن، آسان و سریع را به مخاطبین خود هدیه می‌دهد. فراموش نکنید که این شرکت، با استفاده از مجرب‌ترین متخصصین در راهنمایی، انتخاب و خرید تا آخر مسیر با شما همراه خواهد بود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*