حداکثر دمای پردازنده گرافیکی

حداکثر دمای پردازنده گرافیکی در هنگام بازی کردن چه قدر باید باشد؟

اگر بر روی رایانه‌های شخصی بازی می‌کنید، همواره باید به حداکثر دمای پردازنده گرافیکی – GPU توجه داشته باشید تا به سیستم شما آسیبی وارد نشود.

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده که حداکثر دمای پردازنده گرافیکی در هنگام بازی کردن چه قدر باید باشد، در ادامه می‌توانید جواب خود را پیدا کنید.

واحد پردازش گرافیکی (Graphics Processing Unit) که به اختصار به آن GPU گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کامپیوتر به حساب می‌آید که همان طور که از نام‌اش مشخص است، به عنوان ابزاری برای پردازش گرافیک استفاده می‌شود.

بدون یک پردازنده گرافیکی، تجربه‌ی بسیاری از بازی‌های بزرگ امکان پذیر نیست و نمی‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. اما اگر رایانه‌ی شما مجهز به یک پردازنده‌ی خوب است، باید فشاری که به این پردازنده وارد می‌شود را نیز در نظر بگیرید. اگر دمای آن از یک حدی بالاتر برود، ممکن است باعث اختلال در سیستم شده و حتی در نهایت به سوختن این قطعه منجر شود.

آیا برای بازی کردن به پردازنده خاصی نیازمند هستید؟

حداکثر دمای پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی در کنار رندر گرافیک و ویدیو، برای اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای عموم جامعه، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های رایانه در زمینه‌ی بازی کردن شناخته می‌شود.

بازی‌های ویدیویی معمولا به سخت افزارهای مناسبی نیازمند هستند و از آنجایی که دنیاهای گسترده‌ای ارائه می‌دهند یا از گرافیک واقع گرایانه بهره می‌برند، مشخصا به پردازنده گرافیکی قدرتمندی نیاز دارند. برای دریافت رزولوشن 4K، نرخ فریم بالا یا تجربه‌ی آثار به صورت واقعیت مجازی، اهمیت پردازنده گرافیکی حتی بیشتر هم می‌شود.

به طور کلی، در تمام کارهایی که انجام می‌دهید، پردازنده‌ گرافیکی نقش کوچک یا بزرگی دارد اما در زمینه‌ی بازی کردن، تاثیرات آن را بهتر می‌توان متوجه شد. بنابر این، برای تجربه بازی‌ها، حتما باید یک پردازنده خوب خریداری کنید که البته ارزان هم نیست.

چه فاکتورهایی به افزایش دمای پردازنده کمک می‌کنند؟

زمانی که بازی می‌کنید، پردازنده گرافیکی به تدریج داغ می‌شود و بالا رفتن دما یک اتفاق عادی محسوب می‌شود اما فاکتورهای دیگری هم در این زمینه تاثیرگذار هستند که ممکن است دما را به صورت غیرعادی افزایش دهند:

  • کیفیت سیستم خنک کننده‌ی پردازنده گرافیکی
  • دمای محیط
  • کیفیت کیس
  • گرد و غبار گرفتن پردازنده
  • قدیمی بودن سخت افزار رایانه
  • جریان نداشتن درست هوا در کیس
  • از کار افتادن فن‌های جانبی کامپیوتر
  • باتل نک (Bottlenecking) / گلوگاه، به هر دلیلی رایانه شما نمی‌تواند از حداکثر توان قطعات بهره ببرد

اینکه رایانه‌ خود را هرازگاهی بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد و همچنین نظافت آن، می‌تواند کمک کند تا دمای پردازنده از حالت عادی خارج نشود.

حداکثر دمای پردازنده در هنگام بازی کردن چه قدر باید باشد؟

حداکثر دمای پردازنده گرافیکی

دمای مطلوب برای یک پردازنده گرافیکی در حالت عادی، 65 الی 75 سانتیگراد است. البته باید توجه داشته باشید که دمای مطلوبِ بعضی از پردازنده‌ها به مدل آن و شرکت تولید کننده‌اش نیز بستگی دارد. اگر دفترچه‌های همراه پردازنده‌ی خود را مطالعه کنید، احتمالا می‌توانید ببینید که شرکت سازنده چه دمایی را برای آن پیشنهاد کرده است. با این حال، نباید دمای پردازنده از 85 سانتیگراد بالاتر باشد و اگر رایانه شما دچار این مشکل شده، باید راهی برای کاهش دما پیدا کنید.

همان طور که بالاتر هم اشاره شد، دمای استاندارد برای تمامی پردازنده‌ها یکسان نیست و مدل‌های مختلف، دمای مطلوب ویژه‌ی خود را دارند. شما باید «رنج امن» دمای پردازنده‌ی خود را پیدا کنید اما باز هم یادآوری می‌کنیم که این قطعه در هر صورت، باید دمای پایین‌تر از 85 سانتیگراد داشته باشد و البته هر چه قدر دمای پردازنده پایین‌تر باشد، بهتر است.

بالا بودن دمای پردازنده به چه معناست؟

بالا بودن دمای پردازنده می‌تواند چندین معنای مختلف داشته باشد. در حالت عادی، این افزایش دما بدین معناست که پردازنده گرافیکی دارد بیش از اندازه تلاش می‌کند. اگر دمای پردازنده در همان بازه‌ای است که شرکت سازنده اعلام کرده، مشکلی وجود نخواهد داشت و اگر هم افزایش دما برای دقایق کوتاهی رخ می‌دهد، باز هم نباید چندان نگران باشید اما اگر دمای پردازنده برای چند ساعت متوالی بالاتر از اعداد فوق الذکر است، قطعا مشکلی وجود دارد که باید حل شود و البته شاهد کاهش کارایی سیستم و عدم عملکرد روان و درست آن خواهید بود.

حداکثر دمای پردازنده گرافیکی

توصیه ما این است که حتما یک نرم افزار خوب برای مشاهده‌ی دمای دقیق پردازنده نصب کنید و بر روی آن نظارت داشته باشید. اگر شاهد یک دمای غیرعادی بودید، این نرم افزارها می‌توانند کمک کنند تا با آزمون و خطا، ببینید که آیا تغییری در وضعیت پردازنده ایجاد می‌شود یا خیر.

چگونه دمای پردازنده را کاهش دهیم؟

زمانی که دمای پردازنده اوج گرفت و از حالت استاندارد خارج شد، باید آن را به بازه‌ی امن بازگردانید که در این رابطه می‌توانید سه کار زیر را انجام دهید:

  • افزایش جریان هوا به داخل رایانه

اگر امکان پذیر است، کیس را در منطقه‌ای از اتاق قرار دهید که هوا جریان بهتری دارد و فن‌ها می‌توانند کار خود را راحت‌تر انجام دهند؛ همچنین رایانه را درون یک کابینت یا بر روی فرش قرار ندهید. لپ تاپ‌ها به همین منوال، نیازمند جریان هوای مناسبی هستند و بهتر است که آن را بر روی پا قرار ندهید (به دلیل گرمایی که بدن انسان تولید می‌کند).

  • نظافت کامپیوتر و کارت گرافیک

بدیهی است که گرد و خاک جلوی رفت و آمد هوا را بگیرد. همان طور که بالاتر هم اشاره شد، کیس را به صورت هفتگی یا ماهیانه نظافت کنید و اجازه ندهید که گرد و غبار بر روی پردازنده‌ها بنشیند.

  • افزایش یا بهبود عناصر خنک کننده‌ی سیستم

استفاده از فن‌های قدرتمند یا افزودن یک یا دو فن جدید به کیس، می‌تواند وضعیت جریان هوا در کیس را تا حد زیادی بهبود ببخشد. برای لپ تاپ‌ها می‌توانید از خنک کننده‌های جانبی استفاده کنید که معمولا لپ تاپ بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

دمای سیستم را تحت نظر بگیرید

استانداردترین دمای ممکن برای یک پردازنده گرافیکی، میان 65 الی 75 سانتیگراد است و فراموش نکنید که دمای بالاتر از 85 سانتیگراد می‌تواند برای سیستم خطرناک باشد. حتما از نرم افزارهای مخصوص نظارت بر عملکرد و دمای قطعات کامپیوتر استفاده کنید تا جلوی مشکلات احتمالی را سریعا بگیرید. در حال حاضر، با قیمتی که قطعات سخت افزاری در بازار دارند، بهتر است که از رایانه خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنید تا مجبور به تعمیر یا تعویض قطعات نشوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*