ایران یکی از 40 کشور برتر دنیا در زمینه تولید علم است

مصطفی قانعی گفت: از لحاظ تولید علم کشور ایران در بین 40 کشور برتر دنیا قرار دارد.

به گزارش سرویس دانشگاه برنا معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در همایش تقدیر و تجلیل از برترین‌های پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در بررسی روند رشد کمی تولیدات علمی کشورهای جهان که در کلیه گرایش‌ها علمی انجام و نتایج آن در نشریه نیچر(Nature)به چاپ رسیده است ایران جزء 40 کشور برتر جهان در تولید علم و نخستین کشور دنیا در پیشرفت علم در سال 2011 میلادی به شمار می رود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جهاد علمی و کسب مرجعیت علمی منطقه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران، کشور دوم منطقه پس از ترکیه (با فاصله تولید دو هزار مقاله) در زمینه تولید علم به شمار می رود و با ادامه روند رشد علمی کشور دستیابی برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه میسر خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولیدات علمی ایران در زمینه علوم پزشکی نیز گفت : در سال 2000 ایران در رتبه بندی بر اساس ارجاعات مقالات پزشکی رتبه 53 جهان را داشت و در سال 2011 این رتبه به 23 جهان رسیده است.

مصطفی قانعی با اشاره به اینکه سهم تعداد اعضای هیات علمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی از کل دانشگاههای کشور 3 درصد است خاطر نشان کرد: این در حالی است که 40درصد از تولید علم کشور متعلق به بخش سلامت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 95 درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید و تنها 5 درصد از داروها از خارج از کشور تامین می شود گفت: برای واردات داروهایی که با فناوری‌های نانو و برای درمان بیماریهای سخت درمان تهیه و وارد کشور می شود 40درصد از اعتبارات بخش دارو هزینه می شود .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه به تولید داروهای نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و مولکول‌های کوچک به منظور تولید دارو از مهمترین رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و گفت: داروی سینادوکسوزوم از جمله داروهای نانو فناوری به شمار می رود که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده است.

مصطفی قانعی با اشاره به اینکه باید در زمینه تولید علوم پزشکی و دارو با فناوریهای نوین به سمتی پیش رویم که کشورهای جهان سر خضوع در برابر ایران فرود آورند افزود: تاسیس 5 کلین روم در 5 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور به منظور تولید داروهایی با ارزش افزوده بسیار بالا با فناوری‌های نانو و بیو از جمله برنامه ها به منظور دستیابی به این امر است.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه جزء 5 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور به شمار می رود و بر اساس برنامه پنجم توسعه این دانشگاه‌ها باید به رتبه زیر 200 دانشگاههای برتر جهان تبدیل شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*