برخورد یک سیارک خطرناک با زمین

اقدام فوری ناسا برای نجات بشر؛ احتمال برخورد یک سیارک خطرناک با زمین در آینده نزدیک

احتمال برخورد یک سیارک خطرناک با زمین در آینده نزدیک وجود دارد و در همین راستا ناسا برای نجات بشر یک ماموریت ویژه و فوری را در نظر گرفته است.

محققان ناسا در بررسی‌های جدید خود دریافتند احتمال برخورد یک سیارک خطرناک در آینده نزدیک با زمین وجود دارد و به همین دلیل ناسا قصد دارد ماموریتی را برای منحرف کردن این سیارک به اجرا برساند. طی این ماموریت که به اختصار با نام دارت (DART) شناخته می‌شود، ناسا فضاپیمای دارت را به سمت دو سیارک ارسال خواهد کرد. بر اساس اعلام رسمی ناسا، موشک فالکون این فضاپیما را در تاریخ 24 نوامبر در ساعت 1:20 صبح به وقت منطقه شرقی از پایگاه فضایی وندنبرگ واقع در کالیفرانیا به فضا پرتاب خواهد کرد.

جلوگیری از برخورد یک سیارک خطرناک با زمین

برخورد یک سیارک خطرناک با زمین

ناسا قصد دارد فضاپیمای دارت را در روز 2 اکتبر سال 2022 با سرعت 21 هزار و 700 کیلومتر بر ساعت به یکی از این دو سیارک یعنی سیارک دیدیمون (Didymoon) بکوبد تا این سیارک خطرناک از مسیر خود به سمت زمین منحرف شود. سیارک دیدیمون دارای 160 متر عرض بوده و به دور جرم آسمانی بزرگ‌تر به نام دیدیموس با عرض 780 متر می‌چرخد. این سیارک در سال 2003 به زمین نزدیک شد و در فاصله 6 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

ناسا اعلام کرد احتمال برخورد سیارک دیدیمون با سیاره زمین بیشتر بوده و به همین دلیل باید برای منحرف کردن آن اقدام فوری را در نظر بگیرد. گفتنی است در فضا اجرام مشابه دیگری نیز وجود دارد که هنوز مرکز اطلاعات اجرام نزدیک به زمین موفق به رصد آنها نشده است. در واقع ناسا هر جسمی که در فاصله 0.05 واحد نجومی برابر با 7.4 میلیون کیلومتری زمین وجود داشته باشند و قطر آنها به بیش از 140 متر برسد را به عنوان سیارک بالقوه خطرناک دسته‌بندی می‌کند.

طبق اعلام ناسا، در حال حاضر بیش از 25 هزار جرم نزدیک به زمین وجود دارند که هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند. ناسا در روز یک اکتبر اعلام کرد تاسواره (CubeSat) که همراه با فضاپیمای دارت به فضا پرداخت خواهد شد آماده نصب است. وزن این ماهواره کوچک به 14 کیلوگرم می‌رسد.

گفتنی است دارت به عنوان نخستین قسمت از استراتژی دفاع در مقابل سیارک‌ها محسوب می‌شود که طی همکاری آژانس فضایی اروپا با هدف جلوگیری از برخورد احتمالی سیارک‌های خطرناک در نظر گرفته شده است. مدیریت این ماموریت نیز بر عهده دفتر هماهنگی دفاع در برابر سیارک‌های ناسا و بخش علوم سیاره‌ای خواهد بود.