شاسی بلند جدید ایران خودرو

اولین عکس رسمی شاسی بلند جدید ایران خودرو منتشر شد

اولین عکس رسمی شاسی بلند جدید ایران خودرو منتشر شد. در ادامه با طراحی ظاهری و مشخصات فنی کراس اوور پروژه K125 ایران خودرو آشنا خواهیم شد.

شرکت ایران خودرو مدتی است طرح ساخت پروژه K125 را دنبال می‌کند و طی این مدت نیز شاهد انتشار تصاویر مختلفی از شاسی بلند جدید ایران خودرو بودیم، اما این خودروساز بزرگ کشور اخیرا به صورت رسمی نخستین تصویر از کراس اوور خود را منتشر کرد.

تصویر رسمی شاسی بلند جدید ایران خودرو

شاسی بلند جدید ایران خودرو

محصول پروژه K125 را نیز همچون تارا باید یک محصول از نشان اختصاصی ایکو IKCO دانست که این نشان به طور کلی سه سگمنت خودرویی را شامل می‌شود. اولین محصول نشان ایکو پروژه K132 است که بعدها با نام تارا معرفی و به بازار عرضه شد. گفتنی است اخیرا نیز شاهد افتتاح خط تولید انبوه مدل اتوماتیک تارا با تیراژ تولید 10 دستگاه در روز بودیم.

کراس اوور پروژه K125 نیز به عنوان دومین محصول این پلتفرم اختصاصی محسوب می‌شود که به تازگی نخستین تصویر رسمی از آن منتشر شد. همچنین سومین محصول از این پلتفرم نیز قرار است در قالب یک خودرو هاچ بک کم مصرف با نام پروژه K121 عرضه شود که البته در خصوص آن هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

شاسی بلند جدید ایران خودرو

ایران خودرو به دلیل قرارداد قبلی خود با گروه PSA و دریافت مجوز استفاده از پلتفرم PF1 توانست تولید محصولات با نشان اختصاصی IKCO را آغاز کند، اما به دلیل مشکلاتی که بعدها به وجود آمد، مهندسان ایران خودرو برای این پلتفرم تغییراتی را در نظر گرفتند. سرانجام با تغییراتی که این مهندسان اعمال کردند، امکان تولید محصولات پروژه K روی این پلتفرم‌ها نیز میسر شد.

مشخصات فتی

با وجود این که در خصوص مشخصات فنی اولین شاسی بلند ایران خودرو هنوز اطلاعات رسمی در دست نیست، اما انتظار می‌رود این خودرو با موتور TC7 پلاس به بازار عرضه شود که می‌تواند قدرتی برابر با 170 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 6 سرعت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

گفتنی است حجم موتور TC7 پلاس حدود 1646 سی‌سی بوده و در واقع همان نسخه ارتقا یافته از TC7 یا EF7 پلاس محسوب می‌شود. همچنین برخی از منابع حوزه خودرو اعلام کردند شاسی بلند ایران خودرو احتمال دارد همانند تارا با پیشرانه TU5 و گیربکس دستی به بازار عرضه شود. البته احتمال عرضه نسخه اتوماتیک آن پس از نسخه دستی نیز وجود خواهد داشت.

آپشن‌ها

از آپشن‌های احتمالی این خودرو نیز می‌توان به مواردی چون کیسه هواهای جانبی، رادار نقطه کور، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، کنترل پایداری و کنترل کشش، پدال شیفتر، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سیستم استارت استاپ موتور و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

زمان عرضه

مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو اخیرا در آبان‌ماه و در حاشیه مراسم آغاز تولید انبوه تارا اتوماتیک اعلام کرد نسخه نهایی این خودرو در بهمن سال 1401 به بازار عرضه خواهد شد. وی تاکید کرد ایران خودرو برای صادرات شاسی بلند جدید خود نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.