پردازنده نسل دوازدهم اینتل

پردازنده نسل دوازدهم اینتل اینگونه در بنچمارک‌ها قدرت خود را به رخ اپل M1 Pro و Pro Max کشید

اولین نتایج بنچمارک پردازنده نسل دوازدهم اینتل یعنی سری آلدر لیک خبر از برتری چند برابری قدرت پردازشی آن در برابر چیپست های ام 1 اپل می‌دهد.

چند روز پیش بود که اینتل رسما از سری دوازدهم پردازنده های خود تحت عنوان چیپست های آلدر لیک (Alder Lake) رونمایی کرد. در کنفرانس رونمایی از این تراشه های جدید از ۶ پردازنده برای کامپیوترهای دسکتاپ پرده‌برداری شد که چیپست قدرتمند Core i9-12900K نیز یکی از آنها بود. این پردازنده ۱۶ هسته‌ای دارای ۸ هسته مخصوص عملکردهای سنگین (سری پرفورمنس) و هشت هسته با مصرف انرژی بهینه (سری E) برای انجام وظایف روزمره است.

با وجود این که چیپست های جدید اینتل برای کامپیوترهای دسکتاپ و رومیزی طراحی و ساخته شده‌اند، اما همچنان هم مقایسه آنها با چیپست های جدید ام یک پرو و ام یک مکس اپل که در مک بوک های ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی جدید به کار رفته‌اند می‌تواند جذاب باشد. شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر این که اپل قصد دارد یک آی مک جدید ۲۷ اینچی با همان پردازنده ام یک پرو و ام یک مکس به کار رفته در لپ تاپ های خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ معرفی کند.

حالا با عرضه این تراشه های قدرتمند در بازار، اولین نتایج تست بنچمارک چیپست کور آی 9 – 12900 کی که توسط ابزار گیک بنچ 5 اندازه‌گیری شده نتایج جالبی را نشان می‌دهد. آمار و ارقام به ما می‌گوید که هسته‌های پرفورمنس پردازنده نسل دوازدهم اینتل تقریبا یک و نیم برابر سریع‌تر از ام یک پرو و ام یک مکس هستند.

سری آلدر لیک 1.5 برابر سریع تر از تراشه های اپل!

پردازنده نسل دوازدهم اینتل

امتیاز پردازنده Core i9-12900K در بخش پردازش چند هسته‌ای به طور میانگین روی عدد ۱۸۵۰۰ ثبت شده است و این در حالی است که چیپست های سری M1 اپل رقمی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند. خبرگزاری AnandTech نتایج بیشتری از عملکرد این چیپست در بنچمارک‌ها را منتشر کرده است که دید کامل‌تری به ما می‌دهد:

هسته‌های سی پی یو در بالاترین قدرت خود روی فرکانس ۳۲۲۸ مگاهرتز کلاک شده‌اند که البته با توجه به تعداد هسته‌های فعال در هر خوشه ممکن است این رقم متفاوت باشد و اگر دو هسته فعال شود به ۳۱۳۲ مگاهرتز و اگر سه یا چهار هسته فعالب باشند، رقمی در حدود 3 هزار و 106 مگاهرتز مگاهرتز می‌رسد.

از عبارت هرخوشه برای این استفاده می‌شود که پردازنده‌های سری پرفورمنس در چیپست های ام 1 پرو و پرو مکس هرکدام از دو خوشه چهارهسته‌ای تشکیل شده‌اند و هر کدام نیز دارای حافظه‌های کش 12 مگابایتی L2 هستند که به آنها اجازه می‌دهد به طور جداگانه کلاک شوند. بنابراین این امکان وجود دارد که چهار هسته در یک خوشه با فرکانس ۳۰۳۶ مگاهرتز و یک هسته در خوشه دیگر با بالاترین فرکانس یعنی ۳.۲۳ گیگاهرتز فعال باشد.

پردازنده نسل دوازدهم اینتل مصرف انرژی بالاتری دارد

پردازنده نسل دوازدهم اینتل

با وجود این که اختلاف فاحشی بین قدرت پردازنده نسل دوازدهم اینتل با چیپست های سری ام یک اپل وجود دارد، اما از حیث مصرف انرژی این تراشه های اپل هستند که عملکرد بهتری را به ثبت می‌رسانند. نسل دوازدهم پردازنده های اینتل در حالت فعالیت روی فرکانس پایه ۱۲۵ وات و در حالت توربو ۲۴۱ وات انرژی را مصرف می‌کند.

نکته جالب اینجاست که در نتایج تست گیک‌ بنچ ۵ چیپست Core i7-12700K از خانواده پردازنده نسل دوازدهم اینتل نیز عملکرد سریع‌تری را از ام یک پرو و مکس اپل به ثبت رسانده است. اما این مدل نیز انرژی بیشتری را مصرف می‌کند.

اپل برای اولین بار در ماه ژوئن بود که سیلیکون‌های اختصاصی خود را برای لپ تاپ های مک معرفی کرد، اما این کمپانی هرگز ادعا نکرده است که چیپست های سری ام یک سریع‌ترین در بازار خواهند بود. در واقع اپل در تبلیغات خود مطرح کرده بود که بر مبنای هر وات مصرف، این چیپست های جدید بهترین عملکرد را در میان مدل‌های حاضر در بازار ارائه خواهند داد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که آنها در این زمینه موفق به عملی کردن ادعای خود شده‌اند.

مدل‌هایی از مک بوک های اپل که به تراشه های اختصاصی اپل مجهز شده‌اند، از حیث عملکرد قدرت بهتری را نسبت به مک پرو ۱۲ هسته‌ای که دارای پردازنده اینتل است و قیمت آن از ۶۹۹۹ دلار شروع می‌شود به ثبت رسانده‌اند. همچنین به لطف مصرف انرژی بهینه، صدای فن‌ها نیز بسیار کم و تقریبا غیر قابل شنیدن است. اینتل نیز اعلام کرده است که چیپست های سری دوازدهم خود برای کامپیوترهای قابل حمل را در اوایل سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*