سیاره جدید در منظومه شمسی

کشف شواهدی از وجود یک سیاره جدید در منظومه شمسی دانشمندان را حیرت زده کرد!

محققان در بررسی‌های جدید خود شواهدی از وجود یک سیاره جدید در منظومه شمسی را کشف کردند که باعث حیرت جوامع علمی شد.

در حال حاضر به صورت رسمی در منظومه شمسی 8 سیاره وجود دارد، اما آنها تنها سیارات کشف شده در سامانه خورشیدی نیستند و در واقع منظومه‌ای که ما ساکن آن هستیم همچنان می‌تواند شگفت‌آور باشد؛ چرا که محققان به تازگی در بررسی‌های خود شواهدی از وجود یک سیاره را در فضای میان ستاره‌ای منطقه سوم (third zone) منظومه شمسی کشف کردند. اگر ادعای این محققان به تایید برسد، احتمالا سیاره نهم منظومه شمسی یک شریک به اندازه مریخ خواهد داشت.

جزئیات کشف سیاره جدید در منظومه شمسی

محققان به کمک شبیه‌سازی‌های کامپیوتری توانستند وجود یک دو قولوی فرانپتونی را تایید کنند. در واقع محققان در این مطالعه جدید به بررسی داده‌های منطقه سوم و کمتر شناخته شده منظومه شمسی پرداختند و موفق شدند شواهدی از وجود یک جرم به اندازه مریخ را در مکانی فراتر از سیاره نپتون کشف کنند.

تمام سیارات شناخته شده در منظومه شمسی توسط نجوم مدرن در سه نوع طبقه‌بندی شدند؛ طبق این دسته‌بندی سیاره زمین یکی از 4 سیاره سنگی داخلی منظومه شمسی محسوب می‌شود که در اطراف کمربند اصلی سیارک‌ها (جداکننده مریخ و مشتری) در حال گردش به دور خورشید است.

گروه دوم از سیارات در منظومه خورشیدی بیرونی قرار دارند که غول‌های گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را شامل می‌شود. این سیارات مقدار زیادی گاز و یخ در اطراف هسته‌های سنگی خود دارند. سومین منطقه از منظومه شمسی که فراتر از سیارات محلی شناخته شده است در خود نپتون، سیارات کوتوله نظیر پلوتو، سدنا، اریس و سایر اجرام کوچک‌تر از جمله دنباله‌دارها را جای داده است. اما اکنون محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند این نظریه به درستی طرح نشده است.

کاترین ولک از دانشگاه آریزونا و برت گلدمن از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این تحقیق حضور داشتند عنوان کردند ما با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به درک کامل نحوه ایجاد منظومه خورشیدی پرداختیم و توانستیم اطلاعاتی از شرایط و رویدادهای اولیه در زمان تشکیل منظومه خورشیدی را به دست آوریم. این دو دانشمند تاکید کردند مدل‌های زیادی که به منظومه شمسی واقعی شباهت دارند نشان می‌دهند که حداقل یک سیاره اضافی در مکانی گیج‌کننده حضور دارد.

طبق این مدل‌ها، منظومه شمسی بیرونی در گذشته دارای یک یا چند سیاره سنگی اندازه زمین یا مریخ به همراه غول‌های بزرگ گاز و یخی بوده است، اما بعدها به دلیل درگیری این اجرام سرگردان با میدان‌های گرانشی بزرگ غول‌های گازی در مداری دورتر یا حتی در مسیر خروج از منظومه شمسی قرار گرفتند.

دیوید نسوورنی، دانشمند سیاره‌ای از موسسه تحقیقات ساوث وست در این خصوص بیان کرد من نیز بر این باورم که یک سیاره شبیه به مریخ در آن منطقه وجود داشته است، اما آیا اکنون آن سیاره هنوز در آنجا قرار دارد و این که برای اثبات آن شواهد معتبری را می‌توان ارائه کرد؟ اسکات ترماین، اخترفیزیکدان موسسه مطالعات پیشرفته نیز عنوان کرد طبق شبیه‌سازی‌ها حدود نیمی از سیارات در ابعاد مریخ در منظومه شمسی بیرونی به فضای میان‌ستاره‌ای پرتاب شدند، اما در نیمه دیگر یک سیاره در کمربند کویپر همچنان وجود دارد.

گفتنی است اگر وجود این سیاره جدید به تایید برسد، لقب سیاره 9 را دریافت نخواهد کرد؛ زیرا سیاره 9 دارای ابعاد کوجکتری نسبت به آن است. همچنین در حال حاضر فقط مدل‌های شبیه‌سازی می‌توانند محل این سیاره مشابه به مریخ را نشان دهند، از این رو برای اثبات آن می‌بایست محققان آن را به شکل واقعی رصد کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. احتمالا جیمزوب مشخص کننده نهایی خواهد بود

  2. آنوناکی ها در راهند