تسلا

تسلا، اولین خودروساز تاریخ با سرمایه بیش از 1 تریلیون دلار شد

تسلا به لطف راه اندازی سایت تولیدی خود در چین موفق شد به نخستین خودروسازی تبدیل شود که به سرمایه 1 تریلیون دلاری دست پیدا می‌کند.

روز گذشته سهام تسلا با انتشار خبر انعقاد قرارداد همکاری با شرکت اجاره اتومبیل Hertz به شدت افزایش پیدا کرد. کمپانی هرتز قصد دارد 100 هزار اتومبیل الکتریکی را برای اجاره دادن در قاره اروپا و ایالات متحده، از این برند خریداری کند. در نهایت این مناقصه باعث افزایش 12.7 درصدی ارزش سهام کمپانی تسلا شد تا این برند آمریکایی به اولین خودروساز تاریخ با سرمایه بیش از 1 تریلیون دلاری تبدیل شود. هیچ خودروسازی تا پیش از این نتوانسته بود به چنین سرمایه‌ای دست پیدا کند.

در واقع تعداد شرکت‌های تریلیون دلاری در جهان انگشت شمار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گوگل، اپل، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک اشاره کرد. با افزایش ارزش سهام، تسلا اکنون به پنجمین شرکت بزرگ آمریکایی از نظر ارزش بازار تبدیل شده و جایگزین فیسبوک شده است. این تغییرات گسترده در ارزش بازار بعد از بستن قرارداد با شرکت هرتز، حتی خود ایلان ماسک را هم شگفت‌زده کرده است. او می‌گوید مشکل اصلی تسلا کمبود تقاضا نیست، بلکه ظرفیت‌های تولید این شرکت پاسخگوی تقاضا نیست.

تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی Wedbush Securities می‌گویند تقاضا برای خرید اتومبیل‌های الکتریکی Tesla اکنون 10 درصد بیشتر از ظرفیت تولید این کمپانی است. سهام تسلا روز گذشته روی 1,024 دلار بسته شد، اما تحلیلگران این کمپانی معتقدند که به زودی ارزش سهام این شرکت به 1,500 دلار خواهد رسید.

تسلا

ظاهراً سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند اینکه یک شرکت زنجیره‌ای بزرگ اجاره خودرو می‌خواهد به طور گسترده از اتومبیل‌های برقی Tesla استفاده کنند، باعث محبوبیت هرچه بیشتر این برند شود. پس از اینکه 100 هزار خودرو تسلا تا پایان سال 2022 تحویل داده شود، بیش از 20 درصد ناوگان اتومبیل‌های اجاره‌ای کمپانی هرتز در ایالات متحده و اروپا را اتومبیل‌های الکتریکی تشکیل خواهند داد.

دیروز در گزارشی منتشر شد که خودرو تسلا مدل 3 به محبوب‌ترین اتومبیل جدید اروپا در بین اتومبیل‌هایی با هر نوع سوخت تبدیل شده است. همه این‌ها دست به دست هم داده تا سرمایه‌گذاران از ادعاهای سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌ های ملی آمریکا (NHTSA) مبنی بر استفاده تسلا از نسخه آزمایشی سیستم رانندگی خودران در جاده‌های ایالات متحده و نقض به‌روزرسانی FSD Beta 10.3 که اخیراً برای حل مشکل سرعت منتشر شده، هراسی نداشته باشند.

عملکرد فوق‌العاده تسلا در بازار خودرو چین

شرکت شانگهای چین نه تنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأسیس شد و توانست به چینی‌ها اجازه دهد به صورت قانونی روی شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کنند، بلکه برخلاف بسیاری از کسب و کارهای دیگر، توانست در سه ماهه سوم سال 2021 میلادی (فصل جاری) به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای الکتریکی نیز تبدیل شود. در واقع در خاک خود آمریکا، تسلا فقط دو برابر بیشتر از چین خودروهایش را فروخته است.

شاید این آمار با راه‌اندازی کارخانجاتی در تگزاس و برلین دستخوش تغییراتی شود، اما سایت چینی تسلا تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است و به این شرکت اجازه داده به تولید 1 میلیون خودرو الکتریکی در سال دست پیدا کند. CNBC در گزارشی اشاره کرده که سود تسلا در سه ماهه سوم امسال از فروش اتومبیل‌های برقی در چین 3.11 میلیارد دلار و در خاک ایالات متحده نیز 6.41 میلیارد دلار بوده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، به زودی از هر چهار خودرو الکتریکی که در چین فروخته می‌شود، یک خودرو متعلق به برند تسلا خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*