واردات خودرو

طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ها را ۲۵ درصد کاهش دهد

مطابق با اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اجرایی شدن طرح جدید مجلس در خصوص آزادسازی واردات خودرو منجر به کاهش 25 درصدی قیمت‌ها می‌شود.

مهدی دادفر،‌ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد طرح تازه تصویب شده مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو می‌تواند در صورت اجرایی شدن، شرایط بازار خودرو را بسیار بهتر کرده و مشکلات را از سر راه بردارد. این طرح امکان واردات خودرو را برای تمام افراد ایجاد می‌کند و همچنین دولت را نیز از به وجود آمدن تعهد ارزی جدید در امان نگه می‌دارد. لازم به ذکر است که با اجرای طرح مذکور می‌توان از طریق منابع ارزی خارج از کشور نیز اقدام به واردات خودرو کرد و در حقیقت می‌توان با تکیه بر منابع خارجی یا داخلی بدون انتقال ارز واردات انجام داد.

ورود ارز دپو شده به چرخه اقتصادی کشور

واردات خودرو

دادفر ادامه داد که واردات بدون انتقال ارز بدان معنا است که برای واردات خودرو هیچ‌گونه ارزی از سوی بانک مرکزی تأمین نمی‌شود و خود واردکننده اقدام به تأمین ارز کرده یا از ارزهایی که در اختیار داشته استفاده می‌کند. نتایج به دست آمده از تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که هم‌اکنون مردم چیزی حدود 25 تا 30 میلیارد ارز را در اختیار دارند که باید مجلس تلاش کند تا این ارزها را وارد چرخه اقتصاد کشور کند.

رفع مشکلات صنعت خودرو با اجرایی شدن طرح جدید مجلسواردات خودرو

دادفر در ادامه عنوان کرد در این طرح آمده است که افراد می‌توانند واردات خودرو را در ازای صادرات کالاهای مرتبط با صنعت خودرو، صنایع نیرو محرکه و اتومبیل انجام دهند. با توجه به این مسئله افرادی که قصد ورود خودرو به کشور را دارند سعی می‌کنند برای رسیدن به هدف خود ارزهایی که در اختیار دارند را وارد چرخه اقتصادی کرده و همچنین اقدام به صادرات کنند. بازار با اجرایی شدن این طرح سامان خواهد گرفت و همچنین مشکلات موجود در صنعت خودرو نیز برطرف خواهد شد. علاوه بر این ممکن است قیمت‌ها نیز تا 25 درصد از این قضیه تأثیر بپذیرند.

در این طرح آورده شده است که امکان ورود خودروهای کارکرده‌ای که تولید آن‌ها به سه سال پیش باز می‌گردد و همچنین خودروهای صفری که تولید آن‌ها به سه سال قبل بازمی‌گردد به کشور وجود دارد. با اجرایی شدن این بند شهروندان ایرانی می‌توانند یکی از رویاهای خود را که استفاده از اتومبیل‌های باکیفیت پرطرفدار بود محقق کنند؛ زیرا می‌توان از این طریق اقدام به واردات خودروهای با کیفیت با قیمت معقولانه کرد. احتمالا یکی از مسائل مورد توجه در این بند اوضاع اقتصادی مردم بوده است.

مهدی دادفر در ادامه با اشاره به این که تبصره 2 این طرح با ایراداتی همراه است، بیان کرد در تبصره 2 آورده شده که لازم است شورای رقابت با توجه به نیاز بازار حداکثر خودروهای وارداتی در هر 6 ماه را مشخص کند. این تبصره مناسب نیست،‌ چرا که تاکنون ورود شورای رقابت به هر بخشی باعث شده تا نظم آن بخش دچار اختلال شود و هیچ تأثیر مثبتی نداشته است.

می‌توان برای انجام این کار به جای ورود شورای رقابت،‌ به منظور پیش‌گیری از تفسیر قانون، فرمولی را به وجود آورد. وزیر صنعت به تازگی از افزایش تیراژ خودرو به 3 میلیون دستگاه تا سال 1404 خبر داده است. بر اساس قوانین تعیین شده لازم است واردات 10 درصد از تولید را تشکیل دهد که امکان برنامه‌ریزی با توجه به این مسئله وجود دارد.

واردات خودرو با استفاده از روش‌هایی به غیر از صادرات

واردات خودرو

در این طرح آمده است که امکان واردات خودرو در ازای صادرات خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه،‌ صادرات قطعات،‌ خودرو و محصولات دیگر یا واردات بدون انتقال ارز برای تمامی اشخاص و شرکت‌ها وجود دارد. از این رو می‌توان واردات خودرو را نیز با استفاده از روش‌هایی به غیر از صادرات نیز انجام داد.

با توجه به این موضوع مردم از اجرایی شدن این طرح سود بسیاری خواهند برد و امیدواریم این طرح با تجدید نظر در تبصره 2 وارد مرحله اجرا شود. ایجاد نظم در بازار خودرو که هم‌اکنون بسیار آشفته شده است می‌تواند منافع زیادی را برای مردم به همراه داشته باشد و همچنین مشکلات صنعت را نیز از سر راه بر دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*