سیگنال های اسرارآمیز

دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری

ستاره شناسان دانشگاه سیدنی از دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری خبر دادند؛ سیگنال‌هایی که احتمالا یک کلاس جدید از اشیا محسوب می‌شوند.

ستاره شناسان دانشگاه سیدنی توانستند سیگنال‌های رادیویی مرموزی را با نام ASKAP J173608.2-321635 کشف کنند که منبع دقیق آنها نامشخص است. دانشمندان این شی اسرارآمیز را یک منبع رادیویی بسیار قطبی شده و متغیر می‌دانند که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و فاقد هر نوع طول موج مشخصی است. این محققان تاکید کردند این سیگنال های اسرارآمیز که طی بررسی‌های تصویربرداری رادیویی شناسایی شدند قسمتی از کلاس جدیدی از اشیا به شمار می‌روند.

جزئیات کشف سیگنال های اسرارآمیز

تلسکوپ پسفایندر استرالیا (ASKAP) به شکل ویژه برای دریافت سگینال‌های رادیویی از اعماق جهان طراحی شده و در همین راستا محققان هنگام بررسی داده‌های جمع‌آوری شده توسط این تلکسوپ توانستند منبع سیگنال های اسرارآمیزی را کشف کنند. گفتنی است انفجارهای کوتاه امواج رادیویی که آنها را با نام گذرای رادیویی می‌شناسند باعث وقایع نجومی غیر عادی می‌شود. در حقیقت گروهی از محققان طی هفته قبل دریافتند منبع اسرارآمیز امواج رادیویی شناسایی شده در سال 2017 به یک ابرنواختر نارس تعلق دارد که تاکنون مشاهده نشده بود و البته یک سیاهچاله مجاور در شکل‌گیری آن تاثیر داشت.

با وجود این که بررسی محققان حاکی از آن است سیگنال های اسرارآمیز ASKAP J173608.2-32163 در حقیقت به یک شی شناخته شده مربوط می‌شود، اما محققان اعلام کردند این شی بسیار متغیر است؛ چرا که تا چند هفته امواج رادیویی را منتشر می‌کند و پس از آن تا 3 ماه به صورت ناگهانی ناپدید می‌شود.

محققان سیگنال های اسرارآمیز ASKAP J173608.2-32163 را نخستین بار در آوریل 2019 زمانی که تلکسوپ ASKAP آن را برای جستجوی گذرای رادیویی انتخاب کرده بود، شناسایی کردند. همچنین از آوریل 2019 تا آگوست سال 2020 این شی حدود 13 بار مشاهده شده است. پس از آن نیز تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی در فوریه 2021 و تلسکوپ پسفایندر استرالیا (ASKAP) نیز در آوریل 2021 مجددا این شی را شناسایی کردند.

محققان تاکید کردند این منبع به شکل عجیبی همواره ناپدید می‌شود؛ چرا که در هیچ رصد اشعه ایکس و نزدیک به مادون قرمز یا در بایگانی داده‌های رادیویی قدیمی که توسط محققان دانشگاه سیدنی مورد بررسی قرار گرفته نتوانستند این شی را مشاهده کنند. از این رو این شی را نمی‌توان به عنوان یک ابرنواختر، تپ‌اختر یا یک ستاره درخشان دانست.

طبق اعلام محققان، این شی دارای برخی ویژگی‌های سیگنال های اسرارآمیزی است که محققان آنها را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری معروف به گذرای رادیویی مرکز کهکشان شناسایی کردند. محققان 3 مورد از این سیگنال‌ها را در اوایل دهه 2000 کشف کرده بودند که البته جامعه نجومی نتوانسته برای این اجرام توضیح مشخصی را ارائه دهد.

محققان در این مقاله خود تاکید کردند بررسی‌هایی که طی سال‌های آینده به انجام خواهد رسید می‌تواند باعث درک بیشتری از سیگنال های اسرارآمیز ASKAP J173608.2-32163 و منبع آن شود. همچنین افزایش سرعت بررسی و مقایسه نتایج این بررسی‌ها با سایر مناطق باعث خواهد شد تا میزان منحصربه‌فرد بودن این سیگنال‌ها نیز مشخص شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*