تارا برقی

مشخصات فنی تارا برقی ایران خودرو؛ طراحی با الگوبرداری از خودروهای تسلا!

گروه صنعتی ایران خودرو در حال آماده سازی تارا برقی برای عرضه در بازار است. ظاهرا این اتومبیل با الگوبرداری از محصولات تسلا طراحی شده است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی جهان رو به تولید خودروهای برقی آورده‌اند که دلیل اصلی این موضوع کاهش آلودگی‌های کربنی است. خودروهای برقی ابتدا به بازار کشورهای اروپایی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا عرضه شده و پس از آن کشورهای دیگر نیز از این خودروها بهره‌مند خواهند شد.

در شرایطی تولید خودروهای برقی در جهان کلید خورده است که شرکت‌های ایرانی در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته و به جای تولید تنها به پرده‌برداری از نمونه اولیه اتومبیل‌های برقی نظیر ساینا برقی و رانا برقی پرداخته‌‌اند. شرکت ایران خودرو در جدیدترین اقدام خود از تارا برقی پرده برداشته است.

تارا برقی

لازم به ذکر است که ایران خودرو برای تولید این نسخه از تارا با جتکو همکاری مشترکی داشته است. طبق گفته مدیرعامل جتکو، طراحی برخی از قطعات تارا با الگوبرداری از محصولات تسلا انجام شده است. ایران خودرو برای تارا برقی یک پیشرانه الکتریکی در نظر گرفته که توانی برابر با ۱۰۷ اسب بخار را به همراه گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متری به تولید می‌رساند. شتاب صفر تا صد این اتومبیل در ۹ ثانیه رقم می‌خورد و می‌تواند تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. گیربکسی که برای تارا برقی در نظر گرفته شده از سری گیربکس‌های رایج ایران خودرو است که این مسئله یکی از نقاط ضعف تارا برقی محسوب می‌شود، چرا که معمولا اتومبیل‌های برقی با جعبه دنده‌های متفاوتی نسبت به خودروهای درون سوز روانه بازار می‌شوند.

ظرفیت باتری‌های این نسخه از تارا ۴۵ کیلووات است که تارا برقی را قادر به طی کردن مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌سازند. لازم به ذکر است که به منظور جایگذاری موتور و پکیج باتری در تارا برقی،‌ موتور و سیستم اگزوز نسخه غیر برقی از این خودرو حذف شده‌اند.

تارا برقی با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد؟

در حال حاضر شرکت ایران خودرو اطلاعات بیشتری را در رابطه با این نسخه از تارا رسانه‌ای نکرده است. مطابق با اخبار منتشر شده، بهای تمام شده تارا برقی در حدود ۲۵ هزار دلار بوده که چنانچه دولت از این خودرو حمایت کند می‌‌توان آن را با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار خریداری کرد. اکنون باید دید که سرانجام تارا برقی روانه خط تولید ایران خودرو خواهد شد یا خیر.