اینترنت ماهواره ای استارلینک

آیا اینترنت ماهواره ای استارلینک، پایان GPS را رقم خواهد زد؟

جی پی اس در دنیای مدرن امروزی نقشی کلیدی دارد. حال، محققان موفق شدند تا با استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک، به تعیین موقعیت مکانی دست پیدا کنند.

محققان دانشگاه اوهایو با استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک، موفق به تعیین موقعیت مکانی شدند. این می‌تواند راه حلی برای جایگزینی جی پی اس باشد.

برای آنکه موقعیت شما بر روی سطح سیاره زمین مشخص شود، سیستم‌های ناوبری ماهواره محور مختلفی وجود دارند که بالای سر ما در مدار زمین قرار دارند. تراشه‌های گیرنده بسیار زیادی در تلفن‌های هوشمند و دیگر گجت های الکتریکی ما وجود دارد که می‌توانند از این سیستم های ناوبری استفاده کنند.

اگر مایل نیستید که به یک سیستم ناوبری که توسط دولتها کنترل می شود، وابسته باشید، اکنون یک راه حل جایگزین پیدا شده است. گرچه هنوز منبع رسمی این موضوع را تایید نکرده اما این راه حل، اثر جانبی چیزی است که با هدف دیگری ساخته شده است.

اتصال پهن ماهواره ای استارلینک

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو از مجموعه اتصال پهن ماهواره ای استارلینک استفاده کرده تا بر روی سطح زمین، تعیین موقعیت کنند. بنابر ادعای محققان، این تعیین موقعیت دارای دقت 8 متری است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

مطلب منتشر شده به الگوریتم استفاده شده برای این کار اشاره کرده است. اما در این مطلب اشاره شده که این الگوریتم بر داشتن دانش قبلی از سرعت و مکان هر ماهواره تکیه دارد. از همین رو، می‌توان حدس زد که این الگوریتم، اثر دوپلر سیگنال هر ماهواره را در طی یک عبور خود به دور زمین اندازه‌گیری می‌کند تا یک موقعیت مکانی نسبی تعیین کند که با استفاده از مشاهدات دیگر ماهواره های استارلینک، این موقعیت مکانی بهبود داده می‌شود.

ارتباط غیر مستقیم با ماهواره های استارلینک

جالب توجه ترین مسئله این است که با اینکه این تکنیک از شبکه ماهواره ای استارلینک به عنوان یک واسطه استفاده می‌کند اما هیچ اتصالی با خود سیستم ندارد. این تکنیک یک استفاده انفعالی از ماهواره ها دارد. گرچه دقت تعیین موقعیت مکانی این شیوه نسبت به تعیین موقعیت توسط جی پی اس کمتر است، اما تعیین موقعیت توسط این تکنینک برای برآورده کردن اهداف بسیاری از افراد مفید خواهد بود.

کشور بریتانیا چندی پیش از پروژه گالیله خارج شد. گالیله به نحوی نسخه اروپایی جی پی اس به شمار می‌رود. با این وجود، این کشور در اوایل سال جاری میلادی، یک شرکت اتصال پهن ماهواره ای خریداری کرده است. این کشور امیدوار است تا با این کار، خلاء خروج خود از پروژه گالیله را پر کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*