آزادسازی واردات خودرو

مجلس با آزادسازی واردات خودرو موافقت کرد؛ جزئیات طرح ساماندهی بازار خودرو

طرح ساماندهی بازار خودرو امروز در مجلس بررسی شد و به تصویب نمایندگان رسید. به این ترتیب مجلس با آزادسازی واردات خودرو موافقت کرد.

سرانجام مجلسی‌ها با آزادسازی واردات خودرو موافقت کردند. امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، نمایندگان مجلس این طرح را تصویب کردند. طرح ساماندهی بازار خودرو از مجلس دهم کلید خورده بود، اما این طرح به دلیل همسو نبودن با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط شورای نگهبان رد شد. این طرح در مجلس یازدهم اصلاحاتی را تجربه کرد و تبصره‌های جدیدی در ماده 4 آن درج شد.

شروط و تبصره‌های آزادسازی واردات خودرو

فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره اصلاحات ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو می‌گوید:

این ماده دارای 4 تبصره است که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه، یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت  به واردات خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر بر حسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

در ادامه، تبصره‌های ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو را مطالعه می‌کنید:

1) واردات موضوع این ماده نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

2) سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

3) منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفا از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

4) واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

به این ترتیب طرح ساماندهی بازار خودرو توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید و این طرح برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. در صورت موافقت این شورا، طرح ساماندهی بازار خودرو توسط وزارت صمت به اجرا درخواهد آمد. پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود برنامه‌ای برای آزادسازی واردات خودرو ندارد، اما با تصویب مجلس و در صورت موافقت شورای نگهبان، دولت نیز موظف خواهد بود این مصوبه را به اجرا بگذارد.

برخی فعالان بازار خودرو معتقدند با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی کاهش قابل توجهی خواهد داشت. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفته بود تا 80 درصد کاهش قیمت قابل پیش‌بینی است، اما به دلیل روند صعودی قیمت دلار، محدود بودن واردات و شروط سخت آن، برخی فعالان بازار نیز میزان کاهش قیمت را موقت و جزئی می‌دانند.

باید دید در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؛‌ آیا سرانجام شاهد واردات خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود؟ در صورت آزاد شدن واردات، قیمت خودروهای خارجی چقدر تغییر خواهد کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دوستان اين طرح ابهامات زيادي داره….
    وقتي ميگن تعهد ارزي ايجاد نشه يعني اينكه فقط صادركننده يا پيله ور در مرزها ميتونن در ازاي مبلغ صادرات خودرو وارد كنن كه در عمل واسه مردم عادي غيرممكنه… يعني باز يه عده پول دار و كارخونه دار فقط ميتونن ماشين وارد كنن و مثلا اگر خودرو هيبريدي با تعرفه 4 درصد وارد كنن مطمين باشيد كه زير حداقل 400 درصد سود به ملت نميفروشن… بازار ماشين تو ايران كلا معني و تعريفش فرق ميكنه و اصلا درست بشو نيست…

    باز هم ميشه يه رانت خوشكل و توپ واسه بعضيا…!