کاوشگر استقامت ناسا بر روی سیاره مریخ

موقعیت استثنایی کاوشگر ناسا برای کشف حیات باستانی در سیاره مریخ

کاوشگر ناسا در موقعیت بسیار خوبی در سطح مریخ قرار گرفته که می‌تواند در مسیر کشف حیات بر روی این سیاره حرکت کند.

ناسا، کاوشگر استقامت را در دهانه جزرو در سطح سیاره مریخ فرود آورده است؛ چراکه می‌دانسته احتمال وجود حیات باستانی در این مکان وجود دارد. حال با نتایج بدست آمده، مشخص شده که این کاوشکر کجا باید دنبال حیات بگردد.

از زمان به زمین نشستن کاوشگر استقامت بر روی سیاره مریخ، دانشمندان برای اولین بار یک مقاله به چاپ رساندند؛ در این مقاله، آنها به این موضوع پرداختند که کجا بهترین مکان برای پیدا کردن ردپایی از زندگی میکروبی گذشته در سطح مریخ است.

رودخانه و دلتا در سیاره مریخ

یافته‌ها و تصاویر ارسالی از کاوشکر استقامت نشان می‌دهد که در دهانه جزرو، قبلا یک رودخانه و دلتا وجود داشته است. این بدان معنا است که مواد ریز در پایین دلتا و همچنین تخته سنگ‌های بالای آن، مکان‌های بسیار ایده‌آلی برای جستجو به شمار می‌رود.

کاوشگر استقامت همچنین تصویری از یک برآمدگی صخره‌ای به نام کودیاک ارسال کرده است که ظاهرا در لبه دلتا قرار داشته است. اینجا، بهترین مکان دیده شده برای لایه‌نگاری در سطح مریخ تا به امروز است. علاوه بر این، این مکان وجود دریاچه و دلتا در این منطقه را تایید می‌کند.

تصویر ارسالی کاوشگر استقامت ناسا بر روی سیاره مریخ

همچنین، این تصویر، این امکان را به تیم کاوشگر استقامت می‌دهد تا در ماه‌های پیش‌رو، بدانند که چه مکانی را برای پیدا کردن حیات باستانی جستجو کنند.

سیل بر روی سیاره مریخ

سراشیبی سمت شمال غربی برآمدگی صخره‌ای کودیاک باعث شگفتی دانشمندان شده است. این لایه‌های تخته سنگی حاکی از آن است که تغییر شکل آن به دلیل جریان آرام و نسبتا راکد رودخانه نبوده و به دلیل سیل‌های شدید و برق‌آسا رخ داده است.

این تصویر همچنین نشان داد که آبراهه‌های دهانه جزرو از آنچه فکر می‌شده، پیچیده‌‎تر است. آب دریاچه قبل از اینکه به طور کامل ناپدید شود، در طی سال‌ها به شدت تغییر کرده است.

این اکتشافات تازه می‌تواند از هدر رفت زمان زیادی از محققان جلوگیری کند؛ در حال حاضر، محققان در حال جمع‌آوری نمونه‌ها برای بازگشت نهایی کاوشگر به زمین هستند. این اکتشافات همچنین می‌توانند به محققان کمک کنند تا در مورد چگونگی خشک شدن سیاره مریخ اطلاعات بیشتری بدست بیاورند. از همین رو، حتی اگر این کاوشگر نتواند حیات باستانی بر روی این سیاره پیدا کند، همچنان کاوشگری مفید بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*