دنی ویلنوو

دنی ویلنوو هم به مارول حمله کرد: فیلم‌های‌شان کپی یکدیگر است!

دنی ویلنوو، کارگردان آثاری همچون سیکاریو، بلید رانر 2049، زندانیان و تل‌ماسه اخیرا به آثار مارولی حمله کرده و آن‌ها را به تکراری بودن متهم کرده است.

صحبت‌های منفی علیه دنیای سینمایی مارول ادامه دارد و حالا نوبت به دنی ویلنوو رسیده تا این مجموعه‌ی محبوب را زیر سوال ببرد.

ویلنوو اخیرا مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی ال موندو (El Mundo) داشته که در آن دیدگاه‌اش نسبت به فیلم‌های شرکت مارول را بیان کرده است. او آثار این شرکت را «کپی پست یکدیگر» توصیف کرده و این در حالی است که مدتی قبل، آن‌ها را برای انتخاب کلویی ژائو به عنوان کارگردان فیلم اترنالز (Eternals) تحسین کرده بوده!

دنی ویلنوو

در این مصاحبه، از ویلنوو سوال شد که نظرش در رابطه با ساخت فیلم‌های هنری با بودجه‌ی نجومی چیست. او پاسخ داد که چنین کاری کاملا امکان پذیر است و فیلمسازانی همچون کریستوفر نولان و آلفونسو کوآرون توانسته‌اند این سبک آثار را با موفقیت جلوی دوربین ببرند.

پاسخ او منجر به این شد که خبرنگار ال موندو، صحبت‌های اخیر مارتین اسکورسیزی در رابطه با مارول را یادآوری کند و به نظر می‌رسد که ویلنوو هم با تفکرات این فیلمساز افسانه‌ای موافق است:

شاید مشکل این است که فیلم‌های مارولی زیادی داریم که چیزی بیشتر از یک کپی از آثار دیگر نیستند. این فیلم‌ها باعث شده‌اند تا کمی به زامبی تبدیل شویم.

او همچنین اضافه کرد:

البته این روزها فیلم‌های بزرگ و گران‌قیمت زیادی داریم که اتفاقا ارزشمند هستند؛ احساس نمی‌کنم که [نسبت به همه‌ی این آثار] بتوانم بدبین باشم.

اگرچه این گونه به نظر می‌رسد که یک کارگردان برجسته‌ی دیگر هم به جبهه‌ی دشمنان دنیای سینمایی مارول پیوسته است اما ویلنوو به طور کامل با مارول مخالف نیست. وی مدتی قبل در میزگرد گفتگوی مجله‌ی هارپرز بازار (Harpers Bazaar)، در کنار کلویی ژائو حضور داشت که از قضا یک فیلم مارولی را کارگردانی کرده است.

او در این میزگرد، انتخاب ژائو را تحسین کرد و آن را «هوشمندانه» دانست:

من بزرگ‌ترین طرفدار تو هستم [خطاب به ژائو]. به نظر من هوشمندانه ‌است که مارول به سراغ تو آمده، چرا که کاملا نقطه‌ی مقابل سبک هنری آن‌ها هستی.

اما نظرات اخیر دنی ویلنوو در رابطه با «کپی بودن فیلم‌های مارول»، با انتقادات و اعتراضات فراوانی در فضای مجازی رو به رو شده و حتی توئیت‌های پیشین کارگردان فیلم دکتر استرنج، اسکات دریکسون (Scott Derrickson) نیز یک بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. او در پستی گفته بود:

من به عنوان یک کارگردان، به فیلم‌های کارگردانان دیگر توهین نمی‌کنم؛ حتی اگر چیزی که ساخته‌اند را دوست نداشته باشم. این شغل برای همه‌ی ما سخت است و هیچکس نمی‌خواهد یک فیلم بد بسازد.

دنی ویلنوو

ویلنوو به‌زودی فیلم تل‌ماسه را روی پرده‌ خواهد داشت که تا اینجا نقدهای مثبتی دریافت کرده و به نظر می‌رسد که به یکی از آثار موفق و پرطرفدار سال جاری میلادی تبدیل شود. در این فیلم، بازیگرانی همچون جاش برولین، ربکا فرگوسن، اسکار ایزاک، دیو باتیستا، زندایا، جیسون موآما، تیموتی شالامی، استلان اسکارشگورد و خاویر باردم به ایفای نقش می‌پردازند.

تل‌ماسه که با بودجه‌ی 165 میلیون دلاری ساخته شده، در تاریخ 22 اکتبر 2021 (30 مهر 1400) در سینماهای ایالات متحده به نمایش در می‌آید و باید دید آیا صحبت‌های اخیر ویلنوو تاثیری در فروش آن خواهد داشت یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*