جک ‌S5

جک S5 در برابر هایما S7 توربو ؛ مقایسه دو شاسی بلند محبوب بازار

در این مطلب جک S5 و هایما S7 توربو را از نظر طراحی، مشخصات و امکانات با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

کراس اوورهای هایما S7 و جک S5 دو رقیب مستقیم در بازار کشور محسوب می‌شوند. هم‌اکنون نسخه صفر کیلومتر هایما S7 توربو اتومات در بازار کشور با قیمتی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن طرف برای خرید جک S5 اتومات نیز باید مبلغی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان را کنار بگذارید. برای آشنایی بیشتر با این دو کراس اوور در ادامه این مطلب با همراه باشید.

با هایما S7 توربو و جک S5 بیشتر آشنا شوید

جک S5

در ابتدا با جک ‌S5 آغاز می‌کنیم. این اتومبیل در سال ۱۳۹۴ توسط شرکت کرمان موتور روانه بازار کشور شد. کرمان موتور در ابتدا این اتومبیل را با یک گیربکس دستی وارد خیابان های کشور می‌کرد،‌ اما در سال ۱۳۹۶ نسخه جدیدی از این اتومبیل با امکانات رفاهی و ایمنی متنوع‌تر و همچنین جعبه دنده دو کلاچه اتومات به بازار عرضه شد.

جک S5

در آن طرف میدان هایما S7 نیز در سال ۱۳۹۶ به عنوان نسخه فیس لیفت هایما معمولی پا به بازار کشور گذاشت. هایما معمولی به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود،‌ اما نسخه توربو این خودرو با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو روانه بازار کشور شد.

هایما اس ۷ توربو ارزش خرید بیشتری دارد یا جک اس ۵؟

جک S5

کمپانی جک کراس اوور اس ۵ را به‌روز و جوان‌پسند طراحی کرده است. اما در آن طرف میدان هایما اس ۷ توربو یک کراس اوور فول سایز خانواده‌پسند است که از ظاهر چندان پیچیده‌ای برخوردار نیست. کابین هایما اس ۷ توربو با متریال باکیفیت‌تری در مقایسه با جک اس ۵ طراحی شده است، در حالی که فضای کابین اس ۵ کمی بیشتر است و سرنشینان عقب در این خودرو احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

جک S5

حجم فضای صندوق عقب شاسی بلند اس ۵ برابر با ۵۰۵ لیتر است، این در صورتی است که صندوق عقب هایما S7 توربو ۴۰۰ لیتر حجم دارد. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که علاوه بر کابین،‌ صندوق عقب جک S5 نیز نسبت به هایما اس ۷ توربو بزرگ‌تر است.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی

جک S5

شرکت ایران خودرو، هایما S7 توربو را به یک پیشرانه ۱۷۹۵ سی سی توربو با کد HM۴۸۴Q_T مجهز کرده است که توانی برابر با ۱۷۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متری به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک گذاشته شده است. این اتومبیل به ازای هر صد کیلومتر ۸.۳۴ لیتر بنزین می‌سوزاند و می‌تواند در مدت زمان ۱۰.۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

جک S5

در آن طرف میدان جک S5 به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۷۴ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه این کراس اوور به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه گذاشته است. نهایت سرعت این شاسی بلند ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و می‌تواند طی ۱۱.۷ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین این کراس اوور چینی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص می‌شود که هایما اس ۷ توربو نسبت به جک اس ۵ شتاب اولیه بالاتری دارد و همچنین سواری نرم‌تر و با کیفیت‌تری را نیز ارائه می‌دهد. در صورتی که با جک اس ۵ در جاده‌های ناهموار رانندگی کنید به خوبی متوجه این مسئله خواهید شد. اما در آن طرف میدان جک اس ۵ از نظر پایداری و چسبندگی نسب به رقیب خود جلوتر است و حرکات عرضی بدنه تقریبا به نحوی مطلوب‌تر از هایما اس ۷ مهار شده است تا خودرو بتواند مانورپذیری بهتر در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل نشان دهد.

جدول مقایسه مشخصات فنی هایما اس ۷ توربو و جک اس

نام خودروهایما S7 توربوجک اس ۵
پیشرانهچهار سیلندر توربوشارژ آرایش خطی سیلندرهاچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)17951997
حداکثر قدرت170 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه174 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور230 نیوتن‌متر در 4300 – 4500 دور بر دقیقه265 نیوتن‌متر در 2000–4000 دور بر دقیقه
گیربکساتوماتیک شش دنده AT66 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) مجهز به حالت اسپرت و با قابلیت تیپ‌ترونیک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت (ثانیه)10.511.7
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)170180
مصرف سوخت (ترکیبی)8.34 لیتر در صد کیلومتر7.7 لیتر در صد کیلومتر

بررسی دو کراس اوور از نظر امکانات

جک S5

هایما اس ۷ و جک S5 از نظر امکانات رفاهی به یکدیگر نزدیک هستند، اما در این بخش هایما S7 کمی‌ برتری دارد. برای نمونه‌هایی از امکانات رفاهی مشترک این دو شاسی بلند می‌توان به استارت دکمه‌ای، مه شکن‌های جلو و عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم‌کن، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی برای هایما و شش حالته برای جک، سنسور باران، فرمان برقی با روکش چرم، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه برای جک و اتومات معمولی برای هایما، نمایشگر لمسی ۷ اینچی برای هایما و مانیتور برای جک، اتولایت و سانروف اشاره کرد.

جک S5

یکی از نقاط قوت هایما اس ۷ نسبت به جک اس ۵، بهره‌مندی این کراس اوور از دی‌لایت، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین جانبی و آینه وسط الکتروکرومیک است. این در حالی است که هیچ‌یک از این آپشن‌ها را نمی‌توان در کراس اوور جک اس ۵ پیدا کرد.

بررسی دو شاسی بلند از نظر ایمنی

جک S5

در مقایسه ایمنی دو شاسی بلند مورد بحث باید گفت که جک اس ۵ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از تست‌های مؤسسه C-NCAP شده است و با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که این کراس اوور چینی در زمینه ایمنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این در صورتی است که سطح ایمنی هایما اس ۷ به طور دقیق مشخص نیست، چرا که این اتومبیل در تست‌های ایمنی مؤسسه C-NCAP شرکت نکرده است.

جک S5

این دو اتومبیل امکانات ایمنی مشترک زیادی با هم دارند که سیستم کنترل پایداری، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو به علاوه ایربگ‌های جانبی جلو، ورود بدون کلید، ترمز ABS و EBD، حسگر پارک عقب و ترمز کمکی از جمله آن‌ها هستند. اما در این میان کمپانی جک برای کراس اوور اس ۵ امکاناتی نظیر سنسور پارک جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و همچنین ترمز پارک برقی را نیز در نظر گرفته است که نمی‌توان در هایما اس ۷ آن‌ها را پیدا کرد. در آن طرف میدان نیز هایما S7 به سیستم کنترل کشش مجهز شده است که اس ۵ از آن بهره نمی‌برد.

جدول مقایسه ایمنی دو کراس اوور

نوع تجهیزاتهایما S7 توربوجک S5 اتوماتیک
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد)راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد)
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسنسور دنده عقب، نمايش ميزان باد لاستيك‌ها (TPMS)، قفل مركزي، قطع خودكار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودكار قفل درب‌ها هنگام تصادف، اخطار باز بودن درب‌ها، اخطار باز بودن كمربند، قفل كودک درهای عقب، سيستم ضد سرقت (ايموبلايزر)، كمربندهای پيش كشنده جلو با امكان تنظيم ارتفاع، كمربندهای ايمنی سه نقطه‌ای عقب، ايزوفيكسسیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی پیش‌کِشنده برای سرنشینان جلو، حسگر پارک جلو و عقب، قفل ایمنی کودک، ايزوفيكس
سیستم ترمز و پایداریترمزديسكي جلو و عقب، سيستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سيستم كمک در سربالايی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكي (ESP)، سيستم كنترل كشش (TCS)ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی هیدرولیک (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی

برای جمع‌بندی باید عنوان کنیم که هر دو اتومبیل مورد بحث تاکنون به فروش خوبی در بازار ایران دست پیدا کرده‌اند و از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. البته شاید جک اس ۵ کمی محبوب‌تر از رقیب خود باشد. اما نمی‌توان از بین آن‌ها یکی را به عنوان برنده رقابت برگزید و هر دو خودرو از شرایط تقریبا یکسانی برخوردار هستند. با این وجود اگر آپشن‌های متنوع‌تر،‌ کابین باکیفیت‌تر و سواری نرم‌تر مد نظر شما است، هایما اس ۷ می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. اما اگر شاخصه‌های اصلی شما برای خرید زیبایی ظاهری،‌ کم مصرف بودن و ایمنی بالاتر است می‌توانید به سراغ جک S5 بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کلیه مطتلب درست بود دو نکته فکر کنم درست بررسی نشده اولی اینکه جک خیلی مصرفش بیشتر از هایما است و دارندگان جک از مصرف سوختش می نالند در داخل شهر صدی 13 و در خارج شهر صدی 11مصرف دارد ولی در متن دررابطه مصرف هایما درست درج شده و نکته مهم تر این است باک جک حدود 10 لیتر ظرفیتش کمتر از هایما است.
    نکته دیگه هایما حدود 10سانت بلند تر از جک است که باعث دلنشین تر و فضای کابین بزرگتر از جک دارد

  2. محبوب یا مجبور؟!.گزینه ای دیگه نداریم غیر اینا