اصغر فرهادی

اصغر فرهادی: کروساوا و برگمان الگوهای من در سینما هستند

اصغر فرهادی به تازگی در مصاحبه و گفت‌وگویی با مجله Vanity Fair، راجع‌به فیلم قهرمان، جهان‌بینی و سینماگران محبوب‌اش صحبت کرده است.

اصغر فرهادی به زبانی جهانی صحبت می‌کند. در طول گفت‌و‌گو این کارگردان صاحب سبک ایرانی و برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن با مجله ونتی فر، نکات جالبی مطرح شد. فرهادی از نمایشنامه‌نویس آلمانی برتولت برشت، کارگردان ژاپنی آکیرا کروساوا و فیلمساز مطرح سوئدی اینگمار برگمان به عنوان الگوها و هنرمندان الهام‌بخش خود یاد می‌کند. او می‌گوید فیلم‌هایش همه‌جا طنین‌انداز شده و دلیل این اتفاق را فهمیده است: «در سراسر جهان، شباهت‌های مردم از تفاوت‌هایشان بیشتر است و به همین دلیل، اساس ما در سینما عواطف و احساسات مختلف انسانی است.»

این موضوع حداقل در مورد سینمای اصفر فرهادی صادق است. سینمای او حول محور داستان‌های ایرانی خانوادگی و روابط زناشویی می‌چرخد که با اسرار گوناگون و افشاگری‌های ناگهانی درهم آمیخته شده است. روایت‌های او از نظر گستردگی، جایگاه خاصی دارند و دائماً به یک حقیقت جهانی منتهی می‌شوند. فرهادی با الگوهای شگفت‌انگیزش (کروساوا و برگمان) گروهی را تشکیل می‌دهند که چندین جایزه اسکار برای بهترین فیلم بین‌المللی را در کارنامه دارند.

فیلم قهرمان

او این کارها را با ساخت فیلم‌هایی درباره زادگاه‌اش انجام داده است. اصغر فرهادی مدتی پس از ساخت فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» با بازی خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز، به ایران بازگشت و به فکر تولید اثر جدید خود در محل تولد و سکونت‌اش افتاد. بار دیگر او احساس کرد که ایده ساخت فیلم تازه‌اش، فارغ از سیاست‌ و مشکلات ایران بوده و از چیزی وسیع‌تر الهام گرفته شده است.

فیلم قهرمان

فیلم قهرمان با بازی امیر جدیدی، داستان رحیم را دنبال می‌کند که به دلیل بدهی در زندان به سر می‌برد. او در مرخصی دو روزه‌اش، سعی دارد تا بدهی خود را تسویه کند اما ناگهان دوست دختر او با کیفی پر از پول که به شکل ناگهانی پیدا کرده از راه می‌رسد. رحیم ابتدا به فکر استفاده از پول‌ها برای پرداخت بدهی و آزادی خود می‌افتد اما سپس نقشه پیچیده‌تری را طراحی می‌کند؛ به طوری که وانمود کند او کیف را پیدا کرده است.

اصغر فرهادی هنگام دریافت آخرین اسکار خود برای فیلم «فروشنده» در این مراسم حضور نداشت. یک درام جدی هوشمندانه و پرالتهاب که با الهام از نمایشنامه آرتور میلر ساخته شده بود. در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۷، درست قبل از اهدای جوایز اسکار، دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب وقت ایالات متحده، ممنوعیت سفر چند کشور با اکثریت جمعیت مسلمان (از جمله ایران) را به آمریکا وضع کرده بود. فرهادی در اعتراض به این اتفاق، این سفر را نپذیرفت.

فیلم قهرمان

او در آن زمان در بیانیه‌ای گفته بود که غیبت من به خاطر احترام به مردم کشورم است. او در این‌باره گفت: «تقسیم جهان به دو دسته‌ی (ما) و (دشمنان ما) باعث ایجاد ترس می‌شود و توجیه فربیکارانه‌ای برای تجاوز و جنگ به حساب می‌آید. فیلمسازان می‌توانند دوربین‌های خود را برای ضبط ویژگی‌های مشترک انسانی و شکستن کلیشه‌های ملیت‌ها و مذاهب مختلف به حرکت درآورند. آن‌ها بین ما و دیگران همدلی ایجاد می‌کنند؛ همدلی‌ای که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج داریم.»

فرهادی کماکان به شکلی مشتاقانه برای رویارویی با چالش‌های جدید تلاش می‌کند. او می‌گوید که فیلم «قهرمان» نخستین اثر اوست که در آن هیچ چیز پنهان نیست. هیچ رازی برای فاش شدن وجود ندارد و مخاطب باید با روند داستان همراه شود و با استفاده از چگونگی بیان آن توسط فیلمساز، به عمق ماجرا پی ببرد. فرهادی در انتها با خنده می‌گوید: «من هرگز فکر نمی‌کنم که فیلمسازی را به طور کامل آموخته‌ام. ساختن فیلم مانند رانندگی با ماشن است، هیچ‌گاه نمی‌توانید بگویید که راننده خوبی هستید زیرا با یکبار تصادف کردن، دیگر راننده خوب و قابلی نخواهید بود!»

نظر شما درباره سینمای اصغر فرهادی و فیلم‌های این کارگردان چیست؟ آیا به سبک کاری او علاقه دارید یا خیر؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*