برخورد سیارک بنو با زمین

زمان برخورد سیارک بنو با زمین توسط ناسا اعلام شد

سازمان فضایی ناسا با انتشار بیانیه‌ای زمان برخورد سیارک بنو با زمین را اعلام کرد. با وجود این که احتمال برخورد بنو به زمین بسیار کم است، اما چنین برخوردی مشابه انفجار همزمان 1.1 میلیارد تن TNT خواهد بود.

اخیرا سازمان فضایی ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد احتمال برخورد سیارک بنو که قطر آن به حدود 492 متر می‌رسد، یک به ۲۷ هزار است و احتمال دارد این سیارک در روز 24 سپتامبر سال 2184 با سیاره زمین برخورد کند. محققان ناسا این اطلاعات را از کاوشگر اسیریس-رکس (OSIRIS-Rex) دریافت کرده‌اند؛ این کاوشگر مدتی قبل موفق به نمونه‌برداری از سیارک بنو شده و در آینده نزدیک این نمونه‌ها را به زمین خواهد آورد.

جزئیات احتمال برخورد سیارک بنو با زمین

طبق اعلام محققان، احتمال برخورد سیارک بنو با زمین بسیار کم است و اگر زمانی با سیاره زمین برخورد کند، اندازه آن از شهاب سنگی که باعث انتقراض دایناسورها شده بسیار کمتر خواهد بود؛ چرا که قطب شهاب سنگی که باعث نابودی دایناسورها شد حدود 6 مایل بود، اما اندازه بنو یک سوم مایل است. همچنین محققان شدت انفجار ناشی از سیارک بنو با زمین را مشابه انفجار همزمان 1.1 میلیارد تن از ماده منفجره TNT تخمین زده‌اند.

کلی فست (Kelly Fast)، مدیر پروژه رصد اجرام نزدیک به زمین نیز در این خصوص عنوان کرد هدف ما دفاع از زمین است و ما با بررسی و نظارت بر سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که در حال نزدیک شدن به زمین هستند می‌توانیم خطرات آینده را پیش‌بینی کنیم. وی افزود ماموریت اسیریس-رکس باعث شد تا بتوانیم از نزدیک شدن سیارک بنو به زمین جزئیات بیشتری را به دست آوردیم.

ناسا در این بیانیه تاکید کرد به احتمال 99.9 درصد سیارک بنو با زمین برخورد نخواهد کرد و احتمال برخورد آن طی سه قرن آینده با سیاره زمین بسیار کم است. طبق اعلام ناسا، با وجود این که احتمال برخورد این سیارک با زمین بسیار کم است، اما بنو در لیست سیارک‌های خطرناک قرار دارد.

دیوید فارنوچیا (Davide Farnocchia)، از مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین و گروهش عواملی که احتمال دارد روی حرکت سیارک بنو تاثیر بگذارند را مورد بررسی قرار دادند. طبق اعلام فارنوچیا گرمای خورشید می‌تواند روی حرکت این سیارک تاثیر بگذارد. در واقع با گرم شدن بخشی از سطح این سیارک اثر یارکوفسکی رخ خواهد داد که نتیجه آن تغییر مسیر سیارک خواهد بود؛ در اثر یارکوفسکی بخشی از سیارک گرم شده و در طول شب با خنک شدن انرژی مادون قرمز تولید می‌شود که تغییر مسیر سیارک را به همراه دارد.

از سایر عواملی که باعث تغییر حرکت سیارک می‌شود می‌توان به گرانش خورشید، سیارات و قمرهای آنها و همچنین بیش از ۳۰۰ سیارک دیگر، فشار بادهای خورشیدی و پدیده خروج ذرات از بنو اشاره کرد. طبق اعلام محققان، احتمال برخورد بنو با زمین در سال ۲۳۰۰ حدود ۰.۰۵۷ درصد و در روز ۲۴ اوت سال ۲۱۸۲ نیز حدود ۰.۰۳۷ درصد خواهد بود که بسیار اندک محسوب می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*