همایش بیت کوین

25 مهر، سالگرد اولین همایش بیت کوین و ارزهای دیجیتال ایران BTC Day ؛ اهمیت فن‌آوری بلاکچین و رمزارزها

فناوری بلاکچین و رمزارزها به دلیل ویژگی‌های جذاب و تسهیل اجرای فعالیت‌های مختلف به ویژه فعالیت‌های مالی امروزه در سطح جهان محبوبیت یافته‌اند. رمزارزها ابزارهای مالی جدیدی هستند که نیاز مردم به واسطه‌های مالی همانند بانک‌ها و موسسات را برای انجام فعالیت خود برطرف می‌سازند و بر خلاف سیستم مالی سنتی مالکیت دارایی‌ها را به خود کاربران واگذار می‌کنند.

همزمان با آشنایی هرچه بیشتر مردم جهان با رمزارزها استقبال از این فناوری در ایران نیز گسترش یافته است. در حقیقت تعدادی از شهروندان ایرانی نیز در میان نخستین پذیرندگان بیت کوین و دیگر رمزارزها قرار دارند. با این وجود، فعالیت ایرانی‌ها با توجه به ابهامات موجود در رویکرد قانون‌گذاری در ابتدا بدون حاشیه و به طور تقریبا پنهان بوده است.

صنعت رمزارزها

ایجاد شرایط صعودی بازار رمزارزها در سال 2017 جلب توجه به این حوزه را موجب شده است. در این زمان که رمزارزها به طور جدی در نظر گرفته نمی‌شد نگرانی بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و سازمان‌های ناظر بر فعالیت‌های مالی را موجب گردید. در همین راستا برخی کشور‌ها تلاش کردند تا با فراهم آوردن شرایط مناسب زمینه‌ی شکوفایی این صنعت را فراهم آورند در حالی که برخی کشور‌ها رویکرد مقابله با این فن‌آوری را در پیش گرفتند، برخی از کشور‌ها نیز در حالی که درک کاملی از این فن‌آوری و فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌رو نداشته‌اند، رویکرد غیر شفافی را در پیش گرفتند.

همایش بیت کوین

برگزاری اولین همایش رمزارزها در ایران

برگزاری اولین همایش بیت کوین و ارزهای دیجیتال با عنوان بی تی سی دِی (BTCDay) در روز بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ و در کتابخانه ملی ایران نخستین گام آشکار در جهت آشنا ساختن عموم مردم با این فن‌آوری محسوب می‌گردد. این رویداد با همکاری مجموعه‌های پیمنت۲۴ و صرافی ستارۀ‌ سهیل به مدیریت آقای سهیل شهیدی و فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر به مدیریت آقای سعید حسینی برگزار شد و آرش سروری دبیر راهبردی و اجرایی همایش را بر عهده داشت. در این همایش افراد پیشتاز حوزه فن‌آوری همانند مدیر شرکت سیتکس، مدیر مجموعه کوینکس، مدیر عامل شبکه راه پرداخت و مدیران مجموعه‌های برگزار کننده همایش و بسیاری دیگر از افراد با تجربه در این زمینه، به سخنرانی پرداختند.

اجرای رویداد بی تی سی دِی بدون اغراق نخستین گام در جهت معرفی رسمی صنعت ماینینگ و رمزارزها به ویژه بیت کوین در ایران محسوب می‌گردد، به طوری که پس از برگزاری این رویداد تحولات بزرگی را در این حوزه شاهد هستیم.

مهم‌ترین تحولات صنعت رمزارزها در طول یک سال گذشته‌

23 اردیبهشت 1400، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران می‌گوید که روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان از طریق وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در کشور معامله انجام می‌شود و متوقف کردن فعالیت آنها در کشور «اشتباه» است.

26 خرداد 1400، رئیس شورای سیاستگذاری فضای مجازی ستاد آیت الله رئیسی ، دکتر جم زر تاکید کرد: بی شک رویکرد آیت الله رئیسی در دولت جدید همانند حوزه قضایی و حتی تولید که نشان دادند به دنبال مانع‌زدایی هستند، موانع این حوزه را هم مرتفع خواهند کرد و شاهد رشد و گسنرش این فضا خواهیم بود تا بتوانیم این صنعت را به وضعیت مطلوبی برسانیم.

28 خرداد 1400، آقای ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای فضای مجازی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، گفته بود: ارز دیجیتال به عنوان ابزار مبادله یک موضوع است و این که به عنوان ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنیم، یک موضوع دیگر است. فعلا در کشور ما تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است. در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

11 تیر 1400، نمایندگان مجلس ایران طرحی را تهیه کرده‌اند که بر اساس آن ادعا شده است سالانه پانصد میلیون دلار از طریق استخراج ارز دیجیتال درآمدزایی می‌شود.

10 مرداد 1400، طبق برآورد اتاق بازرگانی ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند؛ ۷۷ درصد آنها با هدف حفظ ارزش پول پا به این بازار گذاشته‌اند. فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمزارزها ارائه کرده است.

23 شهریور 1400، در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس آمده است که: “فارغ از نقش رمز ارزها در کاهش اثر تحریم‌ها، تولید و ذخیره‌سازی این محصول استراتژیک و کمیاب علاوه بر مزایای درآمدی و تولید ثروت ملی و در اختیار قراردادن ظرفیت‌های موثر در مقابله با تحریم‌، فرصتهای بی بدیل در ایجاد ارزش افزوده غیر مستقیم برای منابع نفتی و تحصیل درآمد ملی معادل برق صادراتی به وجود می‌آورد.”

دستاورد‌های رویداد بی تی سی دِی

آغاز هر فعالیتی یقیناً دشوار است و مسیر را برای فعالیت‌های واپسین خود هموار می‌سازد و رویداد بی تی سی دِی نیز گام نخست در ایجاد فضای بحث و گفتگوی عمومی و ارتباط فعالان صنعت رمزارزها با یکدیگر محسوب می‌گردد. روز 25 مهر با نام روز بیت کوین یا بی تی سی دِی در خاطره فعالان این حوزه ثبت شده است.

آشنا ساختن دیگران با فن‌آوری‌های مفید و کارآمد و بیان مزایا، معایب، ویژگی‌ها و کاربرد‌های احتمالی علاوه بر رفع ابهامات و کاهش هزینه و ریسک‌های مرتبط با آغاز فعالیت ناآگاهانه، به توسعه و بلوغ فن‌آوری نیز کمک می‌کند. در حقیقت همایش‌ بیت کوین و ارزهای دیجیتال ایران فرصت بحث، تبادل نظر و آشنایی با جدیدترین دستاورد‌های جهان در صنعت رمزارزها را فراهم کرد.

این همایش شرایطی را ایجاد کرد تا علاقه‌مندان به این حوزه نوظهور در یک مکان گردهم آیند تا فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت و راه‌کارهای مطرح شده در این راستا از سوی فعالان صنعت که به این حوزه آشنایی بیشتری دارند، را بهتر مورد بررسی قرار دهند. سالگرد اولین همایش بیت کوین و ارزهای دیجیتال ایران را به تمامی علاقه‌مندان تکنولوژی، رمزارزها و فناوری بلاکچین تبریک می‌گوییم و آرزو داریم که مسیر شکوفایی صنعت بلاکچین و رمزارزها در راستای دست‌یابی به اهداف پایدار به طور پُر قدرت توسط علاقه‌مندان این صنعت طی گردد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*