ابتلای دوباره به کرونا

چقدر احتمال ابتلای دوباره به کرونا وجود دارد؟

محققان انستیتو پاستور با انجام یک تحقیق و بررسی موارد عفونت مجدد بیماری به این سوال پاسخ دادند که چقدر احتمال ابتلای دوباره به کرونا وجود دارد.

به تازگی مطالعه جدیدی توسط پژوهشگران انستیتو پاستور انجام شد و این محققان با بررسی موارد عفونت مجدد بیماری در طول یک سال پس از ابتلا، به این سوال پاسخ دادند که احتمال ابتلای دوباره به کرونا چقدر است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با مبتلا شدن به بیماری کرونا و بروز عفونت SARS-CoV-2، پاسخ ایمنی بدن و آنتی بادی‌های ایجاد شده از بروز عفونت ثانویه و مجدد در فرد جلوگیری می‌کند. اما اکنون به نظر می‌رسد تعداد کسانی که بیش از یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در سراسر جهان در حال افزایش است که این موضوع علاوه بر این که برخی تصورات اولیه را از بین برد، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر پیامدهای بالینی و روند واکسیناسیون داشته باشد.

احتمال ابتلای دوباره به کرونا وجود دارد

در همین رابطه، پژوهشگران انستیتو پاستور در ایران، موارد ابتلای مجدد به ویروس کرونا را در طول یک سال پس از ابتلا بررسی کردند. در این تحقیق، مواردی از ابتلای دوباره یا فعال‌سازی مجدد ویروس SARS-CoV-2 بر اساس شواهد کلینیکی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی آزمایش‌های سرولوژی حاکی از آن است که وجود آنتی بادی کرونا در بدن، برای محافظت از ابتلای دوباره به این بیماری و بروز عفونت ویروسی ثانویه کافی نخواهد بود. در واقع عفونت مجدد در مواردی که آنتی بادی تولید شده است نیز رخ داده، اما هنوز میزان پتانسیل خنثی سازی آنتی بادی‌های تولید شده ناشناخته و مبهم باقی مانده است.

در مطالعه انجام شده، چالش‌هایی برای تمایز بین عفونت مجدد و فعال‌سازی مجدد ویروس وجود دارد، اما نتایج این تحقیق می‌تواند سرنخی از پتانسیل بیماری SARS-CoV-2 برای گردش مداوم در بین جمعیت، با وجود ایجاد مصونیت جمعی یا ابتلا به عفونت طبیعی یا واکسیناسیون به شمار برود. به این ترتیب بر اساس این پژوهش، بیماران بدون علامت در عفونت دوم، تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شوند.

ابتلای دوباره به کرونا

پژوهشگران انستیتو پاستور معتقدند تولید آنتی بادی‌های به وجود آمده از عفونت اولیه می‌تواند تا اندازه زیادی محافظت‌کننده باشد، اما با وجود این امکان دارد ایمنی کافی به منظور جلوگیری از عفونت بعدی SARS-CoV-2 را تضمین نکند. تحقیق‌های بیشتر در جمعیت‌های مختلف می‌تواند به درک بهتر این موضوع و تعیین استراتژی‌های انجام واکسیناسیون به صورت انبوه، کمک کند.

این پروژه تحقیقاتی با عنوان «ارزیابی طولانی‌مدت سرولوژیک و بالینی در مبتلایان قطعی Covid-19 جهت تعیین موارد عفونت مجدد بیماری در طول یک سال بعد از ابتلا» انجام شد و نتایج آن در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*