انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

مایکروسافت انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱ را پیچیده‌تر می‌کند

مایکروسافت انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱ را پیچیده‌تر از نسخه فعلی ویندوز خواهد کرد تا کاربران را به استفاده از مرورگر Edge خود ترغیب کند.

سیستم عامل ویندوز ۱۱ در راه است و انتظار می‌رود با توجه به اقدامات اخیر مایکروسافت، انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱ پیچیده‌تر و سخت‌تر از آنچه در ویندوز ۱۰ وجود دارد شود. مایکروسافت بعد از عرضه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، به سرعت سهم خود در بازار مرورگرها را از دست داد. اینترنت اکسپلورر که همراه با ویندوز عرضه می‌شد، جایگاه خودش را از دست داده بود و کاربران از آن فقط برای دانلود مرورگر دیگری استفاده می‌کردند.

سپس صاحب ویندوز تصمیم گرفت با عرضه مرورگر مدرن مایکروسافت اج سهم از دست رفته خودش را مجدداً به دست بیاورد. اما دیگر رقابت در بازار سخت‌تر از گذشته شده بود و نام‌های قدیمی جایگاه و محبوبیت‌شان را به محصولات جدید داده بودند. اکنون مایکروسافت امیدوار است با سخت‌تر کردن انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱ بتواند کاربران بیشتری را به استفاده از مرورگر Edge ترغیب کند.

انتخاب یک مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۰ چگونه است؟

فرآیند انتخاب یک مرورگر به عنوان مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۰ فعلی مایکروسافت نسبتاً ساده است. وقتی شما یک مرورگر جدید را نصب می‌کنید و سپس در هر اپلیکیشنی روی یک لینک اینترنتی کلیک می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود یک اپلیکیشن را به عنوان مرورگر پیشفرض انتخاب کنید.

وقتی شما یک اپلیکیشن را انتخاب کردید کافیست تیک کنار گزینه “Always use the app” را بزنید و سپس روی دکمه OK کلیک کنید تا از این پس تمام لینک‌های شما با مرورگر انتخابی باز شوند. در صورتی که کاربر فراموش کند تیک گزینه نام برده را بزند، مایکروسافت همچنان از مرورگر انتخابی خودش به عنوان مرورگر پیشفرض استفاده می‌کند.

انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

بسیاری از مرورگرها مثل کروم، بریو و سافاری با یک پیغام به کاربرانشان پیشنهاد می‌کنند که آن‌ها را به مرورگر پیشفرض تغییر دهند. به عنوان مثال وقتی از مرورگر کروم استفاده می‌کنید، کافیست پاسخ مثبت به پیشنهاد این مرورگر بدهید تا خودش به صورت خودکار شما را به صفحه تنظیم اپلیکیشن‌های پیشفرض در ویندوز ببرد. اگر می‌خواهید هر اپلیکیشن پیشفرض دیگری را هم تغییر دهید می‌توانید منوی استارت را بفشارید، عبارت default apps را وارد کنید و به راحتی هر برنامه‌ای که خواستید را به برنامه پیشفرض موارد مختلف تبدیل کنید.

انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

تغییرات جدید و شیوه متفاوت انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

حالا مایکروسافت همراه با ویندوز ۱۱ خود تغییرات جزئی را برای انتخاب یک مرورگر پیشفرض ایجاد کرده است. اکنون به جای آنکه کاربران یک گزینه را تغییر دهند، باید مرورگر پیشفرض را برای انواع مختلف فایل‌ها انتخاب کنند. این فایل‌ها شامل فرمت‌های زیر می‌شود:

  • HTTPS
  • HTTP
  • SHTML
  • WEBP
  • XHTML
  • FTP
  • HTM
  • PDF
  • SVG

مثل همیشه، وقتی Windows 11 را نصب می‌کنید، مرورگر Edge به عنوان مرورگر پیشفرض ویندوز انتخاب شده است. این مرورگر بر پایه پروژه کرومیوم است و سرعت بسیار بالایی هم دارد. مرورگر مایکروسافت عملکرد خوبی دارد، ولی غول نرم افزار جهان هنوز هم نیاز به توسعه بهتر این مرورگر دارد. اکثر مردم اکنون ترجیح می‌دهند از مرورگرهای متمرکز روی حریم خصوصی مثل Firefox یا Brave استفاده کنند. بنابراین علی‌رغم تمام امکانات جدید ویندوز ۱۱، مردم شاید هنوز هم حس خوبی به Edge نداشته باشند.

نحوه انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

همانطور که گفته شد در نسخه بعدی ویندوز به جای انتخاب یک مرورگر پیشفرض برای تمام فایل‌ها و لینک‌ها، شما باید آن‌ها را به صورت جداگانه یک به یک تنظیم کنید.

گام اول: به بخش Default Apps بروید

منوی استارت را بزنید و وارد بخش Settings شوید. سپس Apps را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید منوی استارت را باز کرده و عبارت default apps را وارد کنید و روی گزینه مورد نظر کلیک کنید.

انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

گام دوم: مرورگر وب خود را انتخاب کنید

زمانی که صفحه Default Apps باز شد، شما فهرستی از تمام اپلیکیشن‌ها را مشاهده خواهید کرد. ویندوز ۱ به شما اجازه می‌دهد یک اپلیکیشن پیشفرض را برای یک لینک یا نوع فایل مجزا انتخاب کنید. یا آنکه برای هر اپلیکیشن تنظیمات پیشفرضی را انجام دهید.

در اینجا شما می‌توانید مرورگر وب مورد نظرتان را پیدا کنید و آن را به عنوان مرورگر پیشفرض تمام لینک‌های مبتنی بر وب انتخاب کنید.

انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

گام سوم: آن را به عنوان اپلیکیشن پیشفرض انتخاب کنید

حالا شما باید مرورگر خود را به عنوان برنامه پیشفرض باز کننده هر نوع فایل و لینکی که می‌خواهید، تنظیم کنید. این کار حوصله‌سر بر است، اما اگر می‌خواهید تمام فایل‌های تحت وب با مرورگر مورد نظر شما باز شود باید این کار را انجام دهید. زمانی که تمام فایل‌ها را انتخاب کردید، حالا می‌توانید از تنظیمات خارج شوید.

انتخاب مرورگر پیشفرض در ویندوز ۱۱

نکته: وقتی روی هر یک از این لینک‌ها کلیک می‌کند، از ویندوز ۱۱ پیامی را دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد به مرورگر ‌ٍEdge یک فرصت دیگر بدهید. کافیست روی گزینه Switch anyway کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

نکته ۲: وقتی در جستجوگر ویندوز یا افزونه‌های مرورگر روی لینکی کلیک کنید، ویندوز ۱۱ همچنان به جای مرورگر مورد نظر شما، آن لینک را در مرورگر Edge باز خواهد کرد.

یک روند نگران کننده برای ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ قرار است سیستم عامل بزرگ بعدی مایکروسافت باشد. مایکروسافت طی دهه گذشته مجدداً خودش را احیا کرده است تا اکنون ویندوز به پراستفاده‌ترین سیستم عامل در جهان تبدیل شود. اما اقداماتی این‌چنینی روی اعتبار این پلتفرم اثرات منفی می‌گذارد.

بسیاری معتقدند که اجبار کردن استفاده از مرورگر Edge به کاربران ویندوز در نهایت باعث می‌شود افراد بیشتری از این پلتفرم دوری کنند. مک او اس مدت‌هاست که از این روش استفاده می‌کند و بسیاری براین باورند که ویندوز ۱۱ نیز تا حد زیادی از سیستم عامل اپل الهام گرفته است.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به یک سوال مهم: ارتقا به ویندوز ۱۱ ارزشش را دارد؟

یکی از سخنگوهای مایکروسافت می‌گوید این شرکت به خوبی به بازخورد کاربرانش در خصوص مشکلات گوش می‌دهد و مسائل را بررسی می‌کند. اما با توجه به اینکه فقط چند روز دیگر تا انتشار نسخه نهایی Windows 11 باقی مانده، بعید است که تغییرات زیادی روی این سیستم عامل اعمال شود و شاید مایکروسافت این تغییرات را بعده‌ها در قالب یک به‌روزرسانی منتشر کند.

مایکروسافت اج هیچ شباهتی به نسخه قبلی مرورگر این شرکت، اینترنت اکسپلورر ندارد. آن از نظر بصری زیبا و در عملکرد بسیار سریع است. آخرین نسخه آن Edge 93 نیز به تازگی با چندین قابلیت ارتقا یافته جدید منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*