لپ داک

لپ داک چیست؟ نحوه استفاده از گوشی به عنوان یک لپ تاپ

اگر می‌خواهید گوشی خود را به یک لپتاپ تبدیل کنید، فناوری به نام لپ داک به شما پیشنهاد می‌شود. در اینجا می‌خواهیم این دستگاه و نحوه عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا با وجود پیشرفته شدن گوشی‌های هوشمند هنوز از لپ تاپ‌های سنگین یا سخت افزارهای اضافی استفاده می‌کنیم، در صورتی که دستگاه‌های جیبی می‌توانند عملکردی مشابه به رایانه‌ها را داشته باشند؟ برای حذف دستگاه‌های اضافی، فناوری به نام لپ داک وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید گوشی هوشمند خود را به یک لپ تاپ تبدیل کرده و استفاده سنتی و قدیمی از کامپیوتر را کنار بگذارید. برای آشنایی با این فناوری و نحوه عملکرد آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

لپ داک چیست؟

لپ داک وسیله‌ای است که می‌تواند تلفن هوشمند شما را به یک لپ تاپ تبدیل کند. ظاهر آن بسیار شبیه به لپ تاپ است، زیرا Lapdock نیز دارای صفحه نمایش، صفحه کلید و باتری است با این تفاوت که در آن اجزایی مانند حافظه، پردازنده و فضای ذخیره سازی وجود ندارد، پس از این رو برای داشتن این موارد از گوشی‌های هوشمند کمک می‌گیریم.

لپ داک

برای این کار می‌توان یک گوشی هوشمند سازگار را در یک پایه متصل و به یک Lapdock وصل کرد و قطعات محاسباتی گوشی مثل پردازنده را در اختیار آن قرار داد. به این ترتیب گوشی هوشمند شما نرم افزار را ارائه می‌دهد و لپ داک شما نیز سخت افزار را در اختیارتان قرار می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها در کنار هم مانند یک لپ تاپ عمل خواهند کرد.

مزایای استفاده از لپ داک چیست؟

استفاده از Lapdock مزایای مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • قابلیت حمل: لپ داک‌ها به دلیل نداشتن یک سری از اجزا، سبک و قابل حمل  هستند.
  • عمر باتری طولانی: لپ داک‌ها باتری کمی مصرف می‌کنند، زیرا آن‌ها بیشتر به عنوان یک مانیتور استفاده می‌شوند.
  • صفحه نمایش همه جانبه: لپ داک‌ها را می‌توان به هر دستگاهی که نیاز به خروجی مانیتور دارد، متصل کرد، حتی به کنسول بازی نینتندو سوییچ.
  • در دسترس بودن ویژگی‌های خود گوشی: وقتی گوشی شما در حالت دسکتاپی است، همچنان می‌توانید از گوشی هوشمند خود به عنوان یک تلفن همراه استفاده کنید. البته گوشی شما می‌تواند به عنوان نمایشگر ثانویه دسکتاپی هم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برنامه‌ها و اسناد در کنار هم: تمامی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها به جای آن که در چند دستگاه اشتراک گذاشته شوند، در یک جا قرار می‌گیرند. شما همچنین می‌توانید تمام نوتیفیکیشن هایتان را روی دستگاه دریافت کنید.
  • داغ نشدن آن: نداشتن سیستم عامل، حافظه یا CPU باعث شده تا لپ داک‌ها فن پر سر و صدایی نداشته باشند و هیچوقت بیش از حد داغ نشوند.
  • قابل استفاده به صورت صفحه لمسی و تبلت: بسیاری از Lapdocks را می‌توان به صورت یک تبلت با صفحه‌ی لمسی استفاده کرد.
  • شارژ کردن گوشی: هنگامی که گوشی خود را به لپ داک وصل کرده باشید، به راحتی از این طریق می‌توانید گوشی خود را شارژ کنید.

خرید و تهیه چنین دستگاهی می‌تواند نیاز شما به لپ تاپ و یک سری از دیوایس‌ها را از بین ببرد و سبک مینیمال‌تری به شما و کارتان بدهد.

کدام دستگاه‌ها با لپ داک سازگاری دارند؟

در حال حاضر فقط برخی از گوشی‌های اندرویدی با مشخصات خاص، از جمله چند مدل اخیر گوشی‌های سامسونگ با این دستگاه سازگاری دارند.

نرم افزار Samsung DeX در سال 2018 معرفی شد که به گوشی‌های اندرویدی سازگار اجازه می‌دهد که هنگام اتصال به مانیتور یا منبع خروجی مشابه آن، به عنوان یک رایانه رومیزی عمل کنند. در حال حاضر، گلکسی اس 8 سامسونگ و مدل‌های جدیدتر با لپ داک سازگار هستند.

لپ داک

دیگر تلفن‌های هوشمندی که سیستم عامل آن‌ها اندروید 10 است نیز با این فناوری سازگار هستند. در این دیوایس‌ها با پشتیبانی از خروجی ویدیو از طریق USB-C به شما امکان استفاده از تلفن همراه به عنوان لپ تاپ داده می‌شود.

برترین تولید کننده Lapdock در جهان، NexDock نام دارد که برای استفاده از آن گوشی شما نیازمند مشخصات زیر است:

  • گوشی های اندرویدی با اجرای اندروید ۱۰
  • گوشی‌های اندرویدی با پشتیبانی از حالت Alt Mode پورت DisplayPort یا خروجی ویدیویی بر بستر USB-C
  • گوشی‌هایی با چیپست اسنپدراگون ۸۳۵،‌ اسنپدراگون ۸۴۵ یا اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام و یک پورت USB 3.1 Type-C با پشتیبانی از حالت Alt Mode پورت DisplayPort

بنابراین قبل از اینکه بخواهید برای خرید یک لپ داک اقدام کنید، حتماً به الزامات آن از جمله سیستم عامل و خروجی ویدیویی گوشی خود دقت کنید. گرچه تعداد گوشی‌های اندکی از Lapdock پشتیبانی می‌کنند؛ ولی این فناوری در حال پیشروی بوده و روز به روز بر تعداد این دستگاه‌ها افزوده می‌شود.

قیمت لپ داک چقدر است؟

قیمت لپ داک از برندهای معتبر می‌تواند بین ۳۹۹ تا ۵۴۹ دلار باشد. ولی شما همچنین می‌توانید یک لپ داک با کیفیت و امکانات خوب را با قیمتی پایین‌تر از برند‌های ناشناس‌تر تهیه کنید. قبل از خرید می‌توانید فروشگاه‌های مختلف را چک کنید.

استفاده از Lapdock چه معایبی دارد؟

هیچ فناوری به تنهایی کامل نیست و لپ داک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گزارشات متعددی به دست رسیده که نشان می‌دهند مشکل کیفیت صدا در اسپیکر‌های این دستگاه‌ها مشکل رایجی است (گرچه این مشکل به راحتی با یک خروجی صوتی خارجی قابل حل است).

علاوه بر این، کارهایی که شما می‌توانید با استفاده از Lapdock انجام دهید در مقایسه با یک لپ تاپ بسیار محدودتر است. پس اگر می‌خواهید ویرایش ویدیویی حرفه‌ای انجام دهید یا بازی‌های حرفه‌ای بازی کنید، بهتر است از یک لپ تاپ استفاده کنید.

آیا لپ داک در آینده جایگزین لپ تاپ می‌شود؟

با روی کار آمدن محاسبات ابری، فاصله‌ای که بین عملکرد آن‌ها با کامپیوترهای گیمینگ رده بالا وجود داشت، اکنون از بین رفته است. در هر صورت اگر به دنبال کاهش تجهیزات فنی خود هستید و یک تلفن هوشمند قدرتمند در دست دارید، داشتن یک لپ داک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد و شما را از داشتن یک لپ تاپ بی‌نیاز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*