ویندوز 11 اس ای

ویندوز 11 اس ای – Windows 11 SE چیست، چه امکاناتی دارد و روی کدام کامپیوترها نصب می‌شود؟

مایکروسافت به تازگی از ویندوز 11 اس ای با تمرکز بر دانش‌آموزان و مدارس رونمایی کرده است؛ اما Windows 11 SE چیست، چه قابلیت‌هایی دارد و روی چه کامپیوتر‌هایی نصب خواهد شد؟

مایکروسافت دیروز از سرفیس لپ تاپ SE با قیمتی باورنکردنی پرده برداری کرد. این لپ تاپ به نسخه خاصی از ویندوز به نام ویندوز 11 اس ای مجهز شده است که قرار است به طور اختصاصی در لپ تاپ‌های ساخته شده برای کلاس‌های شاگردان ۶ تا ۱۴ سال استفاده شود.

البته این اولین تلاش مایکروسافت برای در اختیار گرفتن بازار بخش آموزش نیست. ردموندی‌ها پیشتر نیز نسخه S-Mode ویندوز 10 را برای رقابت با کروم بوک‌ها آماده کرده بودند؛ اما کاربران در این نسخه فقط محدود به استفاده از برنامه‌ها مایکروسافت استور بودند. همین محدودیت آزاردهنده نیز سبب شد که Windows 10 S Mode هیچگاه در مدارس به محبوبیت نرسد.

ویندوز 11 اس ای

گوگل توانسته با کروم بوک‌ها به طور کامل بازار لپ‌ تاپ‌های مدارس را از آن خود کند. این تسلط به حدی رسیده است که اگر فردی در یکی از مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آمریکا تحصیل کرده باشد، حتما از یک لپ تاپ مجهز به کروم OS در کلاس درس و برای انجام تکالیف استفاده کرده است.

مایکروسافت سال‌ها است که تلاش می‌کند این بخش از بازار را مجدد به دست آورد؛ هرچند که جدیدترین تلاش ردموندی‌ها را می‌توان رقیبی سرسخت برای کروم او اس به حساب آورد.

ویندوز 11 اس ای چیست؟

ویندوز 11 SE نسخه جدیدی از Windows 11 است که به صورت اختصاصی برای دانش‌آموزان و مدارس آماده شده است. این نسخه بر روی دستگاه‌های ارزان قیمت استفاده خواهد شد و صرفا در اختیار مشتریان بخش آموزش قرار خواهد گرفت.

ویندوز 11 SE چه تفاوت‌هایی با نسخه استاندارد ویندوز 11 دارد؟

ویندوز 11 اس ای

مایکروسافت اعلام کرد که برای آماده‌سازی این نسخه از ویندوز با معلمان و دانش‌آموزان صحبت کرده است و از نظرات آنها در ایجاد ویژگی‌ها و تغییرات جدید بهره گرفته است.

ویژگی‌های جدید و تغییرات

  • در ویندوز 11 SE تمامی برنامه‌های اصلی مایکروسافت 365 نصب شده‌اند.
  • برنامه‌ها در ویندوز 11 اس ای همیشه به صورت تمام صفحه اجرا خواهند شد.
  • ویندوز 11 اس ای به نسخه ساده‌ شده‌ای از Snap Layouts مجهز شده است که در آن به جای چند حالت فقط شاهد یک حالت هستیم که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌ها را در کنار هم قرار دهید.
  • بخش ویجت‌ ویندوز 11 در این نسخه حذف شده است؛ زیرا مایکروسافت بر این باور است که حواس شاگردان را در کلاس درس پرت خواهد کرد.
  • مایکروسافت اج افزونه‌های گوگل کروم را بدون نیاز به هیچگونه تنظیماتی قبول خواهد کرد. این قابلیت در حالت پیش فرض ویندوز 11 غیر فعال است.
  • ویندوز 11 SE به صورت پیش فرض، از اسناد در وان درایو نسخه بک آپ ذخیره می‌کند و جالب اینکه از حالت آفلاین نیز پشتیبانی می‌کند.
  • مایکروسافت یک تصویر زمینه رنگی جدید را برای این نسخه از ویندوز تدارک دیده است.

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث

ویندوز 11 اس ای

طبیعتا ویندوز 11 اس ای برای اجرای سرویس‌های مایکروسافت، از مرورگر اج گرفته تا آفیس بهینه شده است؛ اما تنها محدود به برنامه‌های موجود در مایکروسافت استور نیست. بدین ترتیب بر خلاف نسخه شکست خورده S Mode، اس ای از برنامه‌های شخص ثالث نیز پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت می‌خواهد به مدارس این حق انتخاب را بدهد که در صورت تمایل حتی از کروم و زوم هم استفاده کنند.

اختیارات مسئولین فناوری اطلاعات مدارس

دستگاه‌های مجهز به ویندوز 11 SE حتی در خارج از کلاس درس نیز توسط مسئولین فناوری اطلاعات مدارس آپدیت و پشتیبانی می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند در رابطه با برنامه‌هایی که باید روی این لپ‌تاپ‌ها نصب شوند، تصمیم‌گیری کنند.

مایکروسافت اعلام کرد که پس از بیش از یک سال صحبت با مسئولین فناوری اطلاعات در مدارس مختلف متوجه شده است که مهمترین نگرانی آنها تعمیرپذیری لپ‌تاپ‌ها است؛ بنابراین آنها می‌خواهند به مدارس اجازه دهند خودشان قطعات سرفیس لپ تاپ SE تعویض کنند و قطعات مورد نیاز برای این کار را هم از طریق مراکز خدمات معتبر در اختیار آنها قرار خواهد داد.

ویندوز 11 اس ای

علاوه بر اینها، مایکروسافت مجموعه‌ای از برنامه‌های پرکاربرد از جمله تیمز، آفیس، وان نوت، Minecraft for Education و فلیپ‌گرید را به صورت پیش فرض روی ویندوز 11 اس ای نصب کرده است تا مسئولین فناوری اطلاعات مدارس مجبور نباشند آنها را به صورت جداگانه نصب کنند.

در واقع تنها کاری که دانش‌آموزان باید انجام دهند این است که لپ تاپ مجهز به ویندوز 11 اس ای خود را باز کنند و اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنند تا فورا به برنامه‌های تایید شده و اسناد ذخیره شده در کلاد دسترسی پیدا کنند. همه چیز همانند کروم او اس ساده خواهد بود.

کدام دستگاه‌ها به ویندوز 11 اس ای مجهز خواهند شد؟

اولین دستگاهی که به ویندوز SE مجهز شده، مایکروسافت سرفیس لپ تاپ SE است که تنها ۲۴۹ دلار قیمت دارد. هرچند که این لپ تاپ فقط در اختیار مدارس و دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. مدل پایه این لپ تاپ به پردازنده اینتل سلرون، ۴ گیگ رم، ۶۴ گیگابایت حافظه eMMC و نمایشگر ۱۱.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل مجهز شده است.

ویندوز 11 اس ای

به زودی ایسر، ایسوس، دل، داینابوک، فوجیتسو، اچ پی، JK-IP، Positive و لنوو نیز از لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 11 SE خود رونمایی خواهند کرد. البته این لپ‌تاپ‌ها نیز فقط مختص مدارس خواهند بود.

چه زمانی Windows 11 SE عرضه خواهد شد؟

لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 11 اس ای در اواخر سال جاری میلادی و در اوایل سال ۲۰۲۲ به مدارس راه خواهند یافت. سرفیس لپ تاپ اس ای نیز در اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

هدف مایکروسافت از عرضه ویندوز 11 اس ای چیست؟

استفاده از کروم او اس برای کودکان بسیار راحت است و مسئولین فناوری اطلاعات نیز به راحتی آنها را پشتیبانی می‌کنند. مایکروسافت نیز می‌خواهد با ارائه نسخه ساده شده‌ای از ویندوز 11 در این بخش با گوگل رقابت کند. ویندوز 11 اس ای آخرین تلاش مایکروسافت برای جذب دانش‌آموزان و مدارس به اکوسیستم ویندوز است.