آموزش روش‌های گوناگون حذف دانلودها در اندروید

آموزش روش‌های گوناگون حذف دانلودها در اندروید

آیا قصد دارید دانلودها (Downloads) در اندروید را حذف کنید؟ در این مقاله قصد داریم روش‌های حذف دانلودها در اندروید را آموزش دهیم.

با گذشت زمان، پوشه مربوط به دانلودها (Downloads) در گوشی هوشمند سرشار از اطلاعات خواهد شد و می‌تواند شما را با هشدارهایی پیرامون کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه کند. توجه داشته باشید که پاکسازی فولدر دانلودها اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند کمبود فضای ذخیره‌سازی را رفع کند. در ادامه روش‌های حذف فایل‌های دانلود شده از پوشه دانلودها را آموزش خواهیم داد.

1: استفاده از فایل منیجر در گوشی موبایل

حذف فایل‌های دانلود شده در سیستم عامل اندروید کار سختی نبوده و فقط باید فولدر دانلودها را با استفاده از یک برنامه میدیرت فایل، بازگشایی کنید. در ادامه فایل موردنظرتان را انتخاب کرده و گزینه حذف کردن (Delete) را فشار دهید. گوشی اندروید شما به صورت پیش‌فرض مجهز به برنامه مخصوص مدیریت فایل بوده و می‌تواند با نام‌های مختلفی همانند My Files، File Manager و File Explorer یا سایر موارد قابل مشاهده باشد. در صورتی که گوشی موبایل شما فاقد برنامه فایل اکسپلورر است، می‌توانید یک اپلیکیشن کاربردی شخص ثالث را از گوگل پلی دانلود کنید. در ادامه شما را با روش پاکسازی دانلودها با استفاده از My Files گوشی‌های سامسونگ و Files by Google آشنا خواهیم کرد. توجه داشته باشید که مراحل انجام کار در سایر برنامه‌ها شرایط یکسان خواهد داشت.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Files by Google

1: شما باید Files by Google را از گوگل پلی دانلود کرده و نصب کنید.

2: برنامه را بازگشایی کرده و فولدر دانلودها را پیدا کنید. در صورتی که فولدر را مشاهده نکردید، می‌توانید آن را در بخش مربوط به حافظه داخلی (Internal Storage) بیابید که با نام Downloads قرار دارد.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Files by Google - 1

3: هنگامی که وارد فولدر دانلودها (Downloads) شوید، باید روی سه نقطه موجود در کنار فایل (File) ضربه بزنید تا امکان انتخاب گزینه انتقال به زباله‌دان (Move to Trash) وجود داشته باشد. در صورتی که یک پیغام پاپ آپ برای تایید شما ظاهر شد، باید آن را به منظور انتقال فایل‌ها به سطل زباله مورد تایید قرار دهید.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Files by Google - 2

در صورتی که قصد حذف کردن چندین فایل به صورت همزمان را دارید، یکی از آن‌ها را لمس کرده و نگه دارید تا انتخاب شود، سپس روی باکس انتخاب شده‌ها ضربه بزنید تا فایل‌های بیشتری انتخاب شوند. در نهایت، گزینه حذف کردن (Delete) را انتخاب کنید تا کلیه فایل‌های دانلود شده حذف شوند.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Files by Google - 3

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Sumsung My Files

1: در گوشی‌های سامسونگ باید وارد منوی برنامه‌ها شوید و فایل‌های من (My Files) را انتخاب کنید.

2: در ادامه کار باید روی فولدر دانلودها (Downloads) ضربه بزنید. در ادامه کار باید حافظه داخلی (Internal Storage) را انتخاب کرده تا بتوانید روی فولدر دانلودها (Downloads) ضربه بزنید. در این بخش شما می‌توانید کلیه فایل‌های دانلود شده خود را مشاهده کنید.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Sumsung My Files - 1

3: فایل موردنظرتان برای حذف را لمس کرده و در همان حالت نگه دارید. در ادامه کار قابلیت انتخاب چندگانه به صورت خودکار فعال‌سازی می‌شود و شما می‌توانید فایل‌های بیشتری را برای حذف کردن، انتخاب کنید. سپس برای حذف فایل‌های انتخاب شده باید روی نماد حذف کردن (Delete) ضربه بزنید. یک پنجره جدید ظاهر خواهد شد و کافی است روی گزینه انتقال به سطل زباله (Move to Trash) ضربه بزنید.

حذف فایل‌های دانلود شده اندروید با استفاده از Sumsung My Files - 2

سطل زباله (Trash) چیست؟

هنگامی که فایل‌ها را با استفاده از یک برنامه مدیریت فایل حذف می‌کنید، بهتر است بدانید آن‌ها به جای حذف دائم وارد سطل زباله خواهند شد که مخصوص قرارگیری فایل‌های حذف شده است. توجه داشته باشید که سطل زباله اقدام به نگه‌داری فایل‌های حذف شده برای مدت زمان 7، 15 الی 30 روز خواهد کرد و پس از زمان پیش‌فرض تعیین شده حذف خواهند شد. البته امکان حذف دائم فایل‌ها به صورت دستی و قبل از گذراندن مدت زمان ذکرشده هم وجود دارد. برای حذف دائم و دستی فایل‌ها از سطل زباله باید وارد برنامه Files by Google شوید. سپس روی نماد منو ضربه زده و پس از انتخاب فایل‌ها، گزینه حذف کردن (Delete) را انتخاب کنید.

سطل زباله اندروید - 1

در برنامه My Files گوشی‌های سامسونگ، کافی است روی نماد سه نقطه موجود در قسمت بالا ضربه بزنید و گزینه Trash را انتخاب کنید. در ادامه فایل‌ها را انتخاب کرده و روی گزینه حذف کردن (Delete) ضربه بزنید.

سطل زباله اندروید - 2

2: حذف کردن فایل دانلودها از طریق کامپیوتر

شما می‌توانید فولدر دانلودها را از طریق کامپیوتر هم حذف کنید. برای انجام این کار کافی است گوشی اندروید خود را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. هنگامی که گوشی اندروید شما شناسایی شد، فولدر مربوط به گوشی را از طریق My Computer یا This PC در ویندوز 10 بازگشایی کرده و پس از ورود به بخش حافظه داخلی، فولدر دانلودها (Downloads) را انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید فایل‌های موردنظرتان را انتخاب کرده و حذف کنید.

3: حذف فایل‌های دانلودشده به صورت مستقیم از گوگل کروم

شما می‌توانید فایل‌های دانلود شده را به صورت مستقیم از مرورگر حذف کنید. توجه داشته باشید که باید مراحل زیر را برای پاکسازی فایل‌های دانلودشده از طریق گوگل کروم انجام دهید:

1: گوگل کروم را باز کنید.

2: در ادامه روی آیکون سه نقطه که نشان‌دهنده منوی مرورگر است، ضربه زده و وارد بخش دانلودها (Downloads) شوید.

حذف فایل‌های دانلودشده به صورت مستقیم از گوگل کروم - 1

3: در ادامه کار باید نماد سه نقطه موجود در کنار فایل موردنظرتان را انتخاب کرده تا امکان ضربه زدن روی گزینه Delete فراهم شود. برای حذف چندین فایل هم باید یکی از آن‌ها را لمس کرده و نگه دارید تا امکان انتخاب سایر فایل‌ها فراهم شود. سپس گزینه حذف کردن (Delete) را انتخاب کنید.

حذف دانلودها به صورت مستقیم از گوگل کروم - 2

عیب‌یابی ؛ آیا فایل‌های موجود در فولدر دانلودها حذف نمی‌شوند؟

در صورتی که نمی‌توانید فایل‌های دانلودشده در سیستم عامل اندروید را حذف کنید، بهتر است روش‌های زیر را دنبال کنید:

1: راه‌اندازی مجدد دستگاه

در ابتدا بهتر است گوشی هوشمند خود را مجددا راه‌اندازی کنید. سپس مجددا وضعیت حذف کردن فایل‌های دانلود شده را مورد بررسی قرار دهید.

2: پاکسازی با برنامه جدید

در ادامه شما باید برای رفع مشکل، یک برنامه مدیریت فایل دیگر را نصب کرده و شرایط حذف فایل‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

3: پاکسازی کش (Cache)

شما باید حافظه پنهانی که برای برنامه مدیریت فایل استفاده می‌کنید را پاکسازی کنید. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات (Settings) شوید و گزینه برنامه‌ها (Apps) را انتخاب کنید.
  • در ادامه کار باید روی نماد سه نقطه موجود در قسمت بالا ضربه بزنید و گزینه نمایش برنامه‌های سیستم (Show System Apps) را انتخاب کنید.
  • در پایین لیست برنامه‌ها، گزینه Media Storage) را انتخاب کنید.
  • در ادامه گزینه ذخیره‌سازی و کش (Storage and Cache) را انتخاب کنید. شما باید گزینه پاکسازی کش (Clear Cache) را هم انتخاب کنید.
  • گوشی خود را مجددا راه‌اندازی کنید. در صورتی که مشکل حل شده باشد، گزینه پاکسازی دیتا (Clear Data) را انتخاب کنید.
  • مراحل 1 الی 5 را برای برنامه فایل منیجر هم تکرار کنید.

سوالات متداول

1: چگونه می‌توان فایل‌های PDF و فایل‌هایی که بخشی از آن‌ها دانلود شده‌اند را حذف کرد؟

شما می‌توانید فایل‌های PDF و سایر فایل‌هایی که بخشی از آن‌ها دانلود شده‌اند را حذف کنید. در حقیقت برای انجام این کار باید وارد فایل منیجر شوید و از فولدر دانلودها (Downloads)، فایل‌های موردنظرتان را انتخاب کرده و سپس با ضربه زدن روی گزینه حذف کردن (Delete)، فضای ذخیره‌سازی خود را پاکسازی کنید.

2: چگونه می‌توانید فایل‌های دانلودشده اخیر خود را پیدا کنید؟

شما می‌توانید به منظور یافتن فایل‌های دانلودشده اخیر از گزینه مرتب‌سازی (Sort) استفاده کنید. فولدر Downloads را در برنامه مدیریت فایل‌ها باز کرده و گزینه مرتب‌سازی (Sort) را انتخاب کنید. سپس مرتب‌سازی بر اساس تاریخ (Sort by Date) را انتخاب کنید. در ادامه کار خواهید دید کلیه فایل‌هایی که به تازگی دانلود کرده‌اید در ردیف بالا قرار خواهند گرفت.

3: چگونه می‌توان فایل‌های مخفی را در اندروید حذف کرد؟

شما می‌توانید برای حذف فایل‌های مخفی، برنامه فایل منیجر را در گوشی خود بازگشایی کرده و وارد تنظیمات شوید. در ادامه باید فایل‌های مخفی را فعال‌سازی کنید، سپس وارد فولدر حاوی فایل‌های مخفی شوید و آن را انتخاب کرده تا امکان انتخاب گزینه حذف کردن (Delete) فراهم شود.

4: آیا پاکسازی دانلودها می‌تواند مفید باشد؟

پاکسازی دانلودها قطعا مفید خواهد بود. شما می‌توانید فایل‌های موجود در فولدر ذکرشده را در صورتی که به آن‌ها نیاز ندارید، حذف کنید. در حقیقت شما باید گاهی وقت‌ها فایل‌های اضافی را به منظور افزایش فضای ذخیره‌سازی پاکسازی کنید.

5: آیا امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی بدون نیاز به حذف فایل‌ها وجود دارد؟

در صورتی که نمی‌خواهید فایل‌های دانلود شده را حذف کنید، کماکان می‌توانید حافظه داخلی خود را از روش‌های دیگر افزایش دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید فایل‌های صوتی بزرگ را فشرده‌سازی کنید. همچنین امکان فشرده‌سازی تصاویر و فایل‌های ویدیویی هم وجود دارد. شما می‌توانید فایل‌های ویدیویی و تصویری خود را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*