آيفون 13 اس / آیفون 14

آيفون 13 اس در کار نیست؛ اپل برای همیشه “S” را کنار گذاشت، اما چرا؟

اپل گوشي‌های ۲۰۲۱ خود را با نام آيفون 12S عرضه نکرد و سال آينده نیز خبری از آيفون 13 اس – iPhone 13S نخواهد بود. چرا اپل تصمیم گرفته S را از نام گوشی‌هایش حذف کند؟

دقیقا مشخص نیست حرف “S” که در نام برخی از مدل‌های آيفون استفاده شده چه معنایی دارد. در هنگام معرفی اولین گوشی آيفون که با S همراه شده بود، فیل شیلر اعلام کرد که این حرف به معنی سرعت (Speed) است؛ زیرا iPhone 3GS سریع‌ترین آيفون است.

نگاهی به چرایی عدم معرفی آيفون 13 اس و دلیل حذف شدن S از گوشی‌های اپل

در سال ۲۰۱۸ اپل از آيفون XS رونمایی کرد و از آن زمان تاکنون گوشی دیگری با این حرف معرفی نشده است. بیایید نگاهی به گوشی‌های اپل قبل از آیفون XS و بعد از آن بیندازیم تا متوجه شویم که چرا دیگر خبری از آيفون 13 اس نخواهد بود. در واقع اپل یک جایگزین هوشمندانه‌تر و بهتر برای S پیدا کرده است.

آیا معرفی آيفون با نام S حرکت هوشمندانه‌ای برای برندسازی بود؟

اول از همه بگوییم که اضافه کردن S به نام گوشی‌های آيفون به هیچ وجه تصمیم خوبی نبود. کاربران با نگاه کردن به نام دستگاه متوجه می‌شدند که این آيفون احتمالا با تغییرات جذابی نسبت به مدل قبلی و حتی قبل‌تر از آن همراه نشده است.

آيفون 13 اس / آيفون 5S

اپل آيفون 5S

راستش را بخواهید خیلی عجیب است که اپل تازه پس از گذشت ۱۰ سال متوجه شده که S بهترین ترفند بازاریابی ممکن برای آيفون نبوده و حتی تا حدودی به یک تصویر فو‌ق‌العاده‌ای که از این گوشی‌ها در اذهان مردم شکل گرفته بود،‌ آسیب زده است. البته تمام آيفون‌ها هم با برند S عرضه نشدند، مثلا هیچوقت شاهد گوشی هوشمندی با نام آیفون 7S نبودیم.

بیایید از همینجا شروع کنیم. وقتی اپل از سری آيفون 8 و مهم‌تر از همه از آيفون X در سال 2017 رونمایی کرد، می‌خواست سری گوشی‌های خود را با گزینه‌های بیشتری در دسترس خریداران قرار دهد.

اپل از زمان معرفی اولین آیفون تا آيفون 5S هر سال تنها از یک مدل آيفون رونمایی می‌کرد تا اینکه با رونمایی از آيفون 6 و 6 پلاس این روند تغییر کرد. در سال 2017 نیز تیم کوک و شرکتش تصمیم گرفتند برای اولین بار گوشی‌های آيفون را در سه مدل مختلف روانه بازار کنند. بنابراین آيفون 8 عملا نقش آيفون 7S را به عهده گرفت.

آيفون 13 اس / اپل آيفون 3GS

اپل آيفون 3GS

این گوشی از لحاظ طراحی هیچ تفاوتی با آيفون 7 نداشت؛ اما همانند یک مدل S واقعی از مشخصات سخت افزاری نسل بعد بهره می‌برد.

سپس در سال 2018 اپل متوجه شد که راه دیگری ندارد؛ زیرا طراحی جدیدی را برای آيفون 2018 در نظر نداشت و به همین خاطر بار دیگر به سراغ S رفت. همانند هر آيفون اس دیگر، آيفون XS یک گوشی خوب با تغییرات نه چندان جذاب بود. این گوشی با ۴ گیگ رم و یک تراشه ۷ نانومتری همراه شده بود.

اما مهمترین تغییر آن مجهز شدن به نوعی HDR هوشمند بود که باعث میشد دیگر تمایلی به عکس‌های گرفته شده با دوربین آيفون X نداشته باشید. این ویژگی‌ سبب شد که بالاخره آيفون در این بخش در حد و اندازه پرچمداران گوگل پیکسل ظاهر شود.

دیگر مدل‌های آيفون اس با چه تغییراتی همراه شده بودند؟

  • آيفون 3GS برای اولین بار قابلیت فیلم برداری را به آيفون اضافه کرد (بله، واقعا!)
  • آيفون 4S با دستیار صوتی سیری و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی با توانایی فیلم برداری 1080 از راه رسید.
  • آيفون 5S اولین پردازنده ۶۴ بیتی و تاچ آيدی را به کاربران عرضه کرد.
  • آيفون 6S دوربین‌های با رزولوشن بالا را برای کاربر به ارمغان آورد (دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسل و دوربین جلو ۵ مگاپیکسل). همچنین شاهد لرزشگیر تصویر اپتیکال، تاچ سه‌بعدی، حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی و تراشه A9 با معماری ۱۴ نانومتری بودیم. این مدل نسبتا با تغییرات زیادی برای یک آیفون S معرفی شده بود.

اما همه اینها با آيفون XS به پایان رسید. پس از این مدل، اپل تصمیم گرفت گوشی‌های خود را در دو دسته‌بندی «عادی» و «پرو» روانه بازار کند. البته کمی بی انصافی است اگر بگوییم فروش فوق‌العاده آيفون 11 و برتری فروش ۵۰ درصدی این گوشی در مقایسه با سری آيفون 11 پرو فقط به دلیل نامش بوده است؛ اما در واقع برنامه اپل همین بود.

آيفون 13 اس / آيفون XS

اپل آيفون XS

آيفون 11 نسخه اندکی تضعیف شده از iPhone 11 Pro بود که تمامی نیاز‌های پایه‌ای یک فرد برای داشتن یک تجربه کاربری عالی را پوشش می‌داد و خیلی راحت نام «آيفون 11» را هم یدک می‌کشید.

آيا آيفون 14 همان آيفون 13 اس است؟

آيفون اس دیگر به پایان مسیر خود رسیده بود و اپل نیز از فرصت ایجاد شده برای معرفی آيفون دیگری به نام iPhone 12 mini  در کنار سه مدل دیگر به صحنه استفاده کرد. استراتژی این برند آمریکایی به طور کامل عوض شده بود.

بله اگر نگاهی به میزان فروش آيفون 12 مینی بیندازیم، می‌گوییم که تصمیم اپل در رونمایی از آن اشتباه بوده است؛ اما من قویا بر این باورم که نامش نیز کمکی به موفقیتش نکرد. نام مینی معمولا یادآور یک چیز کوچک و یا کمتر از حد معمول است و همین نیز می‌توانسته کاربران را به سمت پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر و خرید یک آیفون «کامل» سوق دهد. در واقع آيفون 12 مینی باعث می‌شد که آيفون 12 گزینه بهتری به نظر بیاید.

آيفون 13 اس / آیفون 13

اپل آيفون 13

خب بیایید خیلی سریع به زمان حال بگردیم. حالا آيفون 13 را در اختیار داریم که شباهتی زیادی به آيفون 12 اس دارد. طراحی این گوشی نسبت به نسل قبل تفاوت چندانی نکرده و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نیز با بهبود‌های حداقلی همراه شده است. با همه اینها تصمیم اپل در استفاده از نام آيفون 13 برای این گوشی یک حرکت هوشمندانه بود.

اشتباه نکنید، تغییرات آيفون 14 نیز در حد و اندازه یک مدل اس خواهد بود. بر اساس شایعات منتشر شده سری آيفون 14 پرو از طراحی جدیدی استفاده خواهد کرد؛ اما مدل‌های استاندارد آيفون 14 همچنان از طراحی سابق با «ناچ باریک‌تر» بهره خواهند برد و عملا به دستگاهی بین آيفون 13 و آيفون 13 پرو تبدیل می‌شوند.

سری‌ آيفون 14 اپل قرار است در چهار مدل زیر عرضه شود:

  • آيفون 14
  • آيفون 14 مکس
  • آيفون 14 پرو
  • آيفون 14 پرو مکس

آيفون 13 پرو مکس تنها مدل بزرگتر آيفون 13 پرو است و قرار است آيفون 14 مکس نیز تنها مدل بزرگتری از آیفون 14 باشد. اپل ظاهرا متوجه شده که کاربران این‌ روز‌ها به گوشي‌های بزرگ با نمایشگر‌های بزرگتر علاقه دارند و به همین خاطر هم سری مینی را از محصولات خود حذف کرده است.

جمع‌بندی

استراتژی نامگذاری اپل تا حدودی آشفته بود. آنها زمانی در کنار سری آيفون XS از مدل آیفون XR رونمایی کردند و سپس نوبت به آيفون 11 در کنار مدل‌های پرو جدید رسید و حالا هم شاهد مدل‌های مینی، استاندارد، پرو و پرو مکس هستیم.

خوشبختانه سری آيفون 14 اپل از لحاظ نامگذاری کمی منطقی‌تر خواهد بود. دو آيفون مختلف در دو اندازه متفاوت. به همین سادگی. بار دیگر تاکید می‌کنم که نام گوشی اهمیت بسیار زیادی دارد. از همین الان مي‌توان پیش‌بینی کرد که آيفون 14 و مخصوصا آيفون 14 مکس فروش بسیار خوبی را در مقایسه با دو مدل دیگر تجربه کنند. واژه مکس می‌تواند برگ برنده اپل در سال آينده باشد.

آيفون 13 اس / آيفون XR

اپل آيفون XR

آيا در آينده آيفون دیگری را با نام اس مشاهده خواهیم کرد؟ قطعا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. برخی بر این باورند که اپل در نهایت گوشی‌های جدید خود را صرفا با نام آيفون روانه باز خواهد کرد. به عنوان مثال به جای آيفون 17 شاهد آيفون (۲۰۲۵) خواهیم بود. احتمالا سری گوشی‌های 2025 اپل از ۵ عضو زیر تشکیل خواهند شد:

  • آيفون فولد
  • آيفون (۲۰۲۵)
  • آيفون مکس (۲۰۲۵)
  • آيفون پرو (۲۰۲۵)
  • آيفون پرو مکس (۲۰۲۵)

راستش را بخواهید حتی شاید خود اپل نیز نداند که آیفون 2025 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و با چه نامی روانه بازار خواهد شد؛ اما با این وجود احتمالا شما هم قبول دارید که از یک جایی به یعد سیستم نامگذاری عددی کمی مسخره به نظر می‌رسد. کسی چه می‌داند شاید اپل نیز تصمیم بگیرد همانند سامسونگ نام گوشی‌های خود را بر اساس سال تعیین کند. در آن صورت آيفون 25 با گلکسی اس 25 رقابت خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*