افت عملکرد پردازنده های رایزن

افت عملکرد پردازنده های رایزن AMD روی دستگاه‌های مجهز به ویندوز 11

سیستم عامل Windows 11 از پردازنده‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کند و حالا شاهد خبر افت عملکرد پردازنده های رایزن AMD روی رایانه‌های مجهز به ویندوز 11 هستیم.

مایکروسافت بالاخره نسخه پایدار ویندوز 11 را با تغییرات فراوان در بخش طراحی و ایمنی منتشر کرد و کاربران نیز هیجان زیادی برای امتحان کردن آن دارند؛ اما ظاهرا کاربرانی که دستگاه‌هایشان از تراشه‌های AMD استفاده می‌کند، خیلی خوشحال نیستند. مایکروسافت اعلام کرد که پردازنده های رایزن AMD ممکن است روی ویندوز 11 با افت عملکرد ۱۵ درصدی مواجه شوند.

افت عملکرد پردازنده های رایزن / ویندوز 11

به نظر می‌رسد که دو عامل مسئول افت عملکرد پردازنده‌های ای ام دی هستند. اول از همه اینکه احتمالا ویندوز 11 میزان تاخیر زمانی کش L3 را سه برابر می‌کند. AMD بر این باور است که این مشکل می‌تواند سبب افت عملکرد ۳ تا ۵ درصدی در هنگام اجرای برخی بازی‌ها شود.

هرچند که بازی‌های eSports به شکل حادتری تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرند و شاد افت عملکرد ۱۵ درصدی در هنگام اجرای آنها هستیم.

عامل دوم فناوری «هسته برگزیده» AMD است که سعی دارد ترد‌ها را به سمت سریع‌ترین هسته پردازنده هدایت کند. ای ام دی همچنین به کاربرانی که از پردازنده های رایزن با بیش از ۸ هسته استفاده می‌کنند هشدار داده است که حواسشان به TDP باشد؛ زیرا افت عملکرد در این حالت ملموس‌تر خواهد بود.

خبر خوب اینکه هر دو شرکت مایکروسافت و ای ام دی اعلام کرده‌ند که در حال بررسی این موضوع هستند و به زودی با ارائه به‌روزرسانی نرم‌افزاری این مشکل را رفع خواهند کرد. احتمالا تا پیش از پایان ماه جاری یک آپدیت برای ویندوز و یک آپدیت نرم افزاری مجزا برای حل این مشکل منتشر شود. تا آن زمان بهترین کار برای کاربران AMD Ryzen استفاده از ویندوز 10 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*