خودروهای خارجی

خودروهای خارجی بازار ایران با دلار ۸۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند؛ امیدوار به ارزانی پس از واردات نباشید

طبق گفته کارشناسان صنعت خودرو، خودروهای خارجی بازار ایران با دلار ۸۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند و پس از رفع ممنوعیت واردات نیز منتظر ارزانی نباشید.

پس از آن که مصوبه آزادسازی واردات خودرو از سوی مجلس مطرح شد، قیمت خودروهای داخلی و خودروهای خارجی بازار ایران کمی کاهش پیدا کرد، اما هم‌اکنون روند نزولی قیمت‌های متوقف شده و مجددا خودروها به قیمت سابق خود باز گشته‌اند. این در صورتی است که طبق گفته متخصصان حوزه خودرو، بعید به نظر می‌رسد واردات خودرو آزاد شده و بازار تحولی را تجربه کند.

نیما آگاهی، کارشناس بازارهای مالی در ارتباط با این مسئله عنوان کرده است که دولت و مجلس قصد دارند تا با رفع ممنوعیت ورود خودرو به کشور از عوارض گمرکی درآمدزایی کنند. با این وجود تاکنون مجلس و دولت برای اجرایی کردن این مصوبه با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. دولت با آزادسازی واردات خودرو در سال پیش رو موافقت کرده است،‌ اما مجلس در تلاش است که طی امسال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود.

آزادسازی واردات خودرو انحصار موجود در بازار را می‌شکند

آگاهی در ادامه با اشاره به این که بازار خودرو کشور در حال حاضر دچار انحصار شده است، بیان کرد که در صورت آزادسازی واردات خودرو انحصار موجود از بین رفته و خودروهای خارجی بازار ایران کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. این در صورتی است که هم‌اکنون خودروهای خارجی بازار ایران با دلار ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. با توجه به تغییرات اعمال شده در مصوبه آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان از آن انتظار از بین بردن انحصار را داشت.

آگاهی عنوان می‌کند که نمی‌توان به کاهش قیمت خودروهای داخلی امید زیادی داشت؛ چرا که قیمت نهایی محصولات بالا بوده و از آن طرف بهره‌وری پایین است. در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی داخلی به دنبال آن هستند تا محصولات خود را با قیمت بازار همسان‌سازی کنند که در صورت عملی شدن این موضوع می‌توان روزهای خوبی را برای بازار کشور پیش‌بینی کرد،‌ زیرا هم‌اکنون دلالان بیشترین سود را می‌برند.

طبق گفته این کارشناس، نباید منتظر بود که خودروهای خارجی بازار ایران کاهش قیمت را تجربه کنند و ثبات در بازار این خودروها امکان‌پذیرتر است. بازار خودروهای خارجی از بالا رفتن قیمت دلار سیگنال مثبت و همچنین از رفع ممنوعیت واردات خودرو سیگنال منفی دریافت می‌کند که این دو جریان یکدیگر را خنثی می‌کنند.

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی در رابطه با آینده بازار خودرو کشور بیان می‌کند نوسانات موجود در بازار ارز، صنعت خودرو را تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهد. افراد برای دریافت سود بلندمدت در بازار خودروهای خارجی سرمایه‌گذاری می‌‌کنند، زیرا در صورت آزادسازی واردات خودرو احتمال دارد که خودروها در کوتاه‌مدت کاهش قیمت را تجربه کنند که در این صورت سرمایه‌گذاری در بازار می‌تواند گزینه خوبی باشد،‌ اما مجددا قیمت‌ها روند صعودی پیدا خواهند کرد.

خودروهای خارجی بازار ایران از نرخ ارز تأثیر مستقیم می‌پذیرند

طبق گفته میلاد صادقی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی،‌ نمی‌توان برای رفع ممنوعیت واردات خودرو شانس زیادی قائل شد، چرا که در حال حاضر بازار تحت سلطه ذی‌نفعان قدرتمندی است و آزادسازی واردات خودرو تنها به منظور صدور مجوز برای محصولاتی که در گمرک دپو شده‌اند مطرح شده است. نرخ ارز روی خودروهای خارجی بازار ایران تأثیر مستقیم می گذارد؛ این در صورتی است که خودروهای داخلی تحت تأثیر قیمت تمام شده تولید قرار دارند و نمی‌توان منتظر پایین آمدن قیمت آن‌ها بود. متقاضیان خودرو در حال حاضر می‌توانند به جای خرید از بازار آزاد به سراغ طرح‌های فروش شرکت‌های خودروسازی بروند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*