بازی Age Of Empires 4

راهنمای بازی Age Of Empires 4 برای تازه واردها

اگر بازی Age Of Empires 4 – عصر فرمانروایان 4 را به تازگی آغاز کرده‌اید، برای موفقیت در آن باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بازی Age Of Empires 4 به یکی از بهترین نسخه‌های مجموعه تبدیل شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ اگر می‌خواهید به سراغ این عنوان بروید، بهتر است تا نکات زیر را در یاد داشته باشید.

عصر فرمانروایان یکی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های استراتژیک تاریخ است که اخیرا با نسخه‌ی چهارم توانسته یک بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد. شما یک‌بار دیگر در قلب مبارزات حماسی تاریخی قرار دارید و برای گسترش پادشاهی خود، می‌توانید راه‌های نوآورانه‌ای را به‌کار بگیرید.

بازیکنان میان 8 تمدن مختلف از انگلستان تا چین، حق انتخاب دارند و می‌توانند شهرهای بزرگی بسازند، همراه با سربازان به جنگ‌های زمینی و دریایی بروند و منابع اساسی خود را مدیریت کنند. بازی دارای یک بخش داستانی هم هست که شامل 35 ماموریت می‌شود و در یک بازه‌ی زمانی 500 ساله، از قرون وسطی اولیه (سده‌های تاریکی) تا دوران رنسانس اتفاق می‌افتد.

شما همچنین می‌توانید در نقش شخصیت‌های بزرگ تاریخی نیز ظاهر شوید، برای مثال همراه با ژان دارک برای فتح انگلستان قدم بردارید یا در نقش چنگیز خان، سربازان مغول را رهبری کنید. انتخاب با شماست و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید، در تاریخ تاثیرگذار خواهند بود.

اما موفقیت در این بازی چندان آسان نیست و باید تاکتیک‌های مختلفی را به کار بگیرید تا بتوانید دشمن را شکست دهید. ایجاد تعادل میان ابعاد اقتصادی و نظامی بازی، برگ برنده‌ی شما خواهد بود.

راهنمای بازی Age Of Empires 4

اگر از طرفداران قدیمی مجموعه هستید، مشکل چندانی در تجربه‌ی این نسخه نخواهید داشت اما برای تازه‌ واردها، شرایط کمی متفاوت است و شاید درک درستی از مکانیک‌های گیم‌پلی و شرایط کلی بازی نداشته باشند. نکات زیر می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند (در بخش‌های داستانی و تا حدودی در بخش آنلاین). البته فراموش نکنید که این اطلاعات تنها بخشی از ماجراست، شما باید برنامه‌ریزی درستی برای مبارزات داشته باشید و با ساعت‌ها کسب تجربه، شخصا به جزئیات مختلف بازی پی ببرید.

ساکنان دهکده

بازی Age Of Empires 4

کلید موفقیت این است که اقتصاد پویا و قدرتمندی داشته باشید و برای رسیدن به این هدف، باید از همان ابتدا، تولید انبوه روستاییان را آغاز کنید. این کار چالش برانگیز است زیرا به صورت مداوم، به منابع نیازمند هستید و اگر این منابع فراهم نشوند، نمی‌توانید نیروهای نظامی کافی تولید کرده و تجهیزات خود را ارتقا دهید و  در میدان جنگ، حرفی برای گفتن نخواهید داشت.

شما در کمترین زمان، باید حداقل 30 الی 40 روستایی تولید کنید. حداقل یک یا دو نفر را مسئول ساخت‌وساز خانه‌ها کنید تا ظرفیت تولید شما بالا برود (اگر خانه‌ها کافی نباشند، قادر نخواهید بود تا نیروی جدید تولید کنید زیرا جایی برای زندگی کردن ندارند).

با ارتقای تجهیزات (آن‌ها را از خانه‌های مخصوصِ منابع خریداری کنید)، می‌توانید سرعت و کارایی آدم‌های دهکده را بالاتر ببرید. زمانی که وضعیت اقتصادی شما به حد مناسبی رسید، خانه‌ها و روستایان اضافی را حذف کنید یا کنار بگذارید تا فضا برای نیروهای نظامی باز شود.

غذا را در اولویت قرار دهید

بازی Age Of Empires 4

تمامی منابع بازی Age Of Empires 4 مهم هستند اما در بخش‌های اولیه، غذا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا؟ چون روستاییان و نیروهای نظامی (همچنین برای اینکه به عصر بعدی برسید)، به غذا نیاز دارند. شما باید انبارهای ذخیره‌ی مختلفی بسازید و همیشه غذای کافی برای سربازان داشته باشید یا اگر اتفاقی رخ داد و با کمبود غذا روبرو شدید، بتوانید کمبودها را سریعا جبران کنید. تولید انبوه روستایی‌ها، بدون غذای کافی، شما را دچار مشکل خواهد کرد

برای تولید غذا، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها، کشاورزی است. در فضاهای خالی شهر، آسیاب بسازید و حواستان باشد تا کشاورزان کافی داشته باشید.

اگر یک منبع آب در اطراف پایگاه وجود دارد، می‌توانید از طریق ماهی‌گیری نیز غذا بدست بیاورید. شکار آهو و جمع‌آوری گوسفندان هم در مراحل اولیه، ضروری است. اگر این گزینه‌ها در دسترس نبود، تمرکز اصلی خود را بر روی همان کشاورزی قرار دهید.

ارتش متنوعی داشته باشید

بازی Age Of Empires 4

در بخش آموزشی بازی به این نکته اشاره می‌شود و نباید از کنار این مسئله به راحتی عبور کنید. مبارزات، بسیار کشنده و خطرناک هستند و برای مقابله با دشمنان مختلف، باید سربازان مخصوصی را به کار بگیرید. برای مثال، فرستادن سواره نظام، به سراغ نیزه‌داران، تصمیم خوبی نیست و ممکن است اکثر نیروهای شما سریعا کشته شوند. توجه داشته باشید که مبارزات بازی، همانند سنگ کاغذ هیچی است، هرکدام از نیروهای دشمن را می‌توان با نیروهای خاصی خنثی کرد.

زمانی که روستاییان و خانه‌های کافی دارید، می‌توانید تمرکز خود را بر روی گسترش ارتش قرار دهید و البته در مقایسه با نسخه‌های قبلی، این بار حتی می‌توانید ارتش عظیم‌تری در اختیار داشته باشید.

از هر کلاسی، تعدادی سرباز بسازید: کمانداران، نیزه‌داران، سربازان شمشیرزن پیاده، سربازان اسب‌سوار و غیره. ناگفته نماند که هر تمدن، نیروهای مخصوص به خود را دارد و می‌توانید از این مسئله به نفع خود استفاده کنید. علاوه بر این، به تمدن دشمن نیز توجه داشته باشید، نقاط ضعف‌ آن‌ها را پیدا کنید و سربازان خود را در کلاسی بسازید که بیشترین آسیب را به نقاط ضعف دشمن وارد کند.

بخش‌های نظامی خود را ارتقا دهید

بازی Age Of Empires 4

بالاتر هم اشاره شد که یک اقتصاد خوب کمک می‌کند تا از نظر مالی در شرایط مناسب‌تری قرار بگیرید و بتوانید تجهیزات و بخش‌های مختلف شهر خود را ارتقا دهید. خلق یک ارتش بزرگ، تنها اولین قدم شما برای پیروزی در جنگ است. برای اینکه نیروها را کارآمدتر و قوی‌تر کنید، باید ساختمان‌های مختلف را ارتقا دهید، برای مثال ساختمان آهنگرها. اینکه سربازان، تجهیزات و سلاح‌های بهتری داشته باشند و به سرعت کشته نشوند، یکی از کارهایی است که برای مقابله با دشمنان، به آن نیازمند هستید.

فواید این ارتقاها کاملا واضح است. نیروهای بادوام، بیشتر عمر می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که مجبور شوید تعداد زیادی از آن‌ها را جایگزین کنید. همچنین مبارزات نیز سریع‌تر به پایان می‌رسند و خسارت کمتری به ارتش و تجهیزات وارد می‌شود.

ارتقای ساختمان‌های فرعی‌تر نیز اهمیت دارد، خصوصا قلعه‌ها و بخش‌های دفاعی. مناطقِ استقراری که به طور کامل از نظر دفاعی ارتقا پیدا کرده‌اند، در مقابل دشمنان، بیشتر ایستادگی می‌کنند و تشکیلات دشمن را به راحتی از بین می‌برند (برای نابودی بازماندگان هم می‌توانید بخش کوچیکی از نیروهای خود را به سراغ‌شان بفرستید).

در نقاط مهم، قلعه بسازید

بازی Age Of Empires 4

همانند عصر فرمانروایان 2، در این نسخه هم نباید از کنار قلعه‌ها بی‌تفاوت عبور کنید. این سازه‌های نیرومند، به راحتی تخریب نمی‌شوند (و برای نابودی آن‌ها باید تجهیزات مخصوصی به‌کار گرفته شود). در نتیجه، یک استراتژی خوب این است که در نزدیکی مسیرهایی که به پایگاه دشمن ختم می‌شوند، یک قلعه بسازید. نقاط تنگ و باریک را پیدا کنید تا با ساخت یک قلعه، دشمنان هیچ راهی برای فرار نداشته باشند جز اینکه با شما درگیر شوند.

قرار دادن قلعه‌ها در پشت دیوارهای سنگی، حتی تصمیم بهتری است و دشمنان را خشمگین می‌کند. قلعه‌ها نیز قابلیت ارتقا پیدا کردن دارند که این کار را در اولین فرصت انجام دهید. باز هم یادآوری می‌کنیم که با کمک آن‌ها، می‌توانید انبوهی از دشمنان را به راحتی از بین ببرید. در کنار قلعه، یک پادگان کوچک هم بسازید تا اگر کسی به آن نزدیک شد، سریعا کشته شود، بقیه کارها را خود قلعه انجام می‌دهد!

منابع مهم نقشه را به تسخیر خود درآورید

بازی Age Of Empires 4

در مسابقاتی که طولانی می‌شود، منابع اطراف پایگاه بازیکنان به پایان می‌رسد و برای اینکه بتوانید در جنگ باقی بمانید، باید به مناطق تازه‌ای از نقشه وارد شده و منابع بیشتری بدست بیاورید. این کار خطرناک هم هست، زیرا احتمال دارد که دشمن نیز همین کار را انجام دهد و بخش‌های مهم را به تسخیر خود درآورد یا حتی در زمانی که حواستان نیست، به پایگاه شما حمله کند و غافل‌گیر شوید.

با این حال، تسخیر مناطق مهم نقشه، ضرورت دارد، زیرا با این کار، به جای اینکه شما دچار مشکل شوید، نیروهای دشمن دچار کمبود غذا شده و بسیاری از آن‌ها کشته می‌شوند. به عبارت دیگر، ضرر دشمن، سود شماست.

و بدون منابع اصلی، دشمنان حتی نمی‌توانند خسارت‌های وارده را در سریع‌ترین زمان جبران کنند. در آن دقایق است که با نیروهای اصلی خود می‌توانید یک ضربه‌ی جبران ناپذیر به آن‌ها وارد کنید. بنابراین، نقاط مهم نقشه (از نظر منابع) را محافظت کرده و آن‌ها را به راحتی تقدیم رقیب نکنید.

در نزدیکی محل استقرار دشمن، پایگاه بسازید

بازی Age Of Empires 4

بازیکنان تازه وارد شاید از اینکه پادشاهی خود را بیش از اندازه گسترش دهند، ترس داشته باشند و ترجیح دهند تا در همان حوزه‌ی پایگاه خود باقی بمانند. اما یک تاکتیک پیشرفته و هوشمندانه، این است که مبارزه با دشمن را از نزدیکی پایگاه او آغاز کنید. این استراتژی، پرمخاطره است، زیرا بازیکن باید منابع بیشتری را هدر دهد و در عین حال، دست دشمن را از آن‌ها کوتاه کند اما نکته همین جاست، یعنی اجازه ندهید اقتصاد دشمن بهبود پیدا کند.

برای پیاده‌سازی این تاکتیک، باید در مسیرتان به سوی پایگاه دشمن، تمامی منابع اطراف را به تسخیر خود درآورید و همزمان، سازه‌های دفاعی در نزدیکی آن‌ها بسازید تا از روستاییان و ساکنان آن مناطق دفاع کنید. در این راستا، توصیه می‌کنیم تعدادی «پایگاه کوچک» بسازید و تعدادی کماندار در آنجا قرار دهید تا از دور به دشمنان آسیب برسانند. تعدادی سرباز پیاده هم در آنجا مستقر کنید. اگر این پایگاه‌ کوچک از بین رفت، مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌شود، مگراینکه بخواهید آن را پس بگیرید.

فراموش نکنید که هرازگاهی، تعدادی از نیروهای خود را به سوی ساختمان‌های تولیدی و منابع غذایی دشمن بفرستید. روستاهای دشمن را هدف بگیرید و اجازه ندهید از نظر اقتصادی به شکوفایی برسند. اگر اینکه کار را در طول مسابقه انجام دهید، خیلی زود فاصله‌ی معناداری میان ارتش شما و دشمن ایجاد می‌شود و در واقع قبل از حمله‌ی نهایی، آن‌ها را شکست داده‌‎اید.

از راهبان برای بازیابی سلامتی استفاده کنید

بازی Age Of Empires 4

استفاده از مذهبِ تمدن‌های مختلف، یکی از کارهایی است که در طول هر مسابقه باید انجام دهید. بسیاری از بازیکنان تمرکز خود را بر روی بخش‌های دیگر قرار می‌دهند و کمتر به مذهب توجه می‌کنند اما در مسابقاتی که پیچیده‌ شده‌اند یا در شرایط سختی قرار گرفته‌اید، یک یا دو راهب را باید حتما در نزدیکی نیروهای خود قرار دهید.

راهب‌ها می‌توانند سلامتی سربازان را بازگردانند و به عبارت دیگر، پزشکان سیار هستند. با این کار، سربازانی که از یک مبارزه جان سالم به‌در برده‌اند، بهبود کامل پیدا می‌کنند، بنابراین، سربازان کمتری را باید جایگزین کنید یا مجبور نیستید ارتش خود را به یک پایگاه بازگردانید تا اعضا بهبود پیدا کنند. اما راهب‌ها یک سود دیگر هم دارند و می‌توانند رلیک (Relic) جمع‌آوری کنند و زمانی که این رلیک‌ها در صومعه (محل زندگی راهبان) قرار می‌گیرد، طلا و دیگر منابع مهم برای شما تولید می‌کند تا بتوانید بعضی از ساختمان‌های خود را به‌واسطه‌ی آن‌ها ارتقا دهید.

برای پیدا کردن رلیک‌ها، بهتر است که در اوایل بازی، یک دیده‌بان (Scout) را به اطراف بفرستید تا آن‌ها را پیدا کند. سپس نقشه‌های خود را به شکلی پیاده‌سازی کنید که در مسیر پیشروی به سوی دشمن، این رلیک‌ها را هم به‌دست بیاورید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که نیروهای مذهبی شما، می‌توانند به وسیله‌ی بعضی رلیک‌ها، نیروهای دشمن را شستشوی مغزی داده و آن‌ها را به متحدان شما تبدیل کنند.

بازی Age of Empires 4 تنها برای رایانه‌های شخصی انتشار یافته است. مشترکان سرویس ایکس باکس گیم پس (Game Pass) می‌توانند به صورت رایگان به آن دسترسی پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*