قفل گوشی پیکسل 6

مشکلات گوشی جدید گوگل تمامی ندارد: قفل گوشی پیکسل 6 با اثر انگشت همه باز می‌شود!

پس از عرضه Google Pixel 6 کاربران با مشکلات متعددی مواجه شده بودند. حالا نیز خبر رسیده که قفل گوشی پیکسل 6 با اثر انگشت همه باز می‌شود.

گوگل ادعا می‌کرد که پیکسل 6 به عنوان استاندارد جدیدی در امنیت موبایلی شناخته خواهد شد؛ زیرا از فناوری‌های مختلفی از جمله TrustZone که توسط چیپ امنیتی Titan M2 پردازش می‌شود، استفاده می‌کند. هرچند که ظاهرا قفل گوشی پیکسل 6 چندان با گوگل هم‌ نظر نیست.

مشکلات حسگر اثر انگشت و قفل گوشی پیکسل 6

در واقع با وجود تمام تلاش گوگل برای افزایش امنیت سری پیکسل 6، ظاهرا به بدیهی‌ترین بخش امنیتی این دستگاه‌ها یعنی حسگر اثر انگشت توجه لازم را نکرده است.

قفل گوشی پیکسل 6

یکی از کاربران ردیت اخیرا با انتشار ویدیویی از این مشکل پیکسل 6 پرده برداشته است. در این ویدیو به وضوح نشان داده می‌شود که در بخش تنظیمات گوشی تنها یک اثر انگشت ثبت شده است؛ اما وقتی شخص گوشی را به همسرش می‌دهد، او نیز بدون هیچ مشکلی پیکسل جدید را باز می کند. این در حالی است که اثر انگشت وی ثبت نشده بود.

با انتشار این ویدیو بود که سایر کاربران ردیت نیز اعلام کردند که با مشکل مشابه مواجه شده‌اند و حتی برخی از آنها گفتند که شاید مشکل حسگر اثر انگشت گوگل پیکسل 6 سخت افزاری باشد.

این در حالی است که چندی پیش نیز موجی از انتقادات به دلیل کند بودن و عمل نکردن حسکر اثر انگشت پیکسل 6 روانه گوگل شده بود. در آن زمان گوگل اعلام کرد که در گوشی جدید خود از الگوریتم‌های امنیتی پیشرفته‌ای استفاده کرده است که سبب می‌شوند مراحل احراز هویت اثر انگشت کاربر کمی بیشتر طول بکشد. هرچند وقتی که قفل پیکسل 6 با هر اثر انگشتی باز می‌شود،‌ این ادعا خیلی قابل پذیرش نخواهد بود.

گوگل هنوز به صورت رسمی به این مشکل واکنش نشان نداده است؛ اما تا حدودی می‌توان ریشه‌های این مشکلات را شناسایی کرد. گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو از حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر بهره می‌برند که این روز‌ها دیگر یک فناوری قدیمی به حساب می‌آید. در این فناوری از انعکاس نور از انگشت کاربر برای شناسایی استفاده می‌شود.

قفل گوشی پیکسل 6

درست است که این فناوری از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است، ولی سریع‌ترین و دقیق‌ترین فناوری موجود نیست. حسگر اثر انگشت اولتراسونیک که برای اولین بار در زیر نمایشگر گلکسی اس 10 سامسونگ استفاده شد، هم سریع‌تر است و هم گزینه قابل اعتماد‌تری است؛ زیرا به جای نور از امواج صوتی استفاده می‌کند و حتی گرد و غبار، روغن، دوده و آب نیز نمی‌توانند در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند.

اگر گوگل از یک حسگر اولتراسونیک برای باز کردن قفل پیکسل 6 استفاده می‌کرد، احتمالا امروز شاهد هیچکدام از این مشکلات نبودیم.

دلیل دومی که برای این اتفاق مقصر شناخته می‌شود، توسط کاربران ردیت مطرح شده است. آنها بر این باورند که محافظ‌های نمایشگر ممکن است اثر انگشت کاربر را در لایه زیرین خود حفظ کنند و بدین‌ ترتیب گوشی اثر انگشت باقی‌مانده را شناسایی کند. این اتفاق نیز ممکن است؛ اما با توجه به اینکه اثر انگشت باید در موقعیت کاملا دقیقی قرار بگیرد، خیلی محتمل نیست.

در هر حال گوگل باید خیلی زود از طریق بهینه‌سازی‌های نرم افزاری این مشکل را رفع کند. اینکه قفل گوشی پیکسل 6 با هر اثر انگشتی باز شود، به هیچ وجه برای تصویر عمومی گوگل خوب نیست و حتی می‌تواند روی فروش گوشی‌هایش تاثیر منفی بگذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*