نصب ویندوز 11

آیا مایکروسافت ما را مجبور به نصب ویندوز 11 می‌کند؟

سوالی که ذهن بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی را مشغول کرده، این است که آیا مایکروسافت در نهایت ما را مجبور به نصب ویندوز 11 خود خواهد کرد یا خیر؟

ویندوز 11 مایکروسافت هم اکنون در بازار موجود است. پس از یک دوره آزمایشی از طریق برنامه Insider Preview، ویندوز 11 سرانجام به صورت پایدار برای عموم کاربران در سراسر جهان منتشر شد. اما انتشار این سیستم عامل دسکتاپی، نگرانی‌هایی را برای کاربران به همراه داشته است.

با برگشتن به عقب و سال 2015، زمانی که مایکروسافت ویندوز 10 را معرفی کرد،  این شرکت آمریکایی استراتژی نامعقولی را برای دریافت و نصب ویندوز 10 توسط کاربران در پیش گرفت. برخی کاربران حالا می‌ترسند که مایکروسافت بخواهد همه را مجبور به دانلود نسخه جدید سیستم عامل خود کند. آیا ما واقعاً مجبوریم به ویندوز 11 مهاجرت کنیم؟ عرضه این ویندوز دقیقاً چگونه صورت می‌گیرد؟

نصب ویندوز 11

وقتی آزمایش ویندوز 11 توسط کاربران برنامه آزمایشی Insider Preview تمام شده، یعنی این سیستم عامل آماده استفاده عموم کاربران در سراسر جهان است. و زمانی که ما این پست را می‌نویسیم، این سیستم عامل هم اکنون در حال عرضه است.

این سیستم عامل می‌تواند به عنوان یک ارتقاء داخلی روی سیستم‌های ویندوز 10 عمل کند که هم اکنون میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند. اما روشی که برای عرضه آن انتخاب شده، سرعت دریافت این سیستم عامل توسط کاربران را به شدت کند کرده است؛ زیرا مایکروسافت نمی‌خواهد همه کاربران همین حالا این نسخه را دریافت کنند.

مایکروسافت این نسخه را مرحله‌ای عرضه می‌کند؛ چیزی که تقریباْ در اکثر به‌روزرسانی‌ها ویندوز وجود داشت. با این حال این بار مدت زمان مراحل بیشتر است. به طور مثال برخی از کاربران تا اواسط سال ۲۰۲۲ نمی‌توانند این به‌روزرسانی را از طریق Windows Update دریافت کنند. تعداد بسیار زیادی کامپیوتر هنوز Windows 11 را دریافت نکرده‌اند و به جای آن همچنان آپدیت‌ها و پچ‌های تکمیلی ویندوز ۱۰ را دریافت می‌کنند. بسیاری از کامپیوترها هم با این آپدیت سازگار نیستند و نمی‌توانند آن را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

بررسی سازگاری ویندوز ۱۱ ؛ آیا Windows 11 روی سیستم شما نصب می‌شود؟

کاربران اگر قصد داشته باشند این به‌روزرسانی را روی سیستم خود نصب کنند، ابتدا باید دستیار نصب ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کرده و از آن طریق سیستم عامل جدید را دانلود کنند؛ یا آنکه فایل ISO آن را دانلود کنید و از این طریق نصب کنید. اما اگر می‌خواهید با برنامه Windows Update آن را دریافت کنید، فعلاً باید منتظر بمانید.

دلایل زیادی برای این تصمیم وجود دارد. مایکروسافت ابتدا می‌خواهد پیش از آنکه همه ویندوز ۱۱ را نصب کنند، باگ‌های آن را برطرف کند. باگ‌ها معمولاً در روزهای اول عرضه اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال کاربران AMD با مشکل عملکرد سیستم خود روی ویندوز جدید مایکروسافت برخورده‌اند که روی گیمینگ در سیستم آن‌ها تأثیرگذار است.

و علاوه بر خود مایکروسافت که نیاز دارد از اجرای مناسب روی هر کامپیوتری اطمینان پیدا کند، نیاز است از اجرای نرم افزارهای متفرقه نیز اطمینان حاصل شود. برخی از برنامه‌ها شاید با ویندوز ۱۱ به خوبی اجرا نشوند و نیازمند یک به‌روزرسانی از طرف سازنده یا خود مایکروسافت برای برطرف کردن مشکل باشد.

همچنین ویندوز ۱۱ از برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۰ بی‌بهره مانده است؛ ویژگی‌هایی که برخی کاربران به آن‌ها نیاز دارند. مایکروسافت می‌خواهد فرآیند ارتقاء برای این عده، به آرام‌ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد. قابلیت‌هایی مثل تایم لاین، حالت تبلتی، نوار وظیفه عمودی، کورتانا و مرورگر اینترنت اکسپلورر چیزهایی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را در ویندوز بعدی داشته باشید. مایکروسافت شاید برخی از این ویژگی‌ها را به ویندوز بعدی ببرد، ولی قطعاً خبری از کورتانا و اینترنت اکسپلورر نخواهد بود.

شما می‌توانید از ارتقا اجتناب کنید

مایکروسافت می‌خواهد شما سیستم عامل کامپیوتر خود را ارتقا دهید، اما نمی‌تواند شما را مجبور به این کار کند. در حال حاضر اگر نمی‌خواهید ویندوز ۱۱ را تجربه کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد. اگر از یک کامپیوتر قدیمی که از این سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کند (پردازنده‌های قبل سال ۲۰۱۸ دو برند AMD و Intel یا پردازنده‌های فاقد چیپ TPM 2.0) استفاده می‌کنید، نمی‌توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید. هرچند با استفاده از یک فایل ISO از طریق روش‌های غیررسمی نصب خواهد شد.

نصب ویندوز 11

اگر هم کامپیوتر شما از آن به صورت رسمی پشتیبانی می‌کند، مجبور به نصب نیستید و می‌توانید فعلاً از آن عبور کنید. اگر نمی‌خواهید فعلاً اقدام به نصب ویندوز 11 کنید، در بخش Windows Update صفحه تنظیمات ویندوز شما می‌توانید گزینه “stay on Windows 10 for now” را انتخاب کنید. با زدن این گزینه حداقل تا چند هفته پیغام ارتقا سیستم عامل به نمایش درنمی‌آید. ممکن است مایکروسافت در نهایت این ارتقا را برای کاربران واجد شرایط ویندوز ۱۰ اجباری کند، اما قطعاً به زودی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

آیا در نهایت مایکروسافت ما را مجبور به آپدیت می‌کند؟

پاسخ کوتاه خیر است. اما ممکن است هر چه به سال ۲۰۲۵ که پایان عمر ویندوز ۱۰ است نزدیک شویم، سختگیری‌های مایکروسافت بیشتر شود. با این حال بعید می‌دانیم که کاربران را مجبور کند مستقیماً ویندوز خودشان را آپدیت کنند.

به طور مثال مایکروسافت ارتقا رایگان به ویندوز ۱۰ را در اختیار کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱ قرار داد، اما هرگز آن‌ها را مجبور به ارتقا نکرد. هنوز هم بسیاری از کاربران بدون هرگونه مشکلی از این سیستم عامل‌های قدیمی استفاده می‌کنند. آنچه که شاید شما را مجبور به ارتقا کند، مایکروسافت نیست. ممکن است نرم افزارهای متفرقه باعث شوند شما مجبور به نصب ویندوز 11 برای استفاده از آن‌ها شوید. خوشبختانه در حال حاضر تمام برنامه‌ها پشتیبانی کاملی از ویندوز ۱۰ دارند و حتی ممکن است با این ویندوز، بهتر از ویندوز ۱۱ سازگار باشند.

اما قطعاً همه چیز سه سال بعد اینگونه نخواهد بود. ویندوز ۱۰ در یک مقطع زمانی به یک پلتفرم منسوخ تبدیل می‌شود و توسعه‌دهندگان دیگر از آن پشتیبانی نخواهند کرد. بدان معنا که دیگر به‌روزرسانی‌هایی را برای برنامه‌های خود روی ویندوز ۱۰ منتشر نمی‌کنند.

شما چند سالی با این موضوع فاصله دارید. ویندوز ۱۰ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ رسماً پشتیبانی می‌شود و زمانی که در حال نوشتن این مطلب هستیم، ۴ سال تا آن روز فاصله باقیست. اما هر چه که به این تاریخ نزدیک‌تر می‌شویم، اوضاع بدتر می‌شود. بسیاری از نرم افزارهای مدرن هم اکنون از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کنند و پشتیبانی از سیستم عامل‌های قدیمی‌تری مثل ویندوز ۷ را کنار گذاشته‌اند. همین اتفاق برای ویندوز ۱۰ نیز رخ خواهد داد.

شما مجبور نمی‌شوید، ولی باید ارتقا دهید

مایکروسافت نمی‌خواهد شما به اجبار سیستم عامل کامپیوترتان را ارتقا دهید و احتمالاً هیچگاه این کار را انجام ندهد. اما هر چقدر هم که بخواهید به ویندوز ۱۰ پایبند باشید، روزی ناچار به ارتقا هستید. بنابراین تنها راهی که پیش روی شماست، این است که منتظر بمانید تا به‌روزرسانی برای شما ارائه شود. همانطور که اوایل پست اشاره کردیم، عرضه Windows 11 تا سال آینده ادامه خواهد داشت. پس تا آن زمان فرصت برای فکر کردن هست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*