ویندوز 11

11 نکته امنیتی مهم درباره ویندوز 11 که همه باید بدانند

مایکروسافت قابلیت‌های امنیتی متعددی را در سیستم عامل جدید خود ویندوز 11 ارائه کرده که در ادامه مطلب به 11 نکته مهم آن اشاره خواهیم کرد.

امروزه بیش از هر زمان دیگری کاربران برای امنیت دستگاه و داده‌های خود اهمیت قائل هستند و با قابلیت‌هایی که مایکروسافت در ویندوز 11 در اختیار کاربران قرار داده، بسیار مهم است که تمام تدابیر ممکن را جهت حفظ امنیت سیستم عامل خود در نظر بگیرید، خصوصاً اگر این سیستم عامل را با روش جایگزین روی پردازنده‌ای که هنوز رسماً پشتیبانی نمی‌شود، نصب کرده‌اید.

مایکروسافت به شدت روی این موضوع تاکید دارد که اگر قصد نصب ویندوز 11 روی رایانه‌ شخصی خود را دارید، مادربرد دستگاه شما باید از Trusted Platform Module (یا به اختصار TPM) نسخه‌ 2.0 برخوردار باشد که نشان می‌دهد این شرکت چقدر نسبت به امنیت جدیدترین سیستم عامل خود جدی است.

TPM نسخه‌ 2.0 قابلیتی است که هویت کاربران را بررسی و تایید می‌کند و داده‌ها را از هرگونه حمله احتمالی محافظت می‌کند. علاوه بر سایر محافظت‌ها، TPM اساساً دسترسی شخصی دیگر با دستگاهی غیر از دستگاه ثبت شده را دشوارتر می‌سازد.

با این حال، TPM تنها بخشی از قابلیت‌های امنیتی ویندوز 11 به شمار می‌رود که در ادامه لیستی از موردنیازترین‌های آن‌ها را مشاهده می‌کنید. ابتدا جهت دسترسی به بخش تنظیمات، روی آیکون استارت منو یا آیکون جست‌وجو در نوار وظیفه کلیک کنید و سپس در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.

11 نکته امنیتی درباره ویندوز 11

1. مرکز به‌روزرسانی

همواره یکی از لازمه‌های حفظ امنیت هر دستگاهی به‌روزسانی مداوم نرم‌افزار آن است و اگر گزینه‌ Windows Update را در بخش تنظیمات انتخاب کنید، جدیدترین پچ‌ها و به‌روزرسانی‌ها جهت رفع باگ‌ها را مشاهده می‌کنید. همچنین با کلیک روی گزینه Advanced و سپس Active hours می‌توانید ساعاتی را تعیین کنید تا طی آن دستگاه شما به هیچ وجه خاموش نشود و در نتیجه، زمانی که مشغول کار هستید به‌روزرسانی جدیدی دانلود و پس از آن دستگاه شما ریستارت نشود.

ویندوز 11

2. گزینه‌های امنیتی برای ورود به سیستم عامل

با کلیک روی نام خود در قسمت بالا سمت چپ بخش تنظیمات و سپس Sign-in options، روش‌های مختلف جهت ورود یا لاگین به ویندوز 11 به شما نمایش داده می‌شود. اگر گزینه‌های «تشخیص چهره» (Facial recognition) با استفاده از وب‌کم یا «تشخیص اثر انگشت» (Fingerprint recognition) با استفاده از حسگر مخصوص در دسترس است، استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود از آنجا که امن‌تر از رمز عبور هستند و اکثر رایانه‌های مدرن از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

ویندوز 11

3. خروج از سیستم عامل در صورت فاصله گرفتن از دستگاه

با استفاده از گزینه If you’ve been away, when should Windows require you to sign in again? در بخش Sign-in options، همیشه زمانی که برای مدتی از دستگاه فاصله می‌گیرید و سیستم عامل در حالت Sleep قرار می‌گیرد، وارد کردن رمز عبور یا انجام تشخیص چهره یا اثر انگشت جهت ورود ضروری خواهد بود. در این بخش همچنین می‌توانید قابلیت Dynamic lock را فعال کنید تا در صورت فاصله گرفتن، دستگاه قفل شود.

4. ابزارهای امنیتی داخلی

با مراجعه به بخش Privacy & security و Windows Security می‌توانید مطمئن شوید که نرم‌افزار امنیتی مخصوص ویندوز 11 فعال است یا خیر. در صورتی که هیچ برنامه ترد پارتی جایگزینی را روی دستگاه خود نصب نکرده‌اید، فعال‌سازی این گزینه کاملاً ضروری است. هرگونه مشکل امنیتی با علامت تعجب زرد رنگ مشخص می‌شود که می‌توانید روی آن کلیک کنید و به جزئیات بیشتر جهت رفع آن دسترسی پیدا کنید.

ویندوز 11

5. اسکن بد افزار

در همان بخش Windows Security گزینه‌ای تحت عنوان Open Windows Security وجود دارد که شما را به مرکز امنیت ویندوز 11 هدایت می‌کند. اکثر قابلیت‌هایی که در این قسمت وجود دارد نظیر اسکن بد افزارهای خطرناک، به‌صورت خودکار در پس‌زمینه به اجرا در می‌آیند ولی همچنین با کلیک روی Virus & threat protection و انتخاب گزینه Quick scan به‌صورت دستی این کار را انجام بدهید.

ویندوز 11

6. بررسی مشکلات سخت‌افزاری

هرگونه مشکل سخت‌افزاری در دستگاه شما مانند مشکلات در TPM و پروسه‌ی Secure boot در صفحه‌ی Device security بعد از باز کردن ابزار Windows Security قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز اقدامات لازم جهت رفع آن‌ها و حفاظت از سیستم عامل و داده‌های خود را انجام بدهید.

ویندوز 11

7. تشخیص برنامه‌های مشکوک و حملات امنیتی

در قسمت App & browser در Windows Security دو قابلیت گنجانده شده است؛ Reputation-based protection که سیستم عامل را در حالت جست‌وجو برای برنامه‌های مشکوک یا برنامه‌هایی که به درستی کار نمی‌کنند، قرار می‌دهد و Exploit protection که از تاثیر حملات امنیتی و هک از راه دور می‌کاهد.

ویندوز 11

8. نمایش ابزارهای امنیتی فعال

در بخش Windows Security گزینه Open Windows Security را انتخاب کنید و سپس در برنامه‌ای که باز می‌شود، روی گزینه تنظیمات در پایین سمت چپ صفحه کلیک کنید. سپس قسمتی با نام Security providers را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد چه نرم‌افزاری وظیفه حفاظت سیستم عامل شما را بر عهده دارد که می‌تواند برنامه امنیتی مخصوص ویندوز 11 یا یک برنامه جایگزین ترد پارتی باشد. همچنین این امکان وجود دارد که نوتیفیکیشن‌های امنیتی را فعال کنید تا مطمئن شوید که همیشه از جدیدترین تغییرات در سیستم عامل خود مطلع خواهید شد.

ویندوز 11

9. مدیریت دسترسی‌ برنامه‌ها

مشابه گوشی‌های هوشمند، در ویندوز 11 نیز این قابلیت مهیا است تا دسترسی برنامه‌ها به امکانات مختلف سیستم عامل را مدیریت کنید. کافی است از بخش تنظیمات اصلی به Privacy & security مراجعه کنید و به پایین صفحه بروید تا با کلیک روی هر برنامه، دسترسی آن به امکاناتی نظیر موقعیت مکانی، دوربین یا میکروفون را تنظیم کنید.

ویندوز 11

10. تشخیص موقعیت مکانی دستگاه گمشده

ویندوز 11 به شما اجازه می‌دهد با مراجعه به Privacy & security و انتخاب گزینه Find my device موقعیت مکانی دستگاه را به‌صورت دوره‌ای ثبت و ذخیره کنید. این به شما کمک می‌کند تا در صورت گم شدن دستگاهتان، با ورود به حساب کاربری مایکروسافت خود از طریق دستگاهی دیگر مشاهده کنید که رایانه شما آخرین بار در چه مکانی بوده است.

ویندوز 11

11. رمزگذاری داده‌ها

رمزگذاری داده‌های هارد درایوتان، خواندن آن‌ها توسط شخصی دیگر را دشوارتر می‌سازد. هر رایانه‌ای از چنین قابلیتی بهره نمی‌برد اما اگر دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، با انتخاب Privacy & security و سپس Device encryption یک قدم دیگر در راستای حفظ امنیت داده‌های خود بردارید.

نظر شما کاربران گجت نیوز راجع به تنظیمات امنیتی ویندوز 11 چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*