واکسن های وارداتی

ارزش واکسن های وارداتی به کشور به 421 میلیون دلار رسید

معاون فنی گمرک کشور ضمن اشاره به حدود قیمت و نحوه توزیع واکسن های وارداتی عنوان کرد تا کنون 421 میلیون دلار واکسن به کشور وارد شده است.

مطابق با اعلام گمرک،‌ از نیمه دوم بهمن سال قبل تا به امروز 49 میلیون و 873 هزار 606 دوز واکسن کرونا در 50 مرحله وارد کشور شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. بر اساس تازه‌ترین اظهارات مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، هر دوز واکسن اسپوتنیک روسیه 10 دلار،‌ آسترازنکا ژاپن 4 دلار،‌ کوواکس ایتالیا 4 دلار،‌ واکسن سینوفارم چین 9.2 دلار،‌ کوواکس کره چهار دلار،‌ آسترازنکا اتریش 4 دلار و آسترازنکا روسیه نیز 6.5 دلار قیمت داشته است. همچنین بیشترین قیمت از میان واکسن های وارداتی با 14.5 دلار متعلق به بهارات هند بوده است.

توزیع انواع واکسن‌ها به چه نحوی بوده است؟

معاون فنی گمرک ایران در ادامه عنوان کرد که از ابتدای واردات واکسن کرونا به کشور تا کنون کشور چین 40 میلیون و 726 هزار و 396 دوز سینوفارم و همچنین 449 هزار و 600 دوز آسترازنکا از طریق سبد کوواکس، کشور ژاپن دو میلیون و 911 هزار و 810 دوز آسترازنکا،‌ کشور ایتالیا یک میلیون و 452 دوز آسترازنکا،‌ کشور روسیه یک میلیون و 45 هزار دوز اسپوتنیک و همچنین 663 هزار دوز آسترازنکا، کشور کره جنوبی 700 هزار و 800 دوز آسترازنکا و کشور هند نیز 125 هزار دوز بهارات در اختیار ایران قرار داده‌اند.

مجموع ارزش واکسن های کرونا وارد شده به کشور

بر اساس اظهارات ارونقی،‌ معاون فنی گمرک ایران، از آغاز ورود واکسن به کشور تا به امروز مجموعا 421 میلیون دلار واکسن به کشور ورود پیدا کرده است. لازم به ذکر است که ایران تعدادی از محموله‌ها را به صورت اهدایی دریافت کرده است. این در صورتی است که مشکلات زیادی از آغاز واردات واکسن تا به امروز بر سر راه کشور وجود داشته است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به دشواری تأمین ارز مورد نیاز و انتقال آن‌ و همچنین فشار ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد.