گوشی آیفون 13 پرو مکس

مقایسه گوشی آیفون 13 پرو مکس با آيفون 12 پرو مکس؛ کدام مناسب شماست؟

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه امکانات فنی، طراحی، مشخصات و ویژگی‌های گوشی آیفون 13 پرو مکس اپل با آیفون 12 پرو مکس – iPhone 13 Pro Max vs iPhone 12 Pro Max بپردازیم.

آیفون 13 پرو مکس شاید از نظر ظاهری تا حد زیادی به آيفون 12 پرو مکس شباهت داشته باشد؛ اما از نظر مشخصات فنی این گوشی تغییرات زیادی را به خود دیده است و همین باعث می‌شود که جذاب‌ترین عضو سری iPhone 13 باشد.

افزایش چشمگیر در ظرفیت باتری، نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتز با روشنایی بالا، سه دوربین جدید با ویژگی‌های جذاب و … از تغییرات مهم پرو مکس 2021 اپل هستند.

گوشی آيفون 13 پرو مکس در برابر آیفون 12 پرو مکس

مقایسه مختصر گوشی آیفون 13 پرو مکس و آيفون 12 پرو مکس

  • طراحی تقریبا یکسانی دارند؛‌ اما گوشی جدید کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر است.
  • ناچ ۲۰ درصد کوچکتر شده است.
  • اندازه نمایشگر بدون تغییر ۶.۷ اینچ مانده است. نرخ تازه‌سازی آیفون 13 پرو مکس ۱۲۰ هرتز است، ولی این میزان در نسل قبل ۶۰ هرتز بود.
  • از تراشه A15 در مدل جدید استفاده شده که نسبت به A14 سریع‌تر است.
  • بهبود چشمگیر در عمر باتری: به طور متوسط ۲.۵ ساعت عمر باتری بیشتر در مقایسه با نسل قبل
  • از دوربین‌های جدید با قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال (در برابر زوم ۲.۵ برابری آيفون 12 پرو مکس) استفاده شده است.
  • آيفون 13 پرو مکس در رنگ آبی جدید به بازار عرضه خواهد شد.

طراحی و صفحه نمایش

  • سرانجام شاهد نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتز هستیم! ناچ هم ۲۰ درصد کوچکتر شده است.

یکی از جذاب‌ترین تغییرات آیفون 13 پرو مکس نسبت به نسل قبل به نمایشگر آن مربوط می‌شود. البته رزولوشن و اندازه صفحه نمایش هیچ تغییری نکرده‌اند و همچنان شاهد یک پنل ۶.۷ اینچی اولد با رزولوشن ۱۲۴۸ در ۲۷۷۸ پیکسل هستیم؛ اما بالاخره اپل تصمیم گرفته از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز برای اسکرول هرچه روان‌تر در آيفون 13 پرو مکس استفاده کند.

گوشی آیفون 13 پرو مکس / آیفون 12 پرو مکس

آيفون 12 پرو مکس

آيفون‌های قبلی دارای نرخ‌ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بودند که یعنی نمایشگر در هر ثانیه ۶۰ بار به‌روز می‌شد؛ اما حالا در مدل جدید این کار ۱۲۰ بار در ثانیه انجام می‌شود. هرچه قدر رفرش ریت بالاتر باشد، همه چیز روان‌تر به نظر می‌رسد و تعامل با گوشی نیز لذت بخش‌تر خواهد بود.

در واقع این تغییر بسیار مهم است و می‌تواند به تنهایی دلیل انتخاب نسخه‌های پرو آيفون 13 به جای دو نسخه دیگر باشد که هنوز روی ۶۰ هرتز هستند. فیس آیدی نیز همچنان سر جایش است؛ اما حالا اندازه ناچ ۲۰ درصد کوچکتر شده است و کمتر مزاحم کاربر می‌شود.

گوشی آیفون 13 پرو مکس

گوشی آیفون 13 پرو مکس

در بحث طراحی تغییر خاصی ایجاد نشده است. لبه‌ها مسطح هستند و ظاهر کلی نیز همانند نسل قبل است. فقط می‌توان گفت که آيفون 13 پرو مکس کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر شده است. البته نباید به راحتی از کنار این تغییر رد شد. آيفون 12 پرو مکس ۲۲۸ گرم وزن داشت و نسبتا سنگین بود و حالا کاربران باید یک گوشی ۲۴۰ گرمی را تحمل کنند.

همچنین آیفون 13 پرو مکس در یک رنگ جدید عرضه شده است. مدل‌های پرو آیفون هرگز در رنگ‌های شاداب مدل‌های دیگر عرضه نشده‌‌اند و سری آيفون 13 نیز اینگونه است؛ اما رنگ آبی جدید iPhone 13 Pro Max واقعا جذاب است.

باتری و شارژ

  • بزرگترین ارتقا در عمر باتری آيفون

ظرفیت باتری تمامی مدل‌های آيفون 13 نسبت به نسل قبل افزایش یافته است؛ اما آیفون 13 پرو مکس بیشترین افزایش را به خود دیده است. اپل به صورت رسمی ظرفیت باتری سری آيفون 13 را اعلام نکرد؛ اما برخی منابع معتبر ظرفیت باتری این گوشی را ۴۳۷۳ میلی‌آمپر می‌دانند که در مقایسه با باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپری آيفون 12 پرو مکس افزایش حدودا ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

گوشی آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس

اپل در حین مراسم معرفی گوشی‌های جدید خود اعلام کرد که به طور متوسط عمر باتری آيفون 13 پرو مکس ۲.۵ ساعت بیشتر از آيفون 12 پرو مکس است. با توجه به توضیح اپل می‌توان به اعداد تقریبی زیر برای عمر باتری در هنگام استریم ویدیو رسید:

  • آيفون 13 پرو مکس: ۲۵ ساعت
  • آيفون 12 پرو مکس: ۱۲ ساعت

بله عمر باتری در هنگام استریم ویدیو دو برابر شده است و این دقیقا همان چیزی است که اپل به کاربران وعده داده است. واقعا مشتاقیم ببینیم پرو مکس 2021 در تست باتری چگونه خواهد بود.

در بحث شارژ … خب امسال هم هیچ شارژری در جعبه نیست. بنابراین حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار برای خرید شارژر سریع آيفون 13 کنار بگذارید. متاسفانه این «شارژر سریع» هم به خوبی نمونه‌های مورد استفاده در گوشی‌های دیگر نیست و در بهترین حالت به ۲۰ وات می‌رسد. مگ سیف هم شارژ بی سیم ۱۵ وات را به ارمغان می‌آورد.

دوربین

  • دوربین‌های جدید؛ ویژگی‌های جدید

آيفون 13 پرو مکس با سه دوربین جدید عرضه شده است. بیایید دوربین‌های این گوشی را با آيفون 12 پرو مکس مقایسه کنیم:

  • دوربین اصلی (عریض): فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری در هر دو گوشی، گشودگی دیافراگم f/1.5 در آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با گشودگی دیافراگم f/1.8 در آيفون 12 پرو مکس
  • دوربین فوق عریض: فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری در هر دو گوشی، گشودگی دیافراگم f/1.8 در آيفون 13 پرو مکس در مقایسه با گشودگی دیافراگم f/2.4 در آيفون 12 پرو مکس
  • دوربین تله فوتو: زوم اپتیکال ۳ برابری یا فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متری در آيفون 13 پرو مکس در مقایسه با زوم اپتیکال ۲.۵ برابری در آيفون 12 پرو مکس

دوربین اصلی آيفون 13 پرو مکس حالا تا ۲.۲ برابر نور بیشتری را در هنگام تصویر برداری و فیلم برداری در شب دریافت می‌کند. همچنین تا ۹۲ درصد نور بیشتری وارد دوربین فوق عریض می‌شود. بنابراین دوربین آیفون 13 پرو مکس در شرایط نوری کم عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

گوشی آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس

یکی از ویژگی‌های جدید دوربین سری آيفون 13 Photographic Styles نام دارد. این قابلیت در واقع همان فیلتر‌های تصویر با کمی بهبود است. شما می توانید به صورت مستمر تصاویر را ویرایش کرده و نتیجه را در منظره یاب دوربین ببینید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک استایل شاداب را انتخاب کنید و از آيفون بخواهید انتخاب شما را به خاطر سپرده و در تمامی عکس‌ها به کار گیرد.

علاوه بر این، دوربین فوق عریض آيفون 13 پرو و پرو مکس به یک سیستم فوکوس خودکار جدید مجهز شده است که به کاربران اجازه می دهد تا فاصله ۲ سانتی‌متری به سوژه نزدیک شده و اقدام به عکس‌برداری ماکرو کند.

گوشی آیفون 13 پرو مکس / آیفون 12 پرو مکس

آیفون 12 پرو مکس

مهمترین ویژگی جدید بخش فیلم‌ برداری حالت سینمایی نامیده می‌شود. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید در هنگام ضبط ویدیو فوکوس را تغییر دهید. نکته جالب اینکه شما حتی می‌توانید فوکوس یک ویدیو که پیش‌تر توسط آیفون 13 ضبط شده را هم عوض کنید.

همانند آيفون 12 پرو مکس، گوشی آيفون 13 پرو مکس نیز به اسکنر لایدار مجهز شده است. مهمترین کاربرد این اسکنر در بحث واقعیت افزوده است؛ اما اپل هنوز نتوانسته از تمام پتانسیل این بخش استفاده کند.

پردازنده

  • بهبود نسبی با چیپست اپل A15

اپل در بحث عملکرد پیشتاز گوشی‌های هوشمند است و تراشه A15 Bionic این شرکت نیز که در آيفون 13 پرو مکس استفاده شده، سریع‌ترین چیپست موبایلی به حساب می‌آید. امسال در پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، عملکرد هوش مصنوعی و همچنین ISP دوربین پیشرفت‌هایی مشاهده می‌شود.

آیفون 12 پرو مکس

اپل امسال در اقدامی عجیب به مقایسه سرعت چیپ A15 و A14 نپرداخت و در عوض A15 را با رقبای اندرویدی مقایسه کرد. در اینجا می‌توانید نتایج بنچمارک آيفون 13 پرو مکس در گیک بنچ را با آيفون 12 پرو مکس مقایسه کنید.

تا به اینجای کار گفته می شود که اپل فرکانس پردازنده را از ۲.۹۹ گیگاهرتز در A14 به ۳.۲۲ گیگاهرتز در A15 افزایش داده است و همین نیز باعث افزایش ۱۰ درصدی در عملکرد پردازنده خواهد شد. این شرکت همچنین کش را نیز تقویت کرده تا شاهد عملکرد بهتری در بخش چند هسته‌ای باشیم.

میزان رم آيفون 13 پرو مکس نسبت به سال گذشته تغییری کرده و برابر با ۶ گیگ است. در بخش ارتباطات نیز شاهد افزایش پشتیبانی از باند‌های 5G هستیم که سبب می‌شود گوشی جدید اپل در مقایسه با 12 پرو مکس دست بالا را داشته باشد.

مقایسه مشخصات فنی گوشی آيفون 13 پرو مکس و آيفون 12 پرو مکس

با استفاده از جدول زیر می‌توانید مقایسه کاملی بین 13 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس انجام دهید:

گوشیآيفون 13 پرو مکسآيفون 12 پرو مکس
ابعاد و وزن۱۶۰.۸۴ در ۷۸.۰۹ در ۷.۶۵ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم۱۶۰.۸۴ در ۷۸.۰۹ در ۷.۳۹ میلی‌متر، ۲۲۸ گرم
صفحه نمایشاولد ۶.۷ اینچی، پروموشن ۱۲۰ هرتزاولد ۶.۷ اینچی، ۶۰ هرتز
پردازندهاپل A15 Bionicاپل A14 Bionic
رم6 گیگ رم۶ گیگ رم
حافظه۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت حافظه ذخیره سازی، عدم پشتیبانی از کارت حافظه۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی، عدم پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین
  • دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری
  • دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۲.۵ برابری
باتری۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژشارژ سیمی ۲۰ وات، شارژ بی سیم مگ سیف ۱۵ واتشارژ سیمی ۲۰ وات، شارژ بی سیم مگ سیف ۱۵ وات
قیمتقیمت پایه ۱۱۰۰ دلارپس از عرضه گوشی آيفون 13 پرو مکس فروش آيفونم 12 پرو مکس از طریق سایت اپل متوقف خواهد شد.

آيفون 13 پرو مکس از جمعه دوم مهر ماه عرضه خواهد شد و خبر خوب اینکه قیمت گوشی‌های اپل نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و مدل پایه ۱۲۸ گیگابایتی همچنان با قیمت ۱۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. البته علاقه‌مندان به مدل ۱ ترابایتی باید ۱۶۰۰ دلار پرداخت کنند که مبلغ زیادی است.

جالب اینکه اپل با عرضه آیفون 13 پرو مکس فروش آيفون 12 پرو مکس را از سایت خود متوقف خواهد کرد. البته علاقه‌مندان همچنان می‌توانند این گوشی را از طریق اپراتور‌ها و سایر فروشندگان تهیه کنند.

آیا ویژگی‌های جدید آيفون 13 پرو مکس می‌تواند شما را به خرید این گوشی ترغیب کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. در لیست پردازنده هارو جابجا نوشتی دوست عزیز