آپشن های خودروهای روز

جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان که ما از آنها بی‌نصیب هستیم

خودروسازان بزرگ همواره محصولات پرچمدار و لوکس خود را به پیشرفته‌ترین و گران‌ترین امکانات مجهز می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با لیستی از جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان آشنا کنیم که در بازار ایران به ندرت دیده می‌شوند.

خودروسازان بزرگ برای محصولات پرچمدار و لوکس خود علاوه بر موتور قدرتمند، طراحی جذاب و متریال باکیفیت چندین آپشن مدرن و پیشرفته نیز در نظر می‌گیرند که در سایر خودروها به ندرت دیده می‌شود. از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان آشنا کنیم؛ آپشن‌هایی که بسیار پرکاربرد هستند و می‌توانند ضمن راحتی رانندگی، ایمنی سرنشینان را به میزان چشمگیری افزایش دهند.

جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان

سیستم دید در شب (Night Vision)

آپشن های خودروهای روز

سیستم نایت ویژن یا دید در شب به عنوان یکی از جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان محسوب می‌شود. همچنین این آپشن را باید یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات امنیتی در جهان دانست که در حال حاضر فقط در خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت وجود دارد. البته در گذشته نیروهای نظامی فقط از این تکنولوژی بهره می‌بردند، اما این آپشن اکنون به عنوان یک امکان پیشرفته در خودروهای لوکسی چون بی ام و 530، دی اس 7 کراس بک و مرسدس بنز 500S به مشتریان ارائه می‌شود.

گفتنی است جنرال موتورز در سال 2004 میلادی این سیستم را در نسل هشتم کادیلاک DeVille به عنوان یک سیستم فوق پیشرفته ارائه کرد و توانست نام خود را به عنوان نخستین خودروساز ارائه دهنده سیستم دید در شب به ثبت برساند. سیستم نایت ویژن با استفاده از دوربین و سیستم مادون قرمز می‌تواند تصاویر واضحی از مسیر تاریک را در اختیار راننده قرار دهد.

خودروهایی چون بی ام و سری 7 می‌توانند حداکثر توانایی سیستم دید در شب را ارائه دهند؛ به گونه‌ای که اکنون این سیستم می‌تواند حرارت اجسام یا موجودات زنده را با استفاده از حسگر گرمایشی تشخیص و با پخش صدا به راننده هشدار دهد. همچنین بررسی‌های موسسه‌های مختلف نیز حاکی از آن است که با استفاده از این سیستم آمار تصادفات جاده‌ای در شب به میزان قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده است.

سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

آپشن های خودروهای روز

سیستم پیشگیری از تصادف یا PCS نیز یکی دیگر از جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان شناخته می‌شود. این سیستم را همچنین باید جزو گرانترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودروهای لوکس نیز دانست که به کمک اطلاعاتی جمع‌آوری شده از دوربین‌ها، رادارها، اشعه لیزر و سایر حسگرها می‌تواند به میزان چشمگیری از تصادفات جلوگیری کرده و جان سرنشینان را حفظ کند. این سیستم پیشرفته به شکل لحظه‌ای شرایط جاده و سایر خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف، ابتدا به راننده هشدار داده و سپس به شکل اتوماتیک اقدام خواهد کرد.

شرکت مرسدس بنز در سال 2003 مدل اولیه این سیستم را برای اولین بار در مرسدس بنز S کلاس ارائه کرد که نسبت به نسخه‌های پیشرفته امروزی دارای عملکرد محدودی بود. این سیستم قادر است با جمع‌آوری اطلاعات مختلف، موقعیت، فاصله و سرعت خودروهای اطراف را محاسبه کند و راننده را از برخورد احتمالی آگاه سازد. همچنین برخی از انواع مختلف این سیستم قادرند قبل از وقوع تصادف به شکل اتوماتیک روی ترمزهای خودرو فشار اضافی ایجاد کرده و از هر نوع خسارت بیشتر ناشی از تصادف به راننده جلوگیری کنند.

مدل‌های پیشرفته سیستم پیشگیری از تصادف با نام Pre-Collision عرضه می‌شوند که خودروهای لوکس و پرچمدار شرکت‌های فورد، مرسدس بنز و تویوتا از آن بهره می‌برند. همچنین این سیستم می‌تواند تا قبل از برخورد، کمربندها را سفت کرده، سانروف را ببندد و صندلی‌های خوابیده را به حالت اولیه بازگرداند.

هشدار نقطه کور (BSD)

آپشن های خودروهای روز

فناوری تشخیص نقاط کور یا Blind Spot Detection امکانی را برای رانندگان خودروهای لوکس فراهم کرده تا بتوانند به تمام نقاط کور خودرو دید کامل داشته باشند. این فناوری با استفاده از سنسورهایی که درون سپر یا زیر آینه‌های جانبی خودرو تعبیه شده می‌تواند در زمان رانندگی با نشانگرهای زردرنگ یا قرمزرنگ به راننده هشدار داده و او را از وجود خودروهای اطراف آگاه سازد.

در این فناوری پس از این که سیستم هشدار نقطه کور فعال شد، سنسورهای التراسونیک این سیستم به شکل دائمی امواجی را با طول موج کوتاه منتشر خواهند کرد. از این رو اگر یک جسم در مسیر این امواج قرار بگیرد و مانع انتشار آنها شود، سنسورهای سیستم BSD بلافاصله به کامپیوتر خودرو پیامی را می‌فرستند و کامپیوتر نیز این پیام را به شکل هشدار در معرض دید راننده قرار خواهد داد.

همچنین هشدار این سیستم روی مانیتور جلو راننده یا چراغ تعبیه شده در گوشه آینه‌های جانبی نشان داده خواهند شد. علاوه بر این، سیستم BSD برخی از خودروها هنگام وجود خودرو در نقطه کور روی فرمان لرزش کوچکی را به وجود خواهند آورد تا راننده نسبت به وجود آنها آگاه شود.

سیستم هشدار خواب آلودگی (ATTENTION ASSIST)

آپشن های خودروهای روز

از آنجایی که خواب آلودگی یکی از دلایل اصلی در ایجاد تصادف در جاده‌های برون‌شهری محسوب می‌شود، به همین دلیل سیستم هشدار خواب آلودگی بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا خودروسازان بزرگ برای محصولات پرچمدار و لوکس خود این آپشن را ارائه می‌دهند. سیستمی که نخستین بار در محصولات شرکت ولوو در اختیار مشتریان قرار گرفت و با یک دوربین کوچک که در مقابل راننده نصب می‌شود می‌تواند به شکل لحظه‌ای چهره راننده را پردازش کرده و از خوب آلودگی یا هشیار بودن راننده مطلع شود.

در واقع این سیستم با دوربین خود تصاویر مربوط به وضعیت سر و چشم‌های راننده را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ اگر راننده برای یک مدت مشخص مسیر انحرافی خودرو را اصلاح نکند یا چشمان او بیش از حد تعیین شده بسته تشخیص داده شود، با پخش یک هشدار باعث بیدار شدن راننده خواهد شد.

سیستم دسترسی آسان (EASY Access)

آپشن های خودروهای روز

سیستم دسترسی آسان (EASY Access) یکی دیگر از جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان محسوب می‌شود که لکسوس LX570 و RX200t به جدیدترین نسخه این سیستم مجهز هستند. البته در خودروهایی چون هیوندای ix55 مدل ابتدایی این سیستم می‌توانست بعد از خاموش شدن خودرو فرمان را به سمت بالا بفرستد تا فرایند سوار و پیاده شدن به خودرو آسان شود.

اما اکنون مدل پیشرفته این سیستم بعد از خاموش شدن خودرو قادر است به شکل اتوماتیک صندلی راننده را به عقب بفرستد، فرمان را بالا یا درون داشبورد ببرد تا برای پیاده شدن فضای بیشتری فراهم شود. بعد از سوار شدن نیز با فشردن دکمه استارت این سیستم فعالیت خود را آغاز کرده و فرمان و صندلی را به حالت قبل برخواهد گرداند.

آخرین مدل از لکسوس LX570 نیز از کامل‌ترین مدل سیستم دسترسی آسان بهره می‌برد که چند ثانیه پس از خاموش شدن ضمن اعمال تمام تغییراتی که به آن اشاره شد، ارتفاع خودرو را نیز پس از هر بار خاموش شدن و توقف کامل کاهش خواهد داد تا فرایند سوار و پیاده شدن بیش از پیش آسان شود.

کروز کنترل هوشمند (ACC)

آپشن های خودروهای روز

کروز کنترل هوشمند (ACC) یکی از پرکاربردترین تجهیزات در این لیست است. این سیستم با نام‌هایی چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر و آداپتیو کروز کنترل (Adaptive cruise control) نیز شناخته می‌شود که البته آن را با نام اختصاری ACC در لیست آپشن‌های خودروها درج می‌کنند.

این سیستم ضمن تثبیت سرعت قادر است فاصله خود را با خودروی جلویی تنظیم نماید. همچنین این سیستم پس از تنظیم سرعت و فاصله مورد نظر می‌تواند با استفاده از «سنسور حرکتی» و «رادار اسکن جاده‌ای» هدایت خودرو را در دست گرفته و فاصله با خودرو جلویی را حفظ کند. علاوه بر این اگر خودرو مقابل به شکل ناگهانی متوقف شود، کروز کنترل بلافاصله برای توقف، ترمزها را فعال خواهد کرد.

حالت رانندگی آداپتیو (Adaptive Drive Mode)

آپشن های خودروهای روز

حالت رانندگی آداپتیو در لیست جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان کمی ناآشنا به نظر می‌رسد. همچنین در بازار ایران فقط جدیدترین مدل خودروهای لوکس بی ام وی سری 7 یا بی ام و سری 5 از این قابلیت بهره می‌برند؛ در این خودروها علاوه بر حالت‌های رانندگی نظیر اسپرت، اکو و کامفورت یک کلید ویژه برای فعالسازی حالت رانندگی آداپتیو نیز به چشم می‌خورد. در واقع این حالت شرایط فنی خودرو را با حالت رانندگی شما تطبیق داده و تنظیمات مختلفی را به شکل اتوماتیک در نظر خواهد گرفت.

در صورت فعالسازی حالت رانندگی آداپتیو اگر با سرعت کم و آهسته به رانندگی بپردازید، سیستم آداپتیو قادر است میزان مصرف سوخت را کاهش داده و سطح خودرو را در حالت اقتصادی تنظیم کند که این تنظیمات مشابه حالت رانندگی اقتصادی یا ECO خواهد بود. همچنین اگر راننده با هدف شتاب‌گیری سریع یا افزایش سریع سرعت بخواهد پدال گاز را تا انتها فشار دهد، سیستم رانندگی آداپتیو در این شرایط فرمان را سفت کرده، نرمی کمک‌فنرها را کاهش داده و ارتفاع خودرو را نیز کم می‌کند. علاوه بر این موارد این سیستم می‌تواند حساسیت پدال گاز را نیز افزایش دهد.

سیستم استاپ/استارت (Stop/Start )

آپشن های خودروهای روز

سیستم استاپ/استارت که در برخی از خودروها به عنوان سیستم میکروهیبرید (Micro Hybrid System) نیز شناخته می‌شود معمولا در زیر دکمه استارت همانند یک کلید کوچک یا به شکل جداگانه روی کنسول مرکزی یا حتی در کنار فرمان تعبیه می‌شود. این سیستم با هدف کاهش مصرف سوخت در زمان درجا کار کردن خودرو طراحی شده است؛ برای مثال در توقف‌های کوتاه پشت چراغ قرمز این سیستم می‌تواند موتور خودرو را خاموش کند تا مانع مصرف بنزین اضافی شود.

این سیستم در زمان توقف کامل خودرو و هنگامی که راننده دنده را در وضعیت خلاص قرار می‌دهد، واحد کنترل آن اطلاعات مربوط به توقف خودرو و رسیدن سرعت به صفر کیلومتر بر ساعت را دریافت کرده و بلافاصله فرمان خاموش شدن خودرو را به کامپیوتر مرکزی یا ECU ارسال می‌کند. سپس کامپیوتر با بررسی اطلاعات دریافتی به قطع برق پیشرانه و سیستم سوخت‌رسانی اقدام خواهد کرد تا خودرو به شکل کامل خاموش شود.

البته برای روشن شدن مجدد پیشرانه به فشردن کلید استارت نیازی نخواهد بود؛ چرا که بلافاصله با قرار دادن دنده در وضعیت D یا فشردن پدال گاز، کامپیوتر مرکزی خودرو مجددا برق را به پیشرانه و سیستم سوخت‌رسانی می‌فرستد تا پیشرانه با استارت مجدد روشن شود. از این رو سیستم استاپ/استارت در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا نقش بسیار زیادی خواهد داشت.

سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)

آپشن های خودروهای روز

از یکی دیگر از جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان می‌توان به سیستم RCTA یا هشدار عبور ترافیک عقب اشاره کرد که یک سیستم ایمنی بسیار پرکاربرد بوده و راننده قادر است به کمک آن از وجود خودروهایی که از عقب نزدیک می‌شوند آگاه شود.

البته برخی بر این باورند که در بازار ایران نیز خودروهای متعددی از سیستم‌هایی نظیر دوربین و سنسور دنده عقب یا دوربین 360 بهره می‌برند که می‌توانند همانند آپشن RCTA عمل کنند، اما باید بدانید این سیستم‌ها فقط قادر به نمایش خودروهایی هستند که به شما نزدیک می‌شوند، اما سیستم RCTA همواره در حال اسکن سمت چپ و راست خودرو بوده و فاصله، سرعت و جهت خودروها را در محدوده 50 متری مورد محاسبه قرار خواهد داد.

از این رو اگر سیستم هشدار عبور ترافیک عقب طبق بررسی‌های خود احتمال برخورد با یکی از خودروهای اطراف را تشخیص دهد، این موضوع را از طریق هشدارهای صوتی و دیداری به راننده اطلاع خواهد داد. همچنین این فناوری اگر با سیستم هشدار نقاط کور بر پایه رادار ترکیب شود، قادر است بهترین عملکرد را ارائه داده و از برخورد این خودروهای لوکس با سایر خودروها یا عابران جلوگیری کند.

دستیار پارک هوشمند (Car Park Assistant)

آپشن های خودروهای روز

در پایان لیست جذاب ترین آپشن های خودروهای روز جهان به اتو پارک یا دستیار پارک هوشمند می‌رسیم که در بازار ایران نیز خودروهایی چون سانتافه نیوفیس یا تویوتا CHR از آن بهره می‌برند. رانندگان به کمک این سیستم می‌توانند به آسانی خودرو را از لاین حرکت به نقطه پارک انتقال دهند تا فرایند پارک خودرو بیش از پیش آسان شود.

سیستم اتو پارک قادر است مواردی چون پارک دوبل، پارک یک مرحله‌ای عمودی و پارک دو مرحله‌ای زاویه‌ای را به انجام برساند. این سیستم با هدف آسان‌تر کردن مراحل پارک و افزایش راحتی ایمنی برای پارک خودرو در فضاهای محدود طراحی شده است. این سیستم برای شناسایی اشیای مختلف از روش‌های متعددی استفاده می‌کند؛ برخی از مدل‌های اتوپارک به سنسورهای ویژه در اطراف سپرهای عقب و جلو مجهز هستند.

برخی خودروسازان برای سنسورهای جانبی اتو پارک از سنسور‌های الکترومغناطیسی یا اولتراسونیک فراصوتی استفاده می‌کنند که می‌تواند فاصله خودرو با اشیای اطراف را تشخیص دهد. این سیستم قادر است با ارسال یک موج فراصوت به اطراف و دریافت فرکانس برگشتی از طریق سنسورهای صوتی فاصله و حجم اشیا را به طور دقیق محاسبه کند. سپس کامپیوتر این داده‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهد تا خودرو بتواند از موقعیت خود در میان اشیایی که در اطراف آن قرار دارند به درک صحیحی دست پیدا کند.