موتور سیکلت برقی یوز

بالاخره یوز ماشین برقی است یا موتورسیکلت برقی؟

سوال بزرگی که در ذهن علاقه‌مندان به خودرو در کشور به وجود آمده، این است که آیا یوز ، محصول جدید پاراکس موتورز یک خودرو است یا موتور سیکلت؟

اگر خبرها را طی هفته گذشته دنبال کرده باشید، احتمالا متوجه سر و صدای زیادی که یک وسیله نقلیه الکتریکی ایرانی به نام «یوز» به پا کرد، شده‌اید. هفته گذشته نخستین وسیله نقلیه ایرانی موفق به کسب مجوز شماره‌گذاری شد. در ابتدا تیترهای خبری این وسیله را یک «خودرو الکتریکی» معرفی کردند؛ اما رئیس پلیس راهور مدعی شد که اتومبیل Yooz یک «موتور سیکلت مسقف» است و با همین عنوان هم مجوز شماره‌گذاری را دریافت کرده است. اما هیچ چیز این وسیله به موتورسیکلت‌ها شبیه نیست.

بیشتر بخوانید:

اظهار نظر تکان دهنده رئیس پلیس راهور در مورد خودرو برقی یوز؛ موتورسیکلت مسقف را به جای خودرو معرفی کرده‌اند!

آن‌طور که اتحادیه اروپا می‌گوید، یوز به عنوان یک وسیله نقلیه چهار چرخ یا کوادریسایکل دو نفره شناخته می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

با کوادریسایکل‌ها آشنا شوید

اتحادیه اروپا، اتومبیل‌های چهار چرخ کوچک را در رده خودروهای چهار چرخ یا کوادریسایکل قرار داده است. استانداردهایی که برای ساخت کوادریسایکل‌ها لحاظ می‌شود خیلی سختگیرانه‌تر از اتومبیل‌های معمولی است. در واقع برای ساخت این خودروها محدودیت‌هایی از نظر وزنی، توان و دور موتور وجود دارد. چهار چرخ‌ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند.

یوز یک کوادریسایکل است

در دستورالعمل ابتدایی اتحادیه اروپا، چهار چرخ‌ها در رده موتور سیکلت‌ها قرار داشتند، اما بعد از گذشت ۱۰ سال این اتحادیه دستورالعمل خودش را بازبینی کرد و کوادریسایکل‌های سبک و سنگین را از یکدیگر جدا کرد. این اتحادیه همچنین در سال ۲۰۰۶ قوانینی را برای رانندگی با چهار چرخ‌های سبک به تصویب رساند.

اگر جرم بدون بار یک چهار چرخ بدون احتساب جرم باتری‌های قدرت‌بخش آن کمتر از ۴۲۵ کیلوگرم باشد و حداکثر سرعت آن ۴۵ کیلومتر بر ساعت باشد، آن در کلاس کوادریسایکل سبک قرار می‌گیرد. حداکثر توان اسمی موتور یک چهار چرخ الکتریکی نیز ۴ کیلووات خواهد بود.

در آن طرف چهار چرخ‌های سنگین نمی‌توانند وزنی بیشتر از ۴۵۰ کیلوگرم باشند. همچنین وسایل نقلیه‌ای که در این کلاس قرار می‌گیرند باید حداکثر تا ۲۰۰ کیلوگرم سرنشین را حمل کنند و حداکثر توان اسمی موتور یک کوادریسایکل الکتریکی نیز نباید از ۱۵ کیلووات فراتر برود.

آیا «یوز» یک موتور سیکلت است یا خودرو؟

یوز یک وسیله نقلیه ۲ نفره است که در کلاس کوادریسایکل‌ها قرار می‌گیرد. هرچند کوادریسایکل فقط در کشورهای اروپایی شناخته می‌شود و پلیس راهور ایران هیچ تعریف خاصی از این وسیله نقلیه الکتریکی ندارد. این که تاکنون هیچ وسیله نقلیه‌ای مشابه یوز در بازار ایران وجود نداشته است، باعث شده شماره‌گذاری آن ۵ سال طول بکشد.

یوز برای آن که بتواند در تست‌های فنی سرعت و امنیت شرکت کند، مجبور شد گواهی انطباق را دریافت کند. در ابتدا پلیس راهنمایی و رانندگی ایران معتقد بود که یوز یک خودرو است و باید استانداردهای یک خودرو کامل از جمله ایربگ را برای شماره‌گذاری رعایت کرده باشد. اما بعد از گذشت ۵ سال، سرانجام ادارات مربوطه به این نتیجه رسیدند که یوز می‌تواند با پلاک یک موتور سیکلت وارد خیابان‌های کشور شود و هفته گذشته نخستین وسیله یوز پلاک خودش را دریافت کرد.

موتور سیکلت برقی یوز

از آنجا که هنوز کلاس مشخصی برای این وسایل نقلیه در ایران تعیین نشده، پلیس راهور با شناختن یوز به عنوان یک موتور سیکلت، شماره‌گذاری آن را تسهیل بخشیده است. رئیس پلیس راهور کشور هم هفته گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرد که هیچ خودرو الکتریکی ایرانی تاکنون موفق به ثبت پلاک نشده و یوز به عنوان یک موتور سیکلت شناخته می‌شود. به همین خاطر هم هست که باید طبق قوانین یک موتور سیکلت برقی با یوز برخورد شود. در نتیجه برای راندن یوز باید گواهینامه موتور سیکلت‌ها را اخذ کرده باشید و همچنین اجازه حضور در جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را هم با آن نخواهید داشت.

یوز، یک چهارچرخ شبیه به رنو توئیزی

با داغ شدن بحث شماره‌گذاری یوز، عکس‌هایی از این اتومبیل در کنار رنو توئیزی قرار گرفت که خبر از شباهت ظاهری بین این دو مدل می‌داد. رنو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۰۹ از یک وسیله نقلیه به نام توئیزی رونمایی کرد که ترکیبی از یک موتور سیکلت با یک خودرو کوچک بود. این خودرو ۲.۳ متری که قادر به حمل ۲ سرنشین است، قادر به تولید توان ۱۷ اسب بخار بوده، وزن ۴۵۰ کیلوگرمی داشته و حداکثر سرعت آن ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو الکتریکی با هر بار شارژ کامل می‌تواند یک محدوده ۹۰ کیلومتری را بپیماید.

موتور سیکلت برقی یوز

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو برقی ایرانی یوز ؛ آیا یوز همان رنو توییزی است؟

رنو برای گسترش حضور این وسایل نقلیه هوشمند سوخت پاک در خیابان کلان شهرهای آلوده، پلتفرم سخت افزاری و نرم افزاری خودرو توئیزی را به صورت «متن باز» در اختیار عموم قرار داد. این یعنی هر شرکت خودروسازی می‌تواند با استفاده از پلتفرم رنو، اتومبیل چهار چرخ الکتریکی خودش را بسازد. شرکت دانش بنیان ایرانی «پاراکس موتورز» نیز با الهام گرفتن از خودرو توئیزی و استفاده از پلتفرم متن باز شرکت خودروسازی رنو، چهار چرخ خودش به نام یوز را طراحی و تولید کرده است.

حسین زیارتی، مدیرعامل پاراکس موتورز می‌گوید تمامی قطعات یوز بر پایه پلتفرم رنو توئیزی طراحی شده‌اند. این شرکت دانش بنیان با توجه به تیراژ تولید محدود یوز حتی توانسته از متریال باکیفیت‌تری نسبت به خودرو رنو توئیزی استفاده کند که شامل چرم باکیفیت تریم داخلی نیز می‌شود.

شباهت یوز با رنو توئیزی

رنو توئیزی

در حالی که تصور می‌شد یوز در بدترین حالت ممکن حدوداً ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود، اما پاراکس موتورز قیمت حدودی ۶۰۰ میلیون تومانی را برای این موتور سیکلت مسقف با تولید محدود در نظر گرفته است که همین باعث می‌شود برای بسیاری از مردم کشور که در حال کلنجار رفتن با «قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی پراید» هستند، دست نیافتنی شود. اکنون خودرو برقی، به عنوان یک فناوری جدید مورد نیاز در کشور حس می‌شود. ما امیدواریم گذر زمان به شرکت‌های خودروسازی ایرانی کمک کند تا شناخت بیشتری از این فناوری به دست بیاورند و عقب‌ماندگی کشور در این زمینه را برطرف کنند.