کپی پیست کردن مغز

سامسونگ می خواهد مغز انسان را روی تراشه‌های سه بعدی کپی کند

کپی پیست کردن مغز روی تراشه‌های سه بعدی طرحی جاه طلبانه از سوی سامسونگ است که می‌تواند انقلابی بزرگ به پا کند.

هوش مصنوعی و تلاش برای خلق سیستمی مشابه مغز انسان از ترندهای داغ این روزهای فناوری محسوب می‌شود و سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا و البته با ارزش‌ترین برند آسیایی محسوب می‌شود نیز شدیدا در این زمینه مشغول است.

سامسونگ بر این باور است که استفاده از ساختار فعلی مغز راهکاری بهتر برای ساخت تراشه‌هایی ماند مغز است. این کمپانی روشی ارائه داده که در آن کپی پیست کردن مغز را با پیاده سازی طرح شبکه عصبی آن روی تراشه‌های نورومورفیک سه بعدی انجام می‌دهد.

این رویکر بر پایه آرایه‌‌ای از نانو الکترودها صورت می‌گیرد که در آن با وارد کردن حجم زیادی نورون محل اتصال و قدرت آن اتصالات را ثبت می‌کند. این اطلاعات را می‌توان کپی و روی شبکه‌ای سه بعدی از درایوهای حالت جامد (SSD)، چه از انواع رایج حافظه فلش و چه انواع فوق پیشرفته رم مقاومتی پیست کرد.

به گفته سامسونگ هر واحد حافظه یک ضریب هدایت دارد که نشانگر قدرت اتصال نورون‌ها در نقشه اتصال عصبی بوده که حاصل آن همانطور که دانشمندان از ابتدا می‌خواستند بازگشتی موثر به مهندسی معکوس مغز است.

این عمل می‌تواند یک میان‌بر برای رسیدن به سیستم‌های هوش مصنوعی مشابه مغز انسان باشد که انعطاف‌پذیری‌های لازم برای یاد گرفتن مفاهیم جدید و تطابق با تغییر شرایط را داشته باشند. به گفته محققان با این روش می‌توان انتظار مشاهده سیستم‌های خومختاری را داشت که دارای درک حقیقی هستند.

با این وجود پیچیدگی بالای آن یک مشکل بزرگ است. مفز انسان 100 میلیارد نورون و هزار برابر آن ارتباط سیناپسی دارد. پس یک تراشه نورومورفیک ایده آل برای این کار بایستی صد تریلیون واحد حافظه داشته باشد. این موضوع یک چالش بسیار سنگین برای هر کمپانی‌ای است. نباید فراموش کرد که کدنویسی مورد نیاز برای اجرای کارکردن این مغز مجازی نیز خود یک چالش بزرگ دیگر است. سامسونگ احتمالا درب‌های جدیدی را در راه رسیدن به هوش مصنوعی مشابه انسان گشوده، اما همچنان تا رسیدن آن زمان زیادی مانده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد سامسونگ