آیفون 13

بررسی آیفون 13 اپل ؛ طراحی، سخت افزار، نرم افزار، نمایشگر، دوربین و باتری

در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی آیفون 13 اپل در بخش‌های مشخصات، طراحی، نمایشگر، سخت افزار، نرم افزار، دوربین و باتری بپردازیم.

آیفون 13 به عنوان نسخه استاندارد سری گوشی های جدید اپل، تعداد زیادی از ویژگی‌های جدید را ارائه نمی‌کند، اما در چندین زمینه مثل عمر باتری، پردازنده قدرتمند، نمایشگر و دوربین توانمند نسبت به آیفون 12 بهبود پیدا کرده تا با یک گوشی بسیار خوب روبه‌رو باشیم. تغییرات نسبت به نسل قبل به اندازه‌ای کم است که خیلی‌ها می‌گویند اپل باید این گوشی را آیفون 12 اس (به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده آیفون 12) نام‌گذاری می‌کرد نه آیفون 13. طراحی تا حد زیادی یکسان است، مشخصات گوشی چندان متفاوت به نظر نمی‌رسند و ویژگی‌های جدید و جذاب زیادی وجود ندارد.

آیفون 13

با وجود این برخی از عناصر گوشی به طور قابل توجهی بهتر از قبل شده‌اند. نکته قابل توجه در آیفون 13 عمر باتری آن است  که پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با آیفون 12 کرده است. چیپست جدید A15 Bionic آیفون 13 فوق‌العاده قدرتمند است و با 4 گیگابایت رم می‌تواند چندین برنامه و فعالیت را به سرعت و بدون هیچ مشکلی اجرا کند. دوربین دوگانه آیفون 13 نیز از لحاظ مشخصات تفاوت خاصی با قبل نکرده، اما وضوح تصاویر ارتقا پیدا کرده و فناوری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر یا OIS که قبلا فقط در گوشی های پرو مکس اپل موجود بود، اکنون به مدل استاندارد هم راه پیدا کرده است.

صفحه نمایش هم نسبت به چیزی که در آیفون های استاندارد قبلی دیده‌ایم عملکرد بهتری دارد؛ به خصوص اگر از آیفون XS یا مدل‌های قدیمی‌تر به این گوشی جدید مهاجرت کنید، کاملا تفاوت را احساس خواهید کرد. نمایشگر اولد در iPhone 13 تصویر روشن‌تری از همیشه نمایش می‌دهد و کیفیت تصویر هم فوق‌العاده است. اما متاسفانه اپل نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی را در آیفون 13 استاندارد ارائه نداده و این یکی از نقاط ضعف این گوشی در مقایسه با مدل‌های پرو و پرو مکس خواهد بود.

آیفون 13

فهرست عناوین بررسی آیفون 13

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی آیفون 13

ابعاد146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر
وزن174 گرم
جنس بدنهشیشه در جلو و پشت با فریم آلومینیومی
استاندارد محافظت در برابر نفوذ آبIP68، محافظت تا عمق 6 متری آب برای مدت 30 دقیقه
نمایشگر6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با وضوح 2532 در 1170 پیکسل، اچ دی آر 10، دالبی ویژن، روشنایی 800 نیت، نسبت نمایشگر به بدنه 86 درصدی، نسبت تصویر 19.5 به 9، تراکم 460 پیکسل در هر اینچ
سیستم عاملآی او اس 15
چیپستApple A15 Bionic پنج نانومتری
پردازنده6 هسته‌ای با 2 هسته 3.22 گیگاهرتزی
پردازشگر گرافیکیApple GPU چهار هسته‌ای
حافظه رم4 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی128 یا 256 یا 512 گیگابایت
دوربین پشتیدوگانه
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.6، فاصله کانونی 26 میلی‌متری، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل، لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین دوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.4 و فاصله کانونی 13 میلی‌متر
فیلمبرداریحداکثر رزولوشن 4K در نرخ 24 یا 30 یا 60 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.2 به همراه یک حسگر سه بعدی
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
بلوتوث5.0
اتصالاتWi-fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
یو اس بیلایتنینگ، یو اس بی 2.0
حسگرهافیس آی دی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
باتری3240 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم یونی
شارژرشارژ سریع 23 واتی، مگ سیف وایرلس 15 واتی
رنگ‌بندیآبی، قرمز، صورتی، استارلایت (سفید) و میدنایت (مشکی)

ویدیوی بررسی

آیفون 13

در این ویدیو به بررسی گوشی آیفون 13 اپل پرداخته‌ایم و در ادامه می‌توانید بررسی بخش‌های مختلف این گوشی جذاب را مطالعه کنید:

طراحی

آیفون 13

به سختی می‌توان تفاوت ظاهری را بین آیفون 13 با آیفون 12 مشاهده کرد. لبه‌های گوشی گردتر از مدل قبلی شده و ابعاد و نوع طراحی گوشی به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانید گوشی را در یک دست خود نگه دارید و با آن کار کنید. جلو و پشت گوشی از جنس شیشه است، اما فقط پنل جلویی گوشی از پوشش سرامیک شیلد بهره می‌برد. همچنین iPhone 13 دارای استاندارد IP68 برای محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغبار است و می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق 6 متری آب دوام بیاورد.

کلید سایلنت، دکمه تنظیم صدا و خشاب سیم کارت در لبه سمت چپ و دکمه پاور در لبه سمت راست قرار گرفته‌اند. در لبه پایینی بلندگوها و درگاه لایتنینگ برای شارژ و انتقال داده وجود دارند. وزن این گوشی تقریبا ده گرم بیشتر از آیفون 12 بوده و به 174 گرم رسیده است.  در پشت گوشی نیز لوگوی اپل در مرکز و دو دوربین به صورت مورب در بالای سمت چپ دیده می‌شوند.

صفحه نمایش

آیفون 13

اپل iPhone 13 دارای نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR OLED با وضوح 2532 در 1170 پیکسل است. میزان روشنایی این نمایشگر بهبود پیدا کرده و حداکثر روشنایی آن به 800 نیت رسیده است؛ به این ترتیب حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز مشکلی برای مشاهده محتوای به نمایش درآمده در نمایشگر نخواهید داشت.

تراکم پیکسلی 460 پی پی آی، بهترین چیزی نیست که در بازار دیده‌ایم، اما برای استفاده روزمره کاملا مناسب است. کیفیت و وضوح تصویر به اندازه‌ای است که در هنگام تماشای فیلم یا بازی کردن کاملا از آن راضی خواهید بود. حاشیه‌های باریکی در اطراف صفحه نمایش وجود دارد و در بالای نمایشگر نیز مانند مدل‌های قبلی، یک ناچ یا بریدگی را مشاهده می‌کنیم. در روزهایی که همه گوشی‌ها دارای ناچ قطره‌ای هستند و حتی برخی گوشی‌ها به استفاده از فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر روی آورده‌اند، وجود این بریدگی روی نمایشگر توی ذوق می‌زند، اما این ناچ 20 درصد کوچک‌تر از آیفون 12 شده است.

آیفون 13

متاسفانه نمایشگر آیفون 13 نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی که اپل در آیفون 13 پرو و پرو مکس ارائه کرده را ندارد. با وجود این، نمایشگر این گوشی بسیار روان عمل می‌کند و نسبت به سایر نمایشگرهای استاندارد 60 هرتزی در گوشی های اندرویدی، عملکرد بهتر و روان‌تری دارد.

دوربین

آیفون 13

روی کاغذ، مشخصات دوربین‌های آیفون 13 تفاوت خاصی نسبت به مدل سال گذشته نکرده، اما تغییراتی در تنظیمات دوربین‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم افزاری باعث شده‌اند بتوانید تصاویر باکیفیت‌تری را با این دوربین‌ها ثبت کنید. دو دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت گوشی قرار گرفته است؛ یکی دوربین استاندارد با دیافراگم f/1.6 و دیگری دوربین فوق عریض یا اولترا واید با میدان دید 120 درجه و دیافراگم f/2.4 . دوربین تله فوتو وجود ندارد و همچنین شما به زوم دیجیتال متکی خواهید بود؛ بنابراین iPhone 13 برای عکاسی از راه دور بهترین گزینه محسوب نمی‌شود.

دوربین اصلی از پیکسل‌های 1.7 میکرومتری استفاده می‌کند، در حالی که در آیفون 12 پیکسل‌های 1.4 میکرومتری استفاده می‌شد. همین مساله می‌تواند تفاوت قابل توجهی را در کیفیت تصویر رقم بزند. همچنین فناوری OIS یا لرزش گیر اپتیکال که در آیفون 12 پرو مکس سال گذشته معرفی شده بود، در این نسخه استاندارد ارائه می‌شود و می‌توانید به وسیله آن عکس‌های واضح و بدون هیچگونه لرزشی را ثبت کنید.

آیفون 13

در اکثر سناریوها، نویز کمتری نسبت به عکس‌های مشابه آیفون 12 در تصاویر مشاهده می‌کنیم و تجربه عکاسی فوق‌العاده‌ای را با دوربین آیفون 13 خواهید داشت. زوم دیجیتال تا 5 برابر وجود دارد، اما نتایج آن چندان چشمگیر نیست. بسیاری از گوشی های هوشمند دیگر در بازار در این زمینه توانایی بیشتر و بهتری دارند، اما می‌توان گفت این یک ویژگی ضروری نیست.

در جلوی گوشی یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته که برای عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی به خوبی عمل می‌کند و از نتایج آن راضی خواهید بود. البته پیشرفت بزرگی نسبت به مدل‌ سال گذشته نمی‌بینیم، اما عملکرد دوربین سلفی کاملا عالی است. شما می‌توانید با دوربین آیفون 13 ویدیوهای 4K با سرعت 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه و فول اچ دی با سرعت 30 تا 240 فریم بر ثانیه ضبط کنید. پیشرفت بزرگ در فیلمبرداری، معرفی حالت سینمایی است که به شما امکان می‌دهد با افکت بوکه در جایی که پس زمینه تصویر شما تار است، فیلم بگیرید. این افکت همچنین چهره‌هایی که در کادر هستند را دنبال می‌کند و بین سوژه‌ها به خوبی جابه‌جا می‌شود.

برنامه دوربین هم از زمان آیفون 11 یکسان بوده و اکنون نیز تغییر خاصی در آن صورت نگرفته است. پردازش تصویر شامل تمام ویژگی‌های قدیمی مثل اسمارت اچ دی آر، حالت شب در همه دوربین‌ها و Deep Fusion می‌شود. نماد حالت شب هنگام نمایش یک صحنه در نور کم به طور خودکار ظاهر می‌شود و به وسیله آن می‌توانیم عکسی با نوردهی طولانی‌تری را بگیرید. زمان پیشنهادی برای نوردهی را در کنار نماد حالت شب خواهید دید، اما اگر روی آن بزنید، می‌توانید نوردهی طولانی شبیه‌سازی شده را تغییر بدهید یا به طور کلی آن را غیر فعال کنید.

حالت پرتره هم برای دوربین اصلی و دوربین سلفی در دسترس است، اما حالت RAW در آیفون 13 وجود ندارد. یک حالت جدید به نام Photographic Styles نیز ارائه شده که به صورت خودکار عکس‌های شما را ویرایش می‌کند.

سخت افزار

آیفون 13

همه مدل‌های سری آیفون 13 دارای چیپست جدید A15 Bionic هستند که می‌توان آن را قدرتمندترین چیپست گوشی های هوشمند در حال حاضر دانست. اپل می‌گوید این گوشی‌ها نسبت به رقبا، 50 درصد CPU سریع‌تر و 30 درصد GPU سریع‌تر دارند. گوشی جدید اپل به طور غیر قابل انکاری قدرتمند است. اگرچه عملکرد روزمره آیفون جدید تفاوت قابل توجهی به چیزی که از آیفون 12 یا سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا مشاهده می‌کنیم، نخواهد داشت، اما حالا با یک پیشرفت قابل توجه، با قدرتمندترین گوشی های جهان از نظر سخت افزاری روبه‌رو هستیم و این یک گام بزرگ برای اپل خواهد بود.

آیفون 13 می‌تواند برنامه‌ها را در یک لحظه اجرا کند و به راحتی قادر به جابه‌جایی بین برنامه‌ها با انتظار بسیار محدود برای بارگیری هرکدام از آنها است. اجرای بازی‌ها روی این گوشی نیز بسیار سریع است. انواع بازی‌های روز و محبوب، روی صفحه نمایش OLED گوشی فوق‌العاده به نظر می‌رسند و با ارتقای عملکرد GPU، لذت بازی کردن برای شما دوچندان می‌شود. پردازنده 6 هسته‌ای گوشی شامل 2 هسته بزرگتر Avalanche با فرکانس 3.23 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک‌تر Blizzard با فرکانس 1.82 گیگاهرتز است.

آیفون 13

چیپست A15 Bionic همچنین دارای یک موتور عصبی 16 هسته‌ای جدید نیز هست که ویژگی‌هایی مانند تشخیص صدا و تصویر روی دستگاه و سایر وظایف پیشرفته یادگیری ماشینی را تقویت می‌کند.

اپل iPhone 13 در تست گیک بنچ 5 میانگین امتیاز 4688 را برای حالت چند هسته‌ای به دست آورد، در حالی که آیفون 12 در این تست به امتیاز 3859 رسیده بود و گلکسی اس 21 سامسونگ و وان پلاس 9 پرو نیز به ترتیب امتیاز 3367 و 3630 را دریافت کردند. به این ترتیب کاملا واضح است که آیفون 13 چقدر از لحاظ عملکرد سخت افزاری بهتر از رقبا یا مدل قبلی کار کرده است.

در تست گیک بنچ 5 تک هسته‌ای هم این گوشی با امتیاز 1727 بهتر از آیفون 12، گلکسی اس 21 سامسونگ و هواوی میت 40 پرو عمل کرده است. در تست آنتوتو 9 هم آیفون 13 امتیاز فوق‌العاده 775519 را به دست آورده است.

آیفون 13

چیپست A15 Bionic اپل با 4 گیگابایت رم ترکیب شده است. چهار گیگابایت رم برای اکثر گوشی های اندرویدی امروزی، مقدار کافی به نظر نمی‌رسد، اما به بعید است اپل برای استفاده حداکثری از پتانسیل A15 Bionic به رم زیادی نیاز داشته باشد. این گوشی در سه نسخه با حافظه ذخیره‌سازی داخلی 128، 256 یا 512 گیگابایت عرضه می‌شود و دیگر خبری از فضای حافظه ناچیز 64 گیگابایتی که در چند سال اخیر می‌دیدیم، نخواهد بود. همچنین خوشبختانه سری آیفون 13 از فناوری 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل و نرم افزار

آیفون 13

اپل iPhone 13 به طور پیش‌فرض با سیستم عامل آی او اس 15 عرضه می‌شود و شما می‌توانید از آخرین ویژگی‌های نرم افزاری اپل استفاده کنید و لذت ببرید. به‌روزرسانی‌های سال 2021 کوچک‌تر از تغییرات اساسی است که در iOS 14 شاهد بودیم، اما ویژگی‌های جدید که اضافه شده‌اند جالب هستند. به عنوان مثال یک حالت فوکوس جدید وجود دارد که به راحتی از طریق منوی کشویی فعال می‌شود.

لمس برچسب فوکوس به شما امکان دسترسی راحت به حالت «مزاحم نشوید» و همچنین تنظیماتی را می‌دهد که می‌توانید برای زمانی که در محل کار هستید یا برای خوابیدن آماده می‌شوید، آنها را فعال کنید. یا مثلا وقتی پشت میز کارتان نشسته‌اید و می‌خواهید اعلان‌های توییتر خود را مسدود کنید، این قابلیت جدید به شما اجازه می‌دهد این کار را انجام دهید.

در آی او اس 13 تمرکز زیادی روی بهتر کردن تماس‌های صوتی و تصویری فیس تایم شده، ویژگی SharePlay برای بهبود اشتراک‌گذاری و دسترسی به اطلاعات ارائه شده، برنامه Photos جذاب‌تر و کاربردی‌تر شده، اپلیکیشن Weather برای نمایش آب و هوا با اطلاعات کاربردی جدید توسعه داده و اپلیکیشن کیف پول Wallet نیز به قابلیت‌های جدید مجهز شده است.

همچنین نوتیفیکیشن‌ها چهره تازه‌تری پیدا کرده‌اند و یک ویژگی جدید دیگر این که می‌توانید با قابلیت Live Text از داخل عکس یک متن را انتخاب و استخراج کنید.

سایر ویژگی‌های جدید جزئی‌تر هستند، اما به طور کلی اصلاحات خوبی در آی او اس 15 مشاهده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مزایای گوشی های آیفون، پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌مدت از آنها است. اکنون حتی آیفون 6 اس نیز می‌تواند iOS 15 را دریافت کند. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که آیفون 13 تا حدود سال 2027 یا شاید حتی بیشتر، به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت کند.

باتری

آیفون 13

گوشی های آیفون اپل هرگز به شارژدهی طولانی‌مدت و عمر باتری بالا معروف نبوده‌اند. اما آیفون 13 پیشرفت آشکاری نسبت به آیفون‌های قبلی کرده و دوام باتری بیشتری را در این گوشی می‌بینیم. ما هنوز متوجه نشده‌ایم که آیا اپل اندازه سلول‌های باتری داخل آیفون 13 را افزایش داده یا خیر، اما با استفاده از چیپست A15 Bionic و کمی افزایش ظرفیت باتری، بهبود عمر باتری کاملا قابل مشاهده است.

طبق آزمایش‌های ما، iPhone 13 می‌تواند بیش از یک روز با هر بار شارژ کامل باتری دوام بیاورد. به عنوان مثال، در یک روز با پخش ویدیو به صورت مداوم و همچنین فعالیت در سایر سرویس‌ها از ساعت 10:30 صبح تا 11 شب از گوشی استفاده شده، اما باز هم در پایان شب حدود 20 درصد از ظرفیت باتری باقی مانده بود. در صورت روشنایی کامل صفحه، این زمان به نزدیک 9 ساعت می‌رسد.

آیفون 13

این بیشترین میزان دوام باتری نیست که در گوشی های هوشمند پیدا می‌کنیم و بسیاری از گوشی های اندرویدی می‌توانند شارژدهی بسیار بیشتری داشته باشند، اما این پیشرفت نسبت به آیفون قبلی، یک قدم بزرگ برای اپل خواهد بود و خرید آیفون 13 را برای بسیاری از علاقه‌مندان قانع‌کننده‌تر می‌کند.

آیفون 13 با شارژرهای 20 واتی سازگار است که به نظر ما سرعت شارژ خوبی را ارائه می‌دهد، اما در این مورد هم این بهترین عملکردی نیست که تاکنون دیده‌ایم. شما می‌توانید در 15 دقیقه، گوشی را تا 26 درصد شارژ کنید و در 30 دقیقه، ظرفیت باتری به 51 درصد می‌رسد. البته مثل سری آیفون 12، در سری جدید گوشی های اپل نیز شارژری را درون جعبه دریافت نخواهید کرد. شما می‌توانید یک شارژر را با قیمت 19 دلار از اپل بخرید و البته گزینه‌های متفرقه دیگری هم وجود دارند که می‌توانید آنها را با قیمت کمتری تهیه کنید. همچنین می‌توانید از شارژرهای قبلی آیفون خود نیز استفاده کنید. پشتیبانی از شارژ بی سیم 15 واتی مگ سیف هم در این گوشی وجود دارد.

اسپیکر

آیفون 13

آیفون 13 همان اسپیکرهای قدرتمند آیفون 12 را ارائه می‌دهد. اولین اسپیکر در داخل ناچ قرار دارد و در مواقع لزوم به عنوان یک هدفون عمل می‌کند و بلندگوی دیگر در پایین و در کنار درگاه لایتنینگ قرار گرفته است. این اسپیکرهای قدرتمند از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند و صدای خروجی از آنها بسیار باکیفیت و بلند به نظر می‌رسد.

بنابراین iPhone 13 اپل یک امتیاز خوب دیگر را نیز کسب می‌کند و ما باید این ثبات را تحسین کنیم. کیفیت صدا شگفت‌انگیز است، باس خوبی وجود دارد، تن‌های میانی دوست‌داشتنی هستند و نت‌های بالا نیز عالی شنیده می‌شوند. در واقع اغراق نیست اگر بگوییم آیفون 13 یکی از بهترین بلندگوهای استریویی را دارد که یک گوشی هوشمند می‌تواند در حال حاضر داشته باشد.

قیمت

آیفون 13

آیفون 13 اپل مدل 128 گیگابایتی با قیمت 799 دلار، مدل 256 گیگابایتی با قیمت 899 دلار و مدل 512 گیگابایتی با قیمت 1099 دلار وارد بازار جهانی شده است.

جمع بندی

آیفون 13

آیفون 13 یک تغییر دهنده بازی برای سری گوشی های هوشمند اپل نیست. این گوشی را فقط می‌توان نسخه‌ای بهبود یافته از نسل قبل دانست که از عمر باتری بهتر، پردازنده بهتر و دوربین باکیفیت‌تر بهره می‌برد. اگر به دنبال یک گوشی هوشمند سریع و توانمند هستید و به ویژگی‌های اضافی مدل‌های پرو و پرو مکس نیاز ندارید، آیفون 13 اپل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر شما اکنون یک گوشی آیفون 12 دارید، شاید آیفون 13 گزینه چندان مناسبی برای شما نباشد، چرا که چیزهای جدید زیادی در این گوشی وجود ندارد که بخواهیم بگوییم ارزش ارتقا را داشته باشد. اما اگر یک آیفون قدیمی‌تر مثل آیفون 8 یا آیفون ایکس دارید، یا می‌خواهید از یک گوشی اندرویدی به اکوسیستم اپل مهاجرت کنید، در خرید iPhone 13 شک نکنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • عمر باتری خوب
  • طراحی مناسب
  • نمایشگر باکیفیت و روشن
  • اسپیکرهای قوی
  • سخت افزار قدرتمند
  • دوربین ارتقا یافته
  • پشتیبانی از 5G
  • مقاومت در برابر نفوذ آب

معایب

  • تغییرات اندک نسبت به نسل قبل
  • نداشتن شارژر
  • نداشتن دوربین تله فوتو
  • نداشتن نمایشگر 120 هرتزی
  • استفاده نشدن از سرامیک شیلد در پشت گوشی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*