ویژگی های قدرتمند اندروید

آیفون 13 هنوز فاقد این ویژگی های قدرتمند اندروید است، اما چرا؟

اپل آيفون 13 را با امکانات و ویژگی‌های جالبی عرضه کرد؛ اما سری iPhone 13 هنوز از برخی ویژگی های قدرتمند اندروید بی بهره هستند. دلیل این امر چیست؟

اپل چندی پیش از پرچمداران ۲۰۲۱ خود رونمایی کرد. اگرچه سری آيفون 13 با امکانات تحسین برانگیزی همراه شده‌ است؛ اما آنچنان تفاوت زیادی با سری آيفون 12 و حتی از برخی جهات با سری آيفون 11 ندارند.

ویژگی های قدرتمند اندروید که جای خالی آنها در آيفون 13 حس می‌شود

معمولا پس از هر جهش مهمی که در تکنولوژی رخ می دهد، تا سال‌ها با بهبود‌های تدریجی و حداقلی مواجه هستیم تا اینکه در نهایت زمان جهش مهم بعدی فرا رسد.

بنابراین اپل نیز فعلا به بهبود‌های حداقلی و کوچک در فرمول فوق‌العاده آيفون ادامه خواهد داد تا اینکه از عینک واقعیت افزوده خود و یا آيفون تاشو و یا هر محصول دیگری که آينده را متعلق به آن می‌داند، رونمایی کند.

تا به اینجای کار همه چیز خوب است و کاربران نه مشکلی با صفحه نمایش مسطح آيفون دارند و نه از سیستم عامل پایدار آن (iOS) خسته شده‌اند؛ اما نمی‌توان آن را به کاربران حرفه‌ای اندروید که می‌خواهند حداکثر استفاده را از گوشی‌های موبایل خود بکنند، توصیه کرد. اگر از جمله این دسته کاربران هستید و طراحی و رابط کاربری زیبای آیفون شما را به خود جذب کرده است، باید قید برخی ویژگی های قدرتمند اندروید را بزنید.

در قسمت زیر به برخی ویژگی های قدرتمند اندروید می‌پردازیم که متاسفانه در آيفون 13 حضور ندارند و احتمالا هرگز هم اضافه نخواهند شد. دو تا از این ویژگی‌ ها حتی در گوشی‌های اقتصادی اندرویدی نیز یافت می‌شوند.

مولتی تسکینگ

چند وقت پیش رمز عبور اکانت توییترم را فراموش کرده بودم (نویسنده اصلی متن) و به همین خاطر به سراغ برنامه توییتر در آيفون 13 رفتم و درخواست تغییر رمز عبور را برای توییتر ارسال کردم. توییتر کدی را ازطریق ایمیل برای من ارسال کرد و من هم چاره‌ای نداشتم جز اینکه برنامه ایمیل را باز کنم و کد ارسال شده را کپی کنم.

ویژگی های قدرتمند اندروید

وقتی به برنامه توییتر برگشتم،‌ همه چیز ری استارت شده بود؛ بنابراین دوباره مجبور شدم درخواست تغییر رمز عبور را برای توییتر ارسال کنم و این دفعه به سراغ کامپیوترم بروم تا کد ارسال شده را از آنجا بخوانم. در این مدت نیز از برنامه توییتر آيفون خارج نشدم تا ری استارت نشود.

بله، برخی برنامه‌ها اینگونه هستند. اگر آنها را روی یک صفحه حساسی که به رمز عبور و اطلاعات کارت اعتباری کاربر مربوط است، رها کنید؛ صفحه رفرش می‌شود. دقیقا در چنین مواردی است که فقدان قابلی مولتی تسکینگ در iOS حس می‌شود.

در اندروید شما می‌توانید صفحه را به راحتی بین برنامه توییتر و ایمیل تقسیم کنید (یا یک پنجره پاپ آپ باز کنید) و بدین ترتیب از مشکل فوق اجتناب کنید. مولتی تسکینگ حقیقتا یکی از ویژگی های قدرتمند اندروید است.

ویژگی های قدرتمند اندروید

این فقط یک مثال ساده بود. با استفاده از توانایی مولتی تسکینگ اندروید از طریق تقسیم صفحه و یا پنجره‌های پاپ آپ، می‌توانید از دو (و یا بیشتر) برنامه و یا وب‌سایت به طور همزمان لذت ببرید یا مثلا در هنگام وبگردی، فیلم هم تماشا کنید.

بهترین گزینه‌ای که در اختیار کاربران iOS وجود دارد،‌ پرداخت هزینه اشتراک پریمیوم یوتیوب است؛ اما کاربران اندرویدی می‌توانند کاملا رایگان نمایشگر خود را بین دو کار مختلف تقسیم کنند. این وضعیت منصفانه نیست.

قابلیت تقسیم نمایشگر باید در همه گوشی‌های مدرن موجود باشد؛ اما حتی آیفون 13 پرو مکس ۶.۷ اینچی نیز از آن بی بهره است. چرا اپل در این گوشی از تراشه قدرتمند A15 Bionic استفاده کرده است،‌ ولی به کاربر اجازه نمی‌دهد از تمام ظرفیت آن استفاده کند؟ شاید اپل گمان می‌کند که کاربران نیازی به آن ندارند.

قلم استایلوس

در سال ۲۰۰۷ استیو جابز فقید گفت که هیچ کسی نمی‌خواهد در کنار گوشی موبایلش یک قلم استایلوس داشته باشد. قلم استایلوس کارها را پیچیده‌تر می‌کند و همیشه مجبورید آن را در جایی امن بگذارید؛ زیرا به راحتی گم می‌شود.

حالا ۱۴ سال از آن زمان گذشته و آیفون 13 پرو نیز همچنان از قلم استایلوس پشتیبانی نمی‌کند. حتی می‌توان با خیال راحت گفت که احتمالا هیچ آيفونی در آينده از قلم پشتیبانی نخواهد کرد.

ویژگی های قدرتمند اندروید

در قدم اول شاید اینگونه به نظر بیاید که اکثر کاربران به قلم استایلوس در کنار گوشی خود نیازی ندارند و هیچ وقت هم نیاز نخواهند داشت.

اما استقبال کاربران از سری گلکسی نوت سامسونگ و اقدام شرکت کره‌ای در اضافه کردن پشتیبانی از قلم استایلوس به گلکسی زد فولد 3 نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کاربران حرفه‌ای اندرویدی به این ویژگی اهمیت می‌دهند و کم کم به یکی از ویژگی های قدرتمند اندروید تبدیل شده است.

ویژگی های قدرتمند اندروید

اگر از کاربران حرفه‌ای گوشی هستید، قطعا پیش آمده که مجبور شوید یک سند را امضا کنید یا اینکه ایده خود را سریع در گوشی بنویسید و یا حتی ان را ترسیم کنید. علاوه بر اینها شرکت کره‌ای ویژگی‌های زیادی را در قلم اس پن گنجانده است که باعث می‌شوند مولتی تسکینگ با سرعت و دقت بیشتری در گوشی شما انجام شود و بدون وجود S Pen قطعا اینگونه نخواهد بود.

اگر اس پن و ویژگی‌های آن برای شما مهم است، بهتر است به هیچ وجه سمت آيفون 13 نروید؛ زیرا اپل قصد ندارد به این زودی‌ها حتی به این موضوع فکر کند.

حالت دسکتاپ

اپل طبیعتا (همانند هر شرکت دیگری) تمایل دارد که کاربران تا آنجایی که می‌توانند برای خرید محصولاتش هزینه کنند و یک آيفون، آيپد و مک بوک را برای کاربری‌های جداگانه آنها خریداری کنند. این در حالی است که برخی گوشی‌های اندرویدی بسیار قدرتمند هستند و حتی می‌توانند تا حدودی نیاز به این سه دستگاه را برطرف کنند.

ویژگی های قدرتمند اندروید

به عنوان مثال سامسونگ گلکسی زد فولد 3 یک گوشی هوشمند و یک تبلت است و اگر آن را به یک نمایشگر اکسترنال و یک کیبورد وصل کنید، شبیه یک کامپیوتر ویندوزی می‌شود. سامسونگ نام DeX را برای این قابلیت انتخاب کرده است که سبب می‌شود حس و حال اندروید به طور کامل عوض شود.

با استفاده از سامسونگ دکس، شما یک تسک بار کامل را در اختیار خواهید داشت و برنامه‌ها نیز به صورت پنجره‌ای باز می‌شوند و همانطور باقی می‌مانند. علاوه بر اینها می‌توانید از نشانگر ماوس برای مکانیابی و وبگردی دقیق‌تر استفاده کنید.

ویژگی های قدرتمند اندروید

پرچمداران هواوی، گوشی‌های شیائومی همراه شده با +MIUI و برخی دیگر از تولید کنندگان اندرویدی نیز حالتی شبیه به دسکتاپ مود را توسعه داده‌اند تا بتوانید استفاده بیشتری از گوشی خود بکنید؛ اما آيفون 13 همچنان یک گوشی باقی مانده است. یک گوشی عالی که تمامی نیاز‌های اولیه شما را به خوبی برطرف می‌کند؛ اما نمی‌تواند خیلی فراتر از آن پیش رود.

به نظر شما دلیل اپل در استفاده نکردن از این ویژگی های قدرتمند اندروید در گوشی‌های آيفون چیست؟