آزادسازی واردات خودرو

مصوبه آزادسازی واردات خودرو با چند شرط در کمیسیون صنایع مجلس

بنا بر مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واردات ماشین آزاد خواهد شد. آزادسازی واردات خودرو به شرطی است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود.

طرح آزادسازی واردات خودرو توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده است. بنا بر این طرح قرار بود واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه صفر انجام شود که مهر تایید شورای نگهبان را دریافت نکرد.

شروط عجیب آزادسازی واردات خودرو

شرطی که بر سر راه ورود خودروی خارجی به کشور وجود دارد، عدم خروج هیچ ارزی از کشور است. در توضیحات این طرح آمده که امکان ورود خودرو برای هر شخص حقیقی و حقوقی وجود دارد اما باید در ازای آن، کالا صادر شده یا واردات بدون خروج ارز از کشور باشد. هدف از تعیین این دو شرط، استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاست‌گذار عنوان شده است.

بنابراین، هیچ ارزی برای واردات خودرو به کشور اختصاص داده نخواهد شد و احتمالا تهاتر (صادرات کالا در ازای واردات خودرو) تنها راه ورود خودرو به کشور است. همچنین در این مصوبه آمده که واردات خودروهای کارکرده حداکثر سه سال ساخت ممکن نخواهد بود.

شروط وزیر صمت برای واردات

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دو شرط برای آزادسازی واردات خودرو گذاشته و گفته در شرایطی امکان واردات خودرو وجود خواهد داشت که تراز ارزی کشور تعادل یابد و واردات خودرو در ازای صادرات انجام شود. شرط اول وزیر صمت، نشان از ممنوعیت واردات خودرو دارد. در چند سال گذشته هم به علت افزایش تحریم‌ها، تراز ارزی کشور تعادل نداشته است. وجود تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی را می‌توان علت ایجاد این شرط دانست.

دومین شرط او، صادرات در ازای واردات بود. طبق آن، خودروسازان می‌توانند خودرو صادر کرده و در ازای آن خودروی خارجی وارد کشور کنند. مشکل اساسی این شرط، در دست گرفتن انحصار واردات توسط خودروسازان داخلی است.