سگ رباتیک تک تیرانداز

سگ رباتیک تک تیرانداز می‌تواند شکارچی بعدی انسان‌ها باشد

به تازگی یک کمپانی دفاعی از سگ رباتیک تک تیرانداز خود رونمایی کرد که مشابه ربات‌های قاتلی است که در فیلم‌ها و بازی‌های علمی – تخیلی دیده‌ایم.

استفاده از ربات‌های در عرضه‌های مختلف روز به روز در حال افزایش است. در این بین نیروهای نظامی در سراسر دنیا پیشتاز چنین انقلابی هستند و از ربات‌ها در قالب پهپاد، شناور سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین، تانک‌های رباتیک و… استفاده می‌کنند. حتی برخی قواهای نظامی نظیر نیروی هوایی آمریکا سگ‌های رباتیک نگهبان را برای حراست از پایگاه‌های خود وارد خدمت کرده‌اند.

گوست رباتیکس – Ghost Robotics که یک کمپانی آمریکایی مستقر در فیلادلفیا است، منحصرا روی سگ‌های رباتیک با کاربری‌های متفاوت نظامی و غیرنظامی فعالیت می‌کند که سگ رباتیک نگهبان نیروی هوایی آمریکا موسوم به ویژن 60 نیز یکی از آ‌ن‌هاست. این کمپانی حال سگ فلزی خود را به یک تفنگ تک تیرانداز دور زن مسلح کرده و آن را SPUR نام نهاده است؛ SPUR مخفف “Special Purpose Unmanned Rifle” به معنی «تفنگ بدون کاربر خاص منظوره» است.

سگ رباتیک تک تیرانداز

ویژن 60 که وظایفی نظیر گشت زنی، مراقبت، دیده بانی، شناسایی و حمل بار را انجام می‌داد، حال مسلح شده و بایستی در نبرد نیز شرکت کند. این ربات قادر است با اهداف تا فاصله 1.2 کیلومتر درگیر شود. ناگفته نماند شلیک تنها توسط کاربر انسانی از راه دور صورت می‌گیرد و ربات به هیچ وجه خود شلیک نمی‌کند.

سگ رباتیک تک تیرانداز به یک تفنگ با کالیبر جدید 6.5 میلی‌متری کریدمور مسلح است و خشابش دارای 10 گلوله است. این کالیبر در سال 2007 معرفی شد و یک کالیبر متوسط و بسیار دقیق با سرعت بالا و برد زیاد است. این کالیبر در سال 2017 توسط مرکز فرماندهی عملیات‌ ویژه وزارت دفاع آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و با 2 کالیبر دیگر مقایسه شد. در نهایت آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کالیبر کریدمور عملکرد بهتری در مقایسه با دو گلوله دیگر دارد.

گلوله‌ کریدمور در یک مسیر مستقیم پرواز کرده و به همین دلیل امکان هدف قرار دادن هر آنچه که تک تیرانداز می‌بیند را در برد بالا فراهم می‌کند. در حالی که کالیبرهای قدیمی‌تر نظیر 308. وینچستر به دلیل مسیر پرواز منحنی برد کمتری دارند. ناگفته نماند ربات مذکور می‌تواند گلوله‌های 7.62 میلی‌متری استاندارد ناتو را نیز شلیک کند.

سگ رباتیک تک تیرانداز

SWORD International MK 17 MOD 1

گوست رباتیکس اشاره‌ای به مدل اسلحه به کار رفته در این سگ رباتیک تک تیرانداز نکرده و تنها از کالیبر و البته سازنده اسلحه، یعنی کمپانی آمریکایی SWORD International، نام برده است. با توجه به این‌ که یک اسلحه تولید اسورد اینترنشنال با کالیبر 6.5 کریدمور قدرت آتش این ربات را فراهم می‌کند، می‌توان دریافت که از تفنگ MK-17 Mod 1 استفاده شده است. مشخصات این تفنگ اعم از برد آتش، خان لوله با نسبت 1:8 و مکانیزم سیستم پیستونی ضربه کوتاه آن نیز با مشخصات اعلامی از سوی سازنده SPUR مطابقت دارد.

برجکی که پذیرای اسلحه است پایدار شده و بدین‌ترتیب هنگام هدف‌گیری لرزش و انحراف ندارد. از این رو کاربر می‌تواند شلیک دقیق‌تری داشته باشد. ضمن این‌ که اسلحه به صداخفه‌کن نیز مجهز است که صدای انفجار هنگام شلیک و شعله خروجی از لوله را می‌پوشاند تا بدین‌ترتیب دشمن نتواند محل اختفای ربات را پیدا کند. این ربات همچنین به مکانیزم امن نیز مجهز است و در صورت نیاز کاربر می‌تواند از راه دور اسلحه را از کار انداخته و خشاب و جان لوله آن را خالی کند.

این ربات هم به صورت دستی توسط کاربر انسانی از راه دور کنترل شده و هم به صورت خودمختار مسیریابی و حرکت می‌کند. این ربات همچنین می‌تواند به صورت خودکار هدف یابی کرده و اسلحه‌ها را به سمتش نشانه رود، اما همانطور که پیش‌تر اشاره شد شلیک تنها با فرمان کاربر انسانی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه کاربر انسانی می‌تواند تمام مراحل هدف‌یابی و نشانه روی را نیز خود به صورت دستی و به روش کنترل از راه دور انجام دهد. ربات به یک دوربین با بزرگنمایی 30 برابری و دامنه دید بسیار وسیع مجهز است که با کمک آن می‌توان کوچکترین جزئیات را نیز از فاصله دور مشاده و هدف‌یابی کرد. این دوربین همچنین قابلیت تصویرسازی فروسرخ (دید حرارتی) برای دید در شب یا محیط‌های مه‌آلود و همچنین دید از بین دود و غبار دارد.

سگ رباتیک تک تیرانداز

ویژن 60 از نظر ظاهری مشابه سگ رباتیک معروف بوستون داینامیکس موسوم به اسپات است. نیروی هوایی آمریکا طی یک رزمایش در سال 2020 ویژن 60 و اسپات را مورد آزمایش قرار داد و مشخص شد هر دو می‌توانند از پله بالا روند، در مسیرهای پیچیده و ناهمواره به راحتی ناوبری کنند و در صورتی که زمین بخورند یا چپ شوند، مجددا روی پای خود بایستند. هر دو ربات تا 14 کیلوگرم بار حمل کرده و 1.6 متر بر ثانیه سرعت دارند. البته گوست رباتیکس مدعی است ویژن 60 به زودی قادر است با سرعت 3 متر ثانیه حرکت کند.

سگ رباتیک تک تیرانداز 7.7 کیلوگرم وزن داشته و می‌تواند بدون خستگی از سخت‌ترین موانع و مسیرها گذر کرده و پس از رسیدن به نقطه مورد نظر ساعت‌ها در کمین بماند. پس از کشف هدف نیز سریعا آن‌ها را نشانه رفته و کاربر انسانی را مطلع می‌سازد تا در صورت لزوم دستور شلیک را بدهد. یک حسن دیگر SPUR این است که می‌تواند در محیط‌های آلوده به مواد رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی به انجام عملیات بپردازد. گرچه یک تک تیرانداز نیز می‌تواند با لباس محافظ در این مناطق حاضر شود، اما هرچه حضورش بیشتر طول بکشد بدنش بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه تحمل یک لباس محافظ برای طولانی مدت نیز بسیار سخت است و سبب کاهش دقت و سطح عملکرد انسان می‌شود.