ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 اولین نیست، اما شاید بهترین باشد!

امکان برقراری ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 در نوع خود اولین نیست، اما احتمالا بهترین خواهد بود و در ادامه به دلایل و شواهد آن خواهیم پرداخت.

باید بدانیم آیفون 13 – iPhone 13 اولین اسمارت فونی نخواهد بود که مجهز به ارتباط ماهواره‌ای است. این عنوان به گوشی Thuraya X5-Touch تعلق دارد که در سال 2019 معرفی شد و این دیوایس اندرویدی در وهله اول یک گوشی ماهواره‌ای محسوب می‌شود و در وهله دوم، یک اسمارت فون.

X5 به طور کلی می‌توانست تا حدودی انتظارات کاربر را از یک اسمارت فون در سال 2019 برآورده کند اما از هیچ ویژگی پر زرق و برقی پشتیبانی نمی‌کرد، به خصوص آنکه برای خریدش باید 1150 دلار پرداخت می‌کردید. در واقع اگر قصد خرید یک گوشی با قابلیت برقراری اتصال ماهواره‌ای را داشتید می‌توانستید با قیمتی بسیار کمتر یک گوشی ماهواره‌ای مجزا بخرید و در کنار آن، از اسمارت فون خودتان نیز استفاده کنید.

هیچ‌چیز بدتر از محبوبیت یک ستاره‌ای در صفحه جست‌وجوی گوگل برای X5 نبود و بررسی‌های مختلفی که از این گوشی نوشته شده بودند نیز به سختی می‌توانستند از این دیوایس تعریف کنند. تیم تبلیغاتی این کمپانی که مقر آن در امارات قرار دارد اقشاری مانند طبیعت‌گردان، اجراکنندگان پروژه‌های عظیم و نهادهای امنیتی را هدف گرفته بود و اگر شما در یکی از این اقشار قرار می‌گرفتید، شاید به X5 احتیاج پیدا می‌کردید.

اولین نه، اما بهترین گوشی با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای!

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 ممکن است اولین نباشد اما با توجه به سابقه کوپرتینویی‌ها، احتمالا بهترین تجربه کاری را برای کاربر رقم خواهد زد. اپل همیشه اثبات کرده نیازی به اولین بودن ندارد و صبر می‌کند تا به بهترین هماهنگی میان بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری برسد؛ سپس به آن حوزه ورود می‌کند و در نهایت، بوم! حتی در برخی موارد محصول اپل از ایده اولیه کمپانی سازنده هم بهتر عمل کرده و توانسته محبوبیت بی‌نظیری کسب کند. در ادامه به چند مثال اشاره می‌کنیم.

  • حالت شب: این ویژگی در ابتدا به لطف سری هواوی پی 20 – Huawei P20 مختص اندروید بود اما آیفون 11 توانست حالت شب را به طور کاملا اتوماتیک به همراه داشته باشد که استفاده از آن راحت‌تر بود و به همان میزان کارآمد.
  • دوربین‌های چندگانه: تا قبل از معرفی آیفون 11 پرو اسمارت فون‌های اندرویدی از سه، چهار یا حتی پنج دوربین روی قاب پشتی استفاده می‌کردند. تا به امروز تنها گوشی‌های اپل می‌توانند بدون مکث یا لگ بین تصویر هر سه دوربین سوییچ کنند و هیچ دیوایس دیگری چنین تجربه‌ای را در اختیار کاربر نمی‌گذارد. شاید نزدیک‌ترین رقیب به آن گلکسی اس 21 باشد که باز هم به خوبی آیفون عمل نمی‌کند.
  • اپل واچ: ساعت هوشمند اپل از لحاظ تاریخ معرفی حتی به اولین اسمارت واچ‌ها نزدیک هم نیست اما توانسته با فاصله پرفروش‌ترین ساعت هوشمند جهان باشد. حتی گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شوند که این گجت توانسته جان صاحبش را به واسطه اپلیکیشن سلامتی اپل نجات بدهد و به اعتبار اپل بیافزاید.
  • ایرپاد: یک کمپانی ژاپنی به نام Onkyo در سال 2015 دست به معرفی W800BT به عنوان اولین ایرباد TWS زد. یک سال بعد یعنی در سپتامبر 2016 اپل به سرعت تبدیل به محبوب‌ترین برند در زمینه ایربادها شد. نیازی به گفتن این نیست که محصول اپل بهبودهای زیادی به خود دیده بود ولی موفقیت‌های کسب شده توسط ایرپاد حتی از تصور اهالی تکنولوژی نیز فراتر رفت.
  • ایرتگ: اکوسیستم بسته اپل با معرفی ایرتگ کامل‌تر شد و با این محصول پیدا کردن وسایلتان به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌گیرد. ایرتگ از تمامی آیفون‌ها، آیپدها و مک‌ها استفاده می‌کند تا ایرتگ شما را بیابد و با توجه به گسترده بودن محصولات اپل میان مردم، احتمال یافتن وسایلتان با ایرتگ بیشتر از گلکسی اسمارت تگ – Galaxy SmartTag یا تایل – Tile خواهد بود.

چرا ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 اهمیت دارد؟

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

دو نفر از افشاکنندگان معروف اپل یعنی Kuo و Mark Gurman ادعا دارند تیم کوک و اپل قصد دارند بازار گوشی‌های ماهواره‌ای را متلاطم کنند. این اتفاق با عرضه آیفون 13 و آیفون 14 در سال 2022 رخ خواهد داد.

با استفاده از موبایل‌های ماهواره‌ای می‌توان پیام ارسال کرد و همچنین تماس گرفت. این سرویس انحصارا توسط ماهواره‌ها انجام می‌پذیرد و شبکه‌های مختلفی نظیر Globalstar، Iridium، Inmarsat و غیره برای انجام این کار وجود دارند. گفته می‌شود اپل با Globalstar جهت برقراری ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 همکاری‌هایی خواهد داشت. ما نیز جهت تایید یا تکذیب این موضوع با این شرکت صحبت‌هایی داشتیم اما متاسفانه هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند.

موارد استفاده از موبایل ماهواره‌ای

  • اگر به ماجراجویی و کوهنوردی علاقه‌مندید یا ممکن است وسط اقیانوس و روی کشتی قرار بگیرید.
  • اگر در یک موقعیت ایزوله و محدود قرار دارید که دکل‌های مخابراتی و اتصال Wi-Fi در دسترس نیستند.
  • در موقعیت‌های اورژانسی که دکل‌های مخابراتی به دلیل فاجعه طبیعی از بین رفته‌اند، مانند زلزله، سیل و ..

در مورد آیفون 13 و 14، اتصال ماهواره‌ای تنها به موارد اضطراری و تماس‌های اورژانسی محدود خواهد شد. اگر گوشی شما آیفون است احتمالا می‌دانید یک قابلیت SOS برای موبایلتان در نظر گرفته شده که به هنگام فشردن دکمه پاور و یکی از دکمه‌های صدا فعال خواهد شد.

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

قابلیت‌های اورژانسی SOS در آیفون

  • ارسال پیام و برقراری تماس با شماره‌های اورژانسی
  • ارسال پیام متنی به مخاطبان اورژانسی‌تان همراه با موقعیت مکانی شما
  • امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات سلامتی مانند قد، وزن و گروه خونی

این ویژگی‌های اورژانسی می‌توانند به معنای واقعی کلمه ناجی جان انسان‌ها باشند، اما مشکل اصلی آن‌ها چیست؟ اگر هیچ پوشش‌دهی مخابراتی اطرافتان نداشته باشید این ویژگی‌ها به کار نخواهند آمد. اگر در حال فتح کوه اورست باشید (که در آن‌جا هم به لطف هواوی دکل 5G نصب شده)، در اقیانوس آرام مشغول قایق‌سواری باشید یا اصلا در نقطه‌ای از شهر باشید که آنتن‌دهی وجود نداشته باشد باید چه کنید؟

این دقیقا همان لحظه‌ای است که ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 وارد عمل می‌شود. بر اساس گزارش بلومبرگ این قابلیت آیفون محدود به پیام‌ها و تماس‌های اورژانسی خواهد بود و بر پایه همان سیستم اورژانسی آیفون طراحی می‌شود. دو ویژگی اصلی برای ارتباط ماهواره‌ای آیفون‌ها تا سال 2022 به شرح زیر خواهند بود:

  • ویژگی اول مربوط به ارسال پیام اورژانسی با ماهواره خواهد بود که با برنامه Messages آیفون ادغام می‌شود. کاراکترهای قابل تایپ محدود می‌شوند تا بدانید پیام شما باید کوتاه و واضح باشد. ارتباط ماهواره‌ای در ابتدا تنها به ارسال پیام اورژانسی محدود خواهد شد.
  • ویژگی دوم هنگام موقعیت‌های بحرانی بیشترین کاربرد را دارد و آیفون از شما می‌پرسد که اورژانس شما مربوط به خودرو است یا قایق، هواپیما یا آتش‌سوزی. ممکن است اطلاعات دقیق‌تری جهت کمک‌رسانی بهتر نیز دریافت شود. حتی اگر بخواهید حادثه تروریستی را گزارش بدهید یا به کسی مشکوک باشید هم می‌توانید از ویژگی اورژانسی آیفون‌ها استفاده کنید.

مقایسه شبکه‌های ماهواره‌ای مختلف

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

از آنجایی که طبق گمانه‌ها اپل با گلوبال استار همکاری خواهد کرد، ما نیز تمرکز اصلی‌مان را روی این ارائه‌دهنده سرویس گذاشتیم. تجهیزات گلوبال استار متشکل از 24 ماهواره نسل دوم بوده که تمام زمین را پوشش نمی‌دهند. برای مثال قطب‌های شمال و جنوب از پوشش‌دهی این کمپانی خارج هستند و در بخش‌های بزرگی از آسیا و آفریقا نیز خبری از سیگنال‌های گلوبال استار نخواهد بود. تنها شبکه ماهواره‌ای که توانسته تمامی کره زمین را تحت پوشش خود قرار دهد ایریدیوم بوده که حتی قطب‌های شمال و جنوب را هم به محدوده خود اضافه کرده است.

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

پوشش‌دهی شبکه Globalstar

همان‌طور که در تصویر نیز مشهود است پوشش‌دهی گلوبال استار چندان هم گلوبال نیست و جای پیشرفت زیادی دارد.

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

پوشش‌دهی شبکه Iridium

اما سرویس‌دهی ایریدیوم در تمامی نقاط کره زمین در دسترس بوده و به نقطه قوت اصلی این کمپانی تبدیل شده است. شاید اپل به دلیل پوشش‌دهی ایالات متحده، اروپا و استرالیا به سوی گلوبال استار رفته و نسبت به سایر کشورها بی‌توجه بوده است.

این موضوع ممکن است مطالب دیگری را هم با خود به همراه داشته باشد. احتمالا اپل تنها در کشورهایی که تحت پوشش گلوبال استار هستند نسخه ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13 را به فروش برساند. برای 40 درصد از جمعیت جهان در اختیار داشتن موبایل ماهواره‌ای خلاف قوانین بوده و حتی استفاده از آن‌ها نیز جرم محسوب می‌شود.

آنچه باید از موبایل‌های ماهواره‌ای بدانیم

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 13

  • تعداد ماهواره‌ها واقعا اهمیتی ندارد و آنچه مهم است نحوه پیاده‌سازی و استفاده از تجهیزات شناخته می‌شود. Inmarsat از ماهواره‌های ثابتی استفاده می‌کند که همراه با زمین نمی‌چرخند. بنابراین اگر بخواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید ابتدا باید آن‌ها را پیدا کنید. از سوی دیگر ماهواره‌های دیگری وجود دارند که با مدار زمین حرکت می‌کنند و در شبکه ایریدیوم فعال هستند. احتمال یافتن شما توسط این ماهواره‌ها بیشتر از انواع ثابت بوده و به طور کلی هر کدام از آن‌ها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند.
  • شاید خرید یک موبایل ماهواره‌ای بودجه زیادی بخواهد اما هزینه‌های نگهداری از آن به مراتب بالاتر است. برای داشتن یک موبایل ماهواره‌ای باید اشتراک ماهانه بپردازید که بین 35 تا 100 دلار متغیر است.
  • پرداخت اشتراک ماهیانه به معنای رایگان بودن ارسال پیام یا تماس نخواهد بود و معمولا هر یک دقیقه تماس ماهواره‌ای بیشتر از یک دلار قیمت دارد.
  • برخلاف گوشی‌های موبایل، موبایل‌های ماهواره‌ای تنها به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات متصل می‌شوند و در آینده نمی‌توانید شرکت خود را تغییر بدهید. اگر از شبکه گلوبال استار سرویس دریافت می‌کنید دیگر نخواهید توانست از ماهواره‌های ایریدیوم برای ارتباط استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*