سورن پلاس

مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس ؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟

سورن پلاس و رانا پلاس به عنوان دو محصول جدید ایران خودرو در قالب طرح پیش فروش به بازار عرضه شدند، اما از میان آنها کدام‌یک از ارزش خرید بیشتری بهره می‌برد؟

خودروسازان داخلی با ارائه نسخه‌های پلاس توانستند مشکل معرفی نسل جدید محصولات خود را برطرف سازند و آنها را با اختلاف قیمت نه چندان زیاد نسبت به نسخه‌های اصلی به بازار عرضه کنند که البته همین نسخه‌های ارتقا پیدا کرده نیز مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند. ایران خودرو به تازگی رانا پلاس و سورن پلاس را در قالب طرح پیش فروش عادی به بازار عرضه کرد، اما از میان این دو خودرو کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه با مقایسه این دو خودرو به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس

بخش فنی

سورن پلاس

این خودروها از دو پیشرانه کاملا متفاوت بهره می‌برند؛ در واقع ایران خودرو برای سورن پلاس پیشرانه 1.7 لیتری EF7 و برای رانا پلاس موتور 1.6 لیتری TU5 را در نظر گرفته است. هرچند پیشرانه رانا پلاس نسبت به سورن پلاس قدرت و گشتاور کمتری را تولید می‌کند، اما نسبت به EF7 مشکلات کمتری را به همراه داشته و به عنوان یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها برای محصولات داخلی محسوب می‌شود. پیشرانه رانا پلاس می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را به تولید برساند. در طرف مقابل پیشرانه سورن پلاس نیز قادر به تولید قدرتی معادل 115 اسب بخار و گشتاور 159 نیوتن‌متر است.

این دو خودرو از لحاظ شتاب صفر تا 100 نیز در یک سطح قرار دارند. هر دو خودرو می‌توانند ظرف مدت 12 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. این برابری نیز به وزن سنگین سورن پلاس مربوط می‌شود. از آن طرف موتور رانا پلاس با توجه به وزن خودرو بازدهی مناسبی دارد. همچنین وزن کم رانا پلاس باعث شده تا این خودرو سوخت کمتری را نیز مصرف کند؛ به گونه‌ای که به ازای هر 100 کیلومتر نیم لیتر بنزین کمتری نسبت به سورن پلاس می‌سوزاند.

بخش طراحی

سورن پلاس

این دو خودرو در واقع فیس لیفت مدل‌های خودروهای قدیمی محسوب می‌شوند و به همین دلیل طراحی جدید و خاصی را ارائه نخواهند داد. ایران خودرو در این به‌روزرسانی برای سورن پلاس از همان بدنه قدیمی سمند استفاده کرده و فقط چراغ‌های آن کمی منحنی‌تر به نظر می‌رسد. رانا نیز به دلیل این که فیس لیفت 206 صندوقدار محسوب می‌شود، اکنون در نمای پشتی خود به 206 شباهتی نداشته و در مقایسه با آن کمی جدیدتر به نظر می‌رسد.

سورن پلاس

هرچند رانا پلاس از لحاظ طراحی بیرونی نسبت به سورن پلاس برتری‌هایی دارد، اما در بخش کابین موفق ظاهر نشده است. پلاستیک‌های کاملا خشک آن ناخوشایند بوده و سایر عناصر استفاده شده در کابین نیز با انتقاد کارشناسان مواجه شده است. در طرف دیگر سورن پلاس با وجود این که طراحی جدیدی ندارد، اما در بخش کابین نسبت به رانا موفق‌تر عمل کرده است. فضای داخلی آن جادارتر بوده و صندوق عقب آن حدود 100 لیتر فضای بیشتری دارد. در واقع فضای صندوق عقب سورن پلاس 500 لیتر و رانا پلاس فقط 400 لیتر است.

به طور کلی باید عنوان کرد این دو خودرو از لحاظ ظاهری با نقاط ضعف و قوت خاص خود مواجه هستند و تصمیم‌گیری در این بخش به سلیقه و نحوه استفاده کاربران از آنها مربوط می‌شود.

بخش امکانات و آپشن‌ها

سورن پلاس

این دو محصول ایران خودرو از امکانات و آپشن‌های خاصی بهره نمی‌برند، اما با این وجود از امکانات مهم این دو خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، کروز کنترل، پنجره‌های برقی جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی و فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی آن اشاره کرد. البته سورن پلاس از کنترل تهویه اتوماتیک و تنظیم برقی صندلی‌های جلو نیز بهره می‌برد، اما ایران خودرو این دو آپشن را برای رانا پلاس در نظر نگرفته است

قیمت

سورن پلاس به عنوان فیس لیفت سمند بوده و به همین دلیل از رانا خودرو قدیمی‌تری محسوب می‌شود. در واقع سورن در سال 1385 و رانا در سال 1392 به بازار عرضه شدند. رانا نیز روی پلتفرم پژو 206 توسعه پیدا کرده و همچنین وجود پژو 206 صندوقدار مانعی برای فروش بیشتر این خودرو است. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت تا برای جلب نگاه بیشتر مشتریان نسخه پلاس آن را به بازار عرضه کند.

ایران خودرو در مهرماه 1400 سورن پلاس را با قیمت کارخانه 204 میلیون تومان و رانا پلاس را با قیمت کارخانه 180 میلیون تومان به بازار عرضه کرده است، از این رو این خودروها حدود 24 میلیون تومان اختلاف قیمتی دارند. رانا پلاس در بازار حدود 260 میلیون تومان و سورن پلاس نیز در بازار حدود 287 میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. به طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد سورن پلاس در بازار نسبت به رانا پلاس از طرفداران بیشتری بهره می‌برد. البته ایران خودرو قصد دارد به زودی رانا پلاس را به پیشرانه قدرتمندتری نیز مجهز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من انتظارم از رانا خیلی بیشتراز این حرفها بود باید یه سرو گردن از خودروی دنا بالاتر می ایستاد ولی متاسفانه کوچکتر از دنا و سورن پلاس میباشد من از ۲۰ به این خودرو ۱۰ درنظرگرفته و به دنا نمره۲۰ تقدیم میکنم انشاالله در سال آینده ما از ایران خودرو توقع دارم خودرو بالاتراز دنا پلاس به تصویر بکشد