بررسی آپدیت One UI 4 Beta

بررسی آپدیت One UI 4 Beta ؛ اندروید ۱۲ به سبک سامسونگ

سامسونگ آپدیت One UI 4 Beta را در برای گوشی‌های گلکسی منتشر کرده است. در اینجا به بررسی امکانات این آپدیت بر پایه اندروید ۱۲ می‌پردازیم.

سامسونگ نخستین آپدیت آزمایشی One UI 4 بر پایه اندروید ۱۲ را اوایل هفته گذشته منتشر کرد. اگر صاحب یکی از گوشی‌های گلکسی اس ۲۱، اس ۲۱ پلاس یا اس ۲۱ اولترا هستید همین حالا می‌توانید از طریق اپلیکیشن Samsung Members به این برنامه آزمایشی بپیوندید. معمولاً آپدیت کردن دستگاه اصلی که هر روز از آن استفاده می‌کنید به نسخه‌های آزمایشی ریسک بزرگی است، زیرا آن‌ها نسخه‌های خامی هستند که احتمالاً ایرادهای زیادی دارند. اما اگر می‌خواهید زودتر از دیگر دوستانتان طعم اندروید ۱۲ را بچشید، همین حالا می‌توانید آپدیت One UI 4 Beta را روی گوشی گلکسی اس ۲۱ خود نصب کنید.

سامسونگ وقتی اولین نسخه آزمایشی وان یو آی ۴ را معرفی کرد، در بیانیه مطبوعاتی خود تنها به برخی از امکانات جدید این رابط کاربری اشاره کرد. اما وقتی این آپدیت به طور گسترده در اختیار کاربران قرار گرفت، ما متوجه غنی بودن آن از امکانات و ویژگی‌های جدید شدیم. سامسونگ ده‌ها قابلیت جدید را به این رابط کاربری بر پایه اندروید ۱۲ اضافه کرده که شامل پیشرفت‌هایی در عملکرد مالتی‌تسکینگ و اضافه شدن ایموجی‌های متحرک به کیبورد سامسونگ می‌شود. ما در این پست قصد داریم به بررسی آپدیت One UI 4 Beta بپردازیم و شما را با تمام تغییرات کلیدی آن نسبت به نسخه‌های قبلی آشنا کنیم.

اطلاعات آپدیت One UI 4 Beta

  • نسخه نرم افزاری: G991NKSU3ZUID/G991NOKR3ZUID/G991NKOU3BU18
  • حجم آپدیت: ۲ گیگ و ۴۲۲ مگابایت
  • سطح پچ امنیتی اندروید: ۱ سپتامبر ۲۰۲۱

امکانات جدید One UI 4 Beta

صفحه هوم/ صفحه قفل/ نمایشگر همیشه روشن

ویجت‌های صفحه هوم در آپدیت جدید سامسونگ بازطراحی شده‌اند و در حالی که صفحه هوم گوشی شما را زیباتر می‌کنند، اطلاعات بیشتر و مفیدتری را در اختیار شما می‌گذارند. به شما همچنین ویجت‌های سودمندی برای نصب پیشنهاد می‌شود. نمونه‌ای از یک ویجت بازطراحی شده را در زیر مشاهده می‌کنید که ساعت دو منطقه مختلف در جهان را نشان می‌دهد. اکنون در گوشه بالای این ویجت‌ها، می‌توانید وضعیت آب و هوای آن منطقه را نیز مشاهده کنید.

در صفحه قفل شما خروجی صوتی متفاوتی را نسبت به دستگاه متصل نظیر هدفون یا اسپیکر مشاهده خواهید کرد. دکمه خروجی چندرسانه‌ای از اندروید ۱۱ وارد این پلتفرم شد، اما به نظر می‌رسد در آپدیت اندروید ۱۲ سامسونگ ظاهر شکیل‌تری به خودش گرفته است. شما می‌توانید نسبت به اپلیکیشن پخش کننده موسیقی که استفاده می‌کنید، کنترل‌های روی این صفحه را سفارشی‌سازی کنید. در تصویر زیر، تصویری از کنترل‌های اپلیکیشن Youtube Music و Spotify را مشاهده می‌کنید. به همین خاطر است که در پخش کننده Youtube Music آیکون‌های لایک و دیسلایک را نیز می‌توانید کنار کنترل‌های عقب و جلو کردن آهنگ داشته باشید. در آن سو پخش کننده اسپاتیفای یک آیکون قلب را در سمت چپ کلیدهای کنترل پخش موسیقی ارائه می‌کند.

شما حتی می‌توانید یک ویجت ضبط صدا را هم به صفحه قفل اضافه کنید که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه، با گوشی خود صدا ضبط کنید. وقتی دو بار روی صفحه کلیک کنید هم یک تقویم با نمای یک ماهه و همینطور فهرست کارهای روزانه خودتان را مشاهده خواهید کرد.

برای قابلیت نمایشگر همیشه روشن (AOD) هم مثل همیشه گزینه‌های جدیدتری اضافه شده که باعث مفیدتر شدن آن می‌شود. شما اکنون می‌توانید تنظیم کنید که این صفحه فقط وقتی روشن شود که یک نوتیفیکیشن جدید را دریافت کرده‌اید. این همان چیزی است که کاربران به آن نیاز داشتند و خوشحالیم که شاهد حضور آن در آپدیت One UI 4 Beta هستیم. استیکرهای جدیدی نیز برای چیدمان این صفحه اضافه شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بازطراحی پنل تنظیمات سریع

پنل تنظیمات سریع نیز با نوتیفیکیشن‌های جمع و جورتر و چیدمان بهتر، بازطراحی شده است. در اینجا برای سهولت دسترسی به پیام‌های دریافتی، بخش مجزایی برای نوتیفیکیشن‌های بی‌صدا و دارای هشدار اضافه شده است. این پنل از زبان طراحی سامسونگ، به جای زبان طراحی جدید گوگل برای اندروید ۱۲ استفاده می‌کند.

نوار تنظیم روشنایی در پنل تنظیمات سریع بزرگ‌تر شده تا مشاهده و تنظیم آن آسان‌تر شود. سایه نوتیفیکیشن نیز شفافیت کمتری به خود گرفته و وقتی نوتیفیکیشنی ندارد، یک فضای بزرگ خلوت را مشاهده خواهید کرد. این فضا وقتی تم روشن را انتخاب کنید، بیشتر هم مورد توجه قرار می‌گیرد. ما خیلی موافق این سبک طراحی نیستیم، اما احتمال دارد در نسخه نهایی One UI 4 سامسونگ طراحی متفاوتی را برای این فضای خالی در نظر بگیرد.

حالت تیره

بسیاری از کاربران هر ۷ روز هفته از حالت تیره روی گوشی خود استفاده می‌کنند. اکثراً بر این باورند که گشت و گذار در گوشی با این حالت جذاب‌تر است. سامسونگ در آپدیت اندروید ۱۲ تغییری نامحسوس اما خیلی مهم را برای حالت تیره ارائه کرده است. والپیپرها، آیکون‌ها و تمام نقش و نگارها اکنون به صورت خودکار تیره‌تر می‌شوند تا هیچ چیزی در وان یو آی ۴ به چشم‌های کاربران فشار وارد نکند.

در اولین نگاه سخت متوجه آن خواهید شد، اما اگر به عکس بالا دقت کنید، متوجه تیره‌تر بودن تصویر سمت راست می‌شوید. این اسکرین شات از آپدیت جدید سامسونگ در حال اجرای حالت تیره گرفته شده است. آیکون‌ها رنگ تیره‌تری دارند و رنگ‌های سفید متمایل به تیره شده‌اند.

انیمیشن هنگام شارژ

در مورد این یکی چیز خاصی برای گفتن نیست، اما معمولاً سامسونگ با هر به‌روزرسانی بزرگ اندروید انیمیشن جدیدی را برای زمانی که شما گوشی‌تان را به شارژ می‌زنید ارائه می‌کند که آپدیت One UI 4 Beta هم از این قاعده مستثنی نیست. این انیمیشن جدید که در تصویر زیر می‌بینید، به شما کمک می‌کند شارژ‌ شدن گوشی به روش فست شارژ یا با سرعت معمولی را به سرعت مشاهده کنید.

بررسی آپدیت One UI 4 Beta

کیبورد سامسونگ

اپلیکیشن کیبورد سامسونگ چندین قابلیت جدید را در آپدیت جدید وان یو آی دریافت کرده است. شما می‌توانید مستقیماً از طریق خود اپلیکیشن کیبورد و با فشردن یک دکمه به ایموجی‌ها، فایل‌های متحرک GIF و استیکرها دسترسی پیدا کنید. افزونه‌های متفرقه مختلفی از جمله Grammerly برای استفاده به همراه کیبورد سامسونگ ارائه می‌شوند که به شما در نوشتن صحیح کلمات و جملات کمک می‌کند. شما همچنین افزونه‌های Bitmoji و mojitos و giphy و همچنین Spotify را هم به همراه این کیبورد در اختیار خواهید داشت.

سامسونگ قابلیت‌های جدیدی را نیز برای ساخت و متحرک‌سازی اموجی به کیبورد خود اضافه کرده است. این گزینه مفیدی برای زمانی است که می‌خواهید احساس بهتر خودتان را با ترکیب دو اموجی مختلف به طرف مقابل بیان کنید. اگر هم عاشق استیکرها هستید، سامسونگ استیکرهای جدید متنوعی را برای شما ارائه کرده است.

اشتراک‌گذاری

منوی اشتراک‌گذاری در آپدیت اندروید ۱۲ سامسونگ نیازمند بهبود بیشتر است. اسکرول کردن در رابط کاربری آن به صورت افقی انجام می‌شود که باعث شده پیدا کردن اپلیکیشنی که بهد دنبالش هستید آسان‌تر شود. شما همچنین می‌توانید فهرست سفارشی از اپلیکیشن‌هایی که قرار است در منوی اشتراک‌گذاری به نمایش درآید را بسازید. این باعث می‌شود فقط برنامه‌هایی در این منو به نمایش درآید که شما معمولاً از آن‌ها برای اشتراک گذاشتن محتوا استفاده می‌کنید.

وقتی شما قصد دارید تصاویری با مشکلاتی از جمله فوکوس ضعیف یا فریم‌بندی بد را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، اپلیکیشن به شما پیشنهاد می‌کند آن‌ها را برطرف کنید.

دوربین و گالری

رابط کاربری دوربین در آپدیت جدید اندروید ساده‌تر شده و چینش بهتری به خود گرفته است. آن فقط اطلاعاتی که شما به آن‌ها نیاز دارید را به نمایش می‌گذارد. دکمه بهینه‌ساز صحنه فقط وقتی در حالت Photo مشغول عکاسی در یک محیط تاریک یا اسکن یک سند باشید فعال می‌شود. این درحالیست که دکمه بهینه‌ساز صحنه در تمام شرایط نوری ظاهر می‌شد. تنظیمات حالت‌های Portrait و Night Mode نیز اکنون درک‌پذیرتر شده است؛ بنابراین شما می‌توانید آسان‌تر مقدار مناسب افکت بوکه یا تنظیمات نور را انتخاب کنید.

تنظیمات حالت Pro ساده‌تر شده و ظاهر آراسته‌تری به خودش گرفته است. وقتی خطوط راهنمای روی صفحه فعال شود، نشانگرهای عمودی به شما کمک می‌کنند تصویری با تقارن بهتر را ثبت کنید. شما اکنون می‌توانید سطح زوم را روی آیکون لنزها ببینید تا حتی در حالت‌هایی که فقط از دوربین اصلی پشتیبانی می‌کنند بتوانید آسوده‌تر زوم کنید. بخش Video نیز بهبود پیدا کرده و ضبط ویدیو اکنون فقط با زدن دکمه ضبط به جای فشار دادن و رها کردن آن انجام می‌شود.

با حالت Single Take شما می‌توانید زمان بیشتری هنگام ضبط در اختیار داشته باشید تا مطمئن شوید هیچ صحنه‌ای را از دست نداده‌اید. بعد از اینکه ضبط تمام شد، منوی بخش محتوا بهبود پیدا می‌کند تا به شما کمک کند ساده‌تر تصاویر عالی و بی‌نقص را انتخاب کنید.

گزینه استفاده از لنز دوربین عریض برای عکس‌های سلفی گروهی به صورت خودکار، از منوی تنظیمات اپلیکیشن دوربین حذف شده است. این گزینه روی گلکسی زد فولد ۳ با One UI 3.1 هم حضور داشت، اما دیگر در آپدیت One UI 4 Beta حضور ندارد. اسکن کدهای QR نیز در نسخه جدید وان یو آی بهبود پیدا کرده و گزینه‌های بیشتری بر اساس آنچه که قصد دارید اسکن کنید به آن اضافه شده است.

به همراه اپلیکیشن دوربین، گالری نیز تغییرات خوبی داشته است. Stories اکنون یک پیش‌نمایش ویدیویی روی کاور و یک ویدیوی برجسته در داخل آن را به نمایش می‌گذارد. شما همچنین می‌توانید هر تصویری که داخل استوری استفاده شده را روی یک نقشه (درست مثل Google Photos) مشاهده کنید.

جستجو در گالری هم با پیشنهادهای مفیدتر و اضافه شدن آخرین جستجوها، بهبود پیدا کرده است. آلبوم‌ها گزینه‌های بیشتری را برای دسته‌بندی شامل نوع عکس ثبت شده دریافت کرده‌اند. شما همچنین می‌توانید تاریخ، زمان و موقعیت مکانی یک تصویر را به صورت دستی تغییر دهید. همچنین اگر روی یک تصویر افکت‌هایی را اعمال کنید، حتی بعد از ذخیره آن نیز می‌توانید مجدداً تصویر را به تنظیمات اصلی خود برگردانید.

ویرایشگر عکس و ویدیو

شما می‌توانید اموجی‌ها و استیکرها را از طریق ویرایشگر به عکس‌های خود اضافه کنید. یک گزینه جدید توازن نور نیز در ویرایشگر تصویر به شما اجازه می‌دهد نور کلی تصویر را تنظیم کنید. ویرایشگر قرقره‌ای Highlight نیز به شما امکان تنظیم دقیق‌تری را می‌دهد.

درست مثل عکس‌ها، شما می‌توانید ویدیوهای ویرایش شده را نیز بعد از ذخیره مجدداً به تنظیمات پیش‌فرض تغییر دهید. ویرایش همچنین به شما امکان کات کردن یک شیء از یک تصویر یا ویدیو و پیست کردن آن در یک ویدیو یا عکس دیگر را می‌دهد.

ایموجی AR

به نظر می‌رسد سامسونگ ایموجی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را فراموش نکرده است. شاید بزرگ‌ترین تغییری که آپدیت جدید وان یو آی ارائه می‌کند، امکان استفاده از یک ایموجی AR به عنوان تصویر پروفایل در اپلیکیشن مخاطبین و اکانت سامسونگ است. شما می‌توانید از ۱۰ چهره آماده یکی را انتخاب کنید یا خودتان چهره خودتان را بسازید. در صورتی که علاقه‌ای به ساخت چهره واقعی خود ندارید، می‌توانید یک چهره تخیلی را هم بسازید.

شما در وان یو آی ۴ بتا همچنین می‌توانید از ایموجی AR ساخته شده خود نه تنها به عنوان پروفایل استفاده کنید، بلکه با آن ویدیوهای خنده‌داری را نیز بسازید. قالب‌های آماده‌ای در ۱۰ دسته بندی مختلف از جمله خنده‌دار و جذاب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. جالب‌تر اینکه می‌توانید با نقاشی کردن روی صفحه، لباس تن کاراکتر خودتان را هم طراحی کنید.

مالتی‌تسکینگ

سامسونگ با اضافه کردن پنجره‌های پاپ آپ و حالت تصویر-در-تصویر، مالتی‌تسکینگ در گوشی‌هایش را به سطح تازه‌ای رسانده است. گزینه‌های مختلف مربوط به تنظیمات پنجره اکنون در بالای پنجره شناور سنجاق شده است تا به سادگی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این اکنون به راحتی با جسچر حرکتی معروف پینج کردن (نیشگون گرفتن) می‌توانید در پنجره‌ّهای تصویر-در-تصویر زوم کنید.

سامسونگ با اندروید ۱۲ به شما اجازه می‌دهد در حالی که مشغول استفاده از پنجره‌های شناور هستید، همزمان از پنل منوی کناری که مخصوص رابط کاربری گوشی‌های این شرکت است نیز استفاده کنید. در این صورت هیچ پنجره‌ای تار نخواهد شد تا به راحتی به همه‌چیز دسترسی داشته باشید. در مجموع مالتی‌تسکینگ در آپدیت One UI 4 Beta پیشرفت قابل قبولی داشته است.

تنظیمات و سلامت دیجیتال

منوی تنظیمات در One UI 4 کمی تغییر داشته است و سلامت دیجیتال (Digital Wellbeing) نیز حالت جدیدی را دریافت کرده که می‌تواند مدت زمان استفاده از گوشی هنگام رانندگی را بکاهد. جستجو سریع‌تر شده و پیشنهادهای بهتری داده می‌شود. یک منوی امنیتی و اضطراری جدید نیز برای ذخیره اطلاعات پزشکی و شماره تلفن‌های اورژانسی، یکی دیگر از امکانات اندروید ۱۲ برای گوشی‌های سامسونگ است.

گزینه Driving Monitor اکنون به شما اجازه می‌دهد با اتصال گوشی به سیستم بلوتوثی اتومبیل، حواستان فقط به رانندگی جمع باشد. البته شما می‌توانید برنامه‌های مورد نیازتان از جمله مسیریاب Waze و Google Maps را از این قاعده مستثنی کنید و همچنان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

ساعت و تقویم

ویجت ساعت دوگانه، رنگ‌های مختلف پس زمینه را برای هر شهری که انتخاب می‌کنید نسبت به وضعیت روز یا شب بودن آن شهر ارائه می‌کند. ظاهر این ویجت زیباتر شده و اکنون به شما اجازه می‌دهد زمان در هر شهر را فوراً مشاهده کنید.

چینش جدید صفحه تقویم به شما اجازه وارد کردن رویدادها در لحظه را می‌دهد. شما همچنین با استفاده از قابلیت جستجوی پیشرفته می‌توانید آسان‌تر به دنبال رویدادهایتان بگردید. یک ویجت مخصوص صفحه هوم نیز یک تقویم ماهانه به همراه رویدادهای روز پیش روی شما را به نمایش می‌گذارد. ساخت تقویم‌های اشتراکی و دعوت از دیگر کاربران گلکسی از دیگر امکانات اپلیکیشن تقویم است. البته این قابلیت در حال حاضر فقط مخصوص کاربران گوشی‌های سامسونگ است.

اپلیکیشن Messages و My Files

اگر از Samsung Messages استفاده می‌کنید، جستجو در این اپلیکیشن در وان یو آی ۴ بهتر شده است. نتایج اکنون شامل تصاویر، ویدیوها، لینک‌های وب و غیره می‌شوند. اپلیکیشن My Files نیز پیشرفت‌ّهای مشابهی را دریافت کرده و اکنون پیشنهادهای جستجوی بهتری را بر اساس نوع فایل و زمان جستجوی آن فایل به شما ارائه می‌کند. نمای آخرین فایل‌های مشاهده شده در My Files ظاهر بهتری در آپدیت جدید اندروید گرفته و پیش‌نمایش تصاویر بزرگ‌تر شده است.

مرورگر Samsung Internet

در حالی که کروم هنوز یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است، مرورگر Samsung Internet نیز در طول زمان پیشرفته‌تر شده و حالا قابلیت‌هایی را ارائه می‌کند که حتی در کروم هم وجود ندارد. مثل دیگر برنامه‌های سامسونگ در آپدیت One UI 4 Beta ، جستجو در مرورگر نیز با چینش جدید پیشنهادها همراه شده که ادعا می‌شود دقیق‌ترین و بهترین‌ پیشنهادها را ارائه می‌کند.

یک ویجت جدید نیز برای مرورگر سامسونگ ارائه شده که جستجو در وب مستقیماً از طریق صفحه هوم را در اختیار شما می‌گذارد. برای محافظت از حریم خصوصی، این مرورگر اکنون به صورت خودکار در حالت Secret Mode اجرا می‌شود.

برنامه Device Care

مشکلات باتری یکی از اصلی‌ترین دلایل برای بررسی منوی Device Care است که اکنون رابط کاربری بصری‌تری را برای کمک به تشخیص سریع‌تر مشکلات گوشی ارائه می‌کند. صفحه اصلی این برنامه اکنون عمر باتری و مسائل امنیتی را به صورت برجسته نمایش می‌دهد. وضعیت کلی دستگاه نیز اکنون به جای یک امتیاز، به صورت یک ایموجی به نمایش درمی‌آید تا کاربر در یک نگاه آسان‌تر متوجه وضعیت گوشی خود شود.

اگر متوجه مشکلی با دستگاه خود شدید، شما می‌توانید از طریق Samsung Members مشکلات گزارش شده را عیب‌یابی کنید. آزمایش تشخیص مشکل را امتحان کنید تا متوجه علت مشکل شوید و پیشنهادهایی برای حل آن را دریافت کنید. گزینه محافظت از باتری شما با محدود کردن حداکثر شارژ تا ۸۵ درصد نیز اکنون به منوی Device Care اضافه شده است. این گزینه در ابتدا به گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ که با One UI 3.1.1 عرضه شدند، اضافه شد.

برنامه Samsung Health

برنامه Samsung Health با آپدیت اندروید ۱۲ طراحی جدیدی را دریافت کرده و تب‌های آن برای ناوبری آسان‌تر به پایین صفحه آمده‌اند. این ایده با هدف گوگل مبنی بر ناوبری آسان‌تر روی دستگاه‌های بزرگ‌تر در اندروید ۱۲ سازگاری دارد. سامسونگ همچنین منوی مربوط به نوع جنسیت را با استفاده از گزینه‌های «سایر» و «ترجیح می‌دهدم نگویم» جامع‌تر کرده است.

زبانه My Tab اکنون تمام داده‌های مربوط به سلامت را از جمله پروفایل شما، خلاصه هفتگی، نشان‌ها و بهترین‌های شخصی‌تان به نمایش می‌گذارد. گزینه‌های جدید میان وعده و زمان میان وعده نیز به گزینه‌های خوراکی‌ها افزوده شده است. اگر از چالش کشیدن دوستانتان در برنامه Health لذت می‌برید، اکنون این کار با ارسال یک لینک دعوت ساده‌تر انجام می‌شود.

برنامه Bixby Routines

گرچه دستیار مجازی گوگل در ارائه اطلاعات عمومی و کنترل گجت‌های هوشمند خانگی از بیکسبی بهتر است، اما دستیار مجازی سامسونگ بیکسبی نیز می‌تواند به شما کمک کند کارها را با گوشی‌تان بهتر انجام دهید. در آپدیت One UI 4 Beta شرایط بیشتری برای Bixby Routines در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید یک روتین را در طول یک مکالمه یا رسیدن یک نوتیفیکیشن خاص آغاز کنید. شما همچنین می‌توانید پردازش پیشرفته را نیز با یک روتین آغاز کنید. برای محافظت از باتری، گزینه‌های جدیدی برای شارژ سریع اضافه شده که به شما کمک می‌کند در صورت داشتن زمان، سرعت شارژ باتری را بکاهید.

اگر می‌خواهید روتین‌های پیچیده‌ای را در Bixby Routines ادغام کنید، One UI 4 به شما در این امر کمک می‌کند. Actions را می‌توانید با لمس و نگه داشتن اکشن‌ها در صفحه ویرایش، تغییر دهید. گزینه‌های پیشرفته‌تر نیز اکنون به این صفحه اضافه شده است.

گزینه Accessibility

سامسونگ تعداد گزینه‌های Accessibility را در آپدیت اندروید ۱۲ افزایش داده است که شامل یک دکمه دسترسی شاور جدید به نمایش درآمده در بالای اپلیکیشن می‌شود. این دکمه می‌تواند کنتراست و اندازه هنگام استفاده از یک حالت نمایشگر سفارشی، اکشن‌های سریع هنگام حرکت نشانگر ماوس در چهار گوشه نمایشگر و رنگ نوتیفیکیشن‌ها برای هر اپلیکیشن را تنظیم کنید.

حریم خصوصی

بزرگ‌ترین آپدیت‌های One UI 4 روی حریم خصوصی کاربران متمرکز است. منوی جدید Permission Usage History به شما اجازه می‌دهد تمام مجوزهای استفاده شده توسط اپلیکیشن‌های مختلف در طول زمان را مشاهده کنید. شما می‌توانید از طریق این منو جلوی دسترسی به دوربین، موقعیت مکانی و میکروفون توسط اپلیکیشن‌ها را بگیرید. این قابلیت بر پایه داشبورد حریم خصوصی در اندروید ۱۲ روی گوشی‌های پیکسل است.

در هر برنامه یک پنجره پاپ آپ را دریافت می‌کنید که می‌پرسد آیا می‌خواهید نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کنید یا خیر. این شاید کمی آزاردهنده باشد، اما بهتر از خاموش یا روشن شدن پیش‌فرض نوتیفیکیشن برای تمام اپلیکیشن‌ها است.

همچنین هر بار که اپلیکیشنی به موقعیت مکانی شما نیاز داشته باشد، یک پنجره پاپ آپ را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید برای آن موقعیت دقیق یا موقعیت تقریبی خود را انتخاب کنید. برای اپلیکیشن‌هایی که به منطقه جغرافیایی شما نیاز دارند مثل برنامه‌های آب و هوا نیز می‌توانید اجازه دهید فقط به مکان تقریبی شما دسترسی پیدا کنند.

وقتی برنامه‌ای از دوربین یا میکروفون گوشی شما استفاده می‌کند، یک نقطه سبز در گوشه سمت راست بالای نمایشگر ظاهر می‌شود. بنابراین می‌توانید جلوی دسترسی برنامه‌ها بدون اجازه شما به این دو قطعه را بگیرید. همچنین می‌توانید از کنترل‌های سریع برای مسدود کردن فوری دسترسی تمام برنامه‌ها به دوربین یا میکروفون استفاده کنید. شما می‌توانید تعیین کنید هنگام کپی و پیست کردن اطلاعات مهمی مثل کارت بانکی کدام برنامه‌ها به کلیپ‌برد دسترسی پیدا کنند. به نظر می‌رسد گوگل در اندروید ۱۲ خود توجه زیادی به حریم خصوصی داشته است و به همین دلیل است که شاهد ویژگی‌های جدید و سودمندی برای حفظ هرچه بیشتر حریم خصوصی کاربران در نرم افزار وان یو آی ۴ هستیم.

سایر امکانات

چندین قابلیت جدید دیگر نیز به این آپدیت اضافه شده که در دسته‌بندی‌های بالا جا نمی‌گیرد. اول اینکه گزینه‌ای برای استفاده از سیم کارت الکترونیکی (eSIM) به گلکسی اس ۲۱ اضافه می‌شود.

اپلیکیشن Samsung Good Lock برای کاربرانی که علاقه‌مند به استفاده از آیکون‌های سفارشی هستند نیز اجازه استفاده از آیکون پک‌های موجود در پلی استور گوگل را می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهترین رابط کاربری دنیا…هر نسخه فاصله شو با رابط های کاربری دیگه 100 کیلومتر جلوتر میبره