سریال Squid Game

چرا سریال Squid Game یا بازی مرکب اینقدر محبوب شده؟

سریال Squid Game یا بازی مرکب به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تاریخ تبدیل شده اما علت این محبوبیت فراتر از انتظار چیست؟

سریال Squid Game به یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های تلوزیونی جهان تبدیل شده و در این مقاله‌ی کوتاه، دلایل این محبوبیت را بررسی کرده‌ایم.

این سریال درام کره‌ای، دنیا را تحت تاثیر قرار داده و در کمتر از یک ماه، یکی از بزرگ‌ترین محصولات سرویس نتفلیکس لقب گرفته است. داستان سریال بازی مرکب در رابطه با گروهی متشکل از 456 نفر است که به دلیل مشکلات مالی و بدهکاری، حاضر شده‌اند تا در یک بازی کودکانه شرکت کنند. کسی که از این بازی‌‌های کودکانه عبور کند و برنده شود، 38.6 میلیون دلار به خانه می‌برد اما کسی که ببازد، کشته می‌شود.

سریال Squid Game

بازی مرکب در 90 کشور جهان، به رتبه اول پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس تبدیل شده و حتی با اینکه خارجی زبان است، در انگلستان و ایالات متحده نیز در صدر جدول قرار گرفته، اتفاقی که اولین بار است برای یک سریال از کشور کره جنوبی رخ می‌دهد. این سریال اما از سوی منتقدان نیز مورد تحسین قرار گرفته و میانگین امتیاز 94 درصد را در سایت راتن‌تومیتوز به ثبت رسانده است. این مجموعه نه تنها در فضای مجازی باعث ایجاد محتواهای کاملا جدیدی شده (خصوصا در اپلیکیشن تیک تاک و پلتفرم یوتیوب)، بلکه محصولات زیادی از آن نیز در حال فروخته شدن است، همانند لباس‌ها و اسباب بازی‌ها.

چند دلیل واضح برای این موفقیت وجود دارد، از جمله اینکه مخاطبان جهانی به داستان‌های پیرامون بقاء علاقه‌ی زیادی پیدا کرده‌اند (حتی محبوبیت بازی‌های بتل رویال نشان می‌دهد که نسل جدید نیز به این کانسپت علاقه دارد). اما در عصر فعلی که انسان‌ها گرایش زیادی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند و هر روز ترندهای تازه‌ای ایجاد می‌شود، کمتر سریالی توانسته در چنین مدت کوتاهی تا این اندازه پرسروصدا ظاهر شود، آن‌ هم با کمترین تبلیغات.

شاید اولین دلیل این باشد که بازی مرکب، یک ایده‌ی ساده را برداشته و آن را به بازتابی از جامعه تبدیل کرده است. در تمامی دقایق، با شخصیت‌هایی رو به رو هستیم که مخاطب با آن‌ها همدردی و هم‌ذات‌پنداری می‌کند؛ شخصیت‌هایی که از طبقه‌های اجتماعی متفاوتی هستند، در نتیجه می‌توانند برای بینندگان مختلف، قابل درک باشند.

سریال اما دنیایی که به تسلیم نظام سرمایه‌داری در آمده‌ را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است. به مخاطب خیلی زود یادآوری می‌شود که این پول و قدرت است که جهان را به جلو می‌برد و شکاف عظیمی که میان فقرا و ثروتمندان به وجود آمده، هر روز عمیق‌تر می‌شود. انسان‌ها برای رسیدن به امنیت شغلی/مالی و یک زندگی بهتر، حاضر هستند تا هر کاری انجام دهند و این واقعیتی است که سازندگان سریال به خوبی آن را درک کرده‌اند.

سریال Squid Game

سازنده‌ی سریال، هوانگ دونگ-هیوک (Hwang Dong-hyuk) فیلم‌نامه‌ی آن را در سال 2008 نوشت اما به این دلیل که «پیچیده و نامتعارف» بود، آن را کنار گذاشت. دونگ-هیوک اما در نهایت تصمیم گرفت تا داستان را به شکل مدرن‌تری و متناسب با وضعیت فعلی جهان، بازنویسی کند؛ خصوصا زمانی که متوجه شد بقاء به یک عنصر کلیدی برای بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده است. یکی از دلایلی که اثر سیاهِ او پیرامون تلاش انسان‌ها برای نجات، در دنیایی رنگارنگ اتفاق می‌افتد هم همین است.

علاوه بر این‌ها، سریال Squid Game اگرچه خارجی زبان است اما استانداردهای یک اثر موفق در سطح جهانی را دارد. اِلمان‌های واقع‌گرایانه‌ای که دونگ-هیوک به اثر تزریق کرده، در کنار اکشن و لحظات دراماتیک باعث شده تا هر مخاطبی فارغ از محل زندگی و زبان، با سریال ارتباط برقرار کند.

می‌توان انتظار داشت که این سریال در آینده‌ی نزدیک به محبوب‌ترین مجموعه‌ی تاریخ سرویس نتفلیکس تبدیل شود و اتفاق عجیبی نیست که آن را در فهرست‌های مختلفِ بهترین سریال‌های تاریخ نیز مشاهده کنیم.

سال گذشته، این سریال بریجرتون (Bridgerton) بود که جایگاه نخست پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس را به خود اختصاص داد اما با توجه موفقیت‌های بازی مرکب، به نظر نمی‌رسد هیچ سریالی بتواند با آن رقابت کند.

آیا از طرفداران سریال Squid Game هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. امیدوارم فصل دو نسازن اصلا امکان نداره بشه تو فصل دوم سریال خراب نشه آخه بنظرم سریال کل پتانسیلش رو توی همین نه قسمت تا جایی که میشد نشون داد بیشترش دیگه حاشیه های مسخره میشه

  2. دخترم نه سالشه دو قسمت این سریال رو همراه ما دیده شبها کابوس میبینه با جیغ از خواب بیدار میشه عجب سریال خشن و ناجوریه

  3. بنظر من بهترین سریال دنیا میتونه لقب بگیره و خیلی کار آقای هوانگ دونگ-هیوک سخت میشه که بخواد فصل دومی برای این سریال بسازه که بتونه فراتر از انتظار مخاطب باشه،چون توقع مخاطب با این شاهکار تاریخ،برای فصل بعدی عجیب بالا رفته

  4. دیروز دیدم همشو….عالی بود…حیف قسمتاش کم بود…امیدوارم فصل دومش رو هم بسازند